Monday, December 29, 2008

"Basuh kaki ajelah..."

“Isssy...ada lagilah cat kat kaki ni...” leter saya sebaik habis selesai berwuduk pada suatu ketika dahulu, sambil mengikis cat yang melekat di tapak kaki itu dengan kuku jari.
“Kena wuduk lagilah ni,” kata saya lagi.
“Basuh kaki ajelah, tak payah mula dari awal,” beritahu ayah. Rupa-rupanya dia menelinga bebel saya itu sambil membaca surat khabar.
Melihatkan saya terkebil-kebil, kurang menangkap apa yang dimaksudkan, ayah pun menjelaskan.
“Kalau kaki yang kena, basuh kaki aje. Anggota wuduk sebelumnya tak payah basuh. Kalau kena tangan. Basuh tangan dan anggota wuduk yang selepasnya. Anggota wuduk yang sebelumnya tak payah.”
Barulah saya faham. Begitu rupanya.
Terlalu banyak kejahilan yang menjadi amalan kita. Jika tiada yang menegur, maka sampai ke matilah kita dalam kejahilan.

Wednesday, December 24, 2008

SAYA DAN INTERNET

Apabila Aida Julia menegur tentang ‘perayauan’ saya di alam cyber dia berasa pelik, “Tak habis-habis dengan internet,” komennya.
Saya senyum… (senyum kambing)!
“Aku tak bolehlah, lama-lama dengan internet,” ujarnya lagi.
Saya diam!

Ya…mungkin bagi sesetengah orang, internet itu tidak penting baginya kerana kerja-kerjanya tidak membabitkan banyak hal dengan internet. Tetapi bagi saya dan hal ehwal kerja saya ‘memang sukar hidup tanpa internet’ apatah lagi pada era ini yang memerlukan kerja cepat siap.

Misalnya, ketika menyemak manuskrip siri Mari Meneroka Alam Haiwan…berkali-kali saya terpaksa melayari internet apabila artis telah tersalah lukis ilustrasi. Saya memadankan ilustrasi yang dilukis dengan fakta yang ditulis oleh penulis. Ternyata kedua-duanya bercanggah. Maka saya ‘masuk’ ke alam cyber untuk mencari gambar-gambar yang sesuai untuk rujukan artis.

Apabila menyunting, Ke Mana Wang Anda?, saya juga melayari internet untuk memastikan ejaan sebuah agensi kewangan kerana tulisan tangan penulis tidak jelas.

Sekarang saya sedang menyemak manuskrip Rindu Bau Pohon Tin; saya juga merujuk internet untuk memastikan ejaan ‘Yasser Arafat’ yang betul. Saya berasa musykil dan ragu dengan ejaan ‘Yaser’ yang dieja oleh penulis…yang nyata tidak tepat.

Apabila terdetik sahaja rasa ‘was-was’ atau ragu-ragu di hati ketika menyunting baik artikel ataupun manuskrip, maka seorang editor itu perlu segera mencari sumber rujukan dan mendapatkan fakta yang tepat. Percayalah rasa ‘was-was’ atau rasa ‘tak sedap’ di hati lazimnya merupakan indikasi bahawa fakta itu sebenar-benarnya memang tidak tepat (MESTI dibetulkan segera)!

Apa yang tiada di internet? Serba-serbi ada. Maklumat dapat diperolehi dengan segera, pantas. Hari ini, kita tidak perlu lagi menyorot mata dan meleret jari telunjuk di ‘spine’ pada barisan jilid ensiklopedia yang tebal-tebal untuk mendapatkan maklumat yang dikehendaki. Proses mencari informasi dari buku mengambil sekian banyak masa berbanding merujuk internet. Internet memudahkan segala-galanya!

Bukan suka-suka hati saya melayari internet, tetapi kerana sangat perlu! Maklumat dari internet hanya di hujung jari (tanpa perlu kita bangun dari kerusi)—KLIK AJE!

(Cuma sesekali apabila terasa penat mata dan minda dek kerana kerja berterusan…ada juga saya merayau masuk Harakahdaily dan pada awal bulan tentunya saya akan ke Maybank2u, juga sesekali mengemaskini blog dan menyemak e-mail yang masuk dalam jumlah ‘belasan’ dan ‘puluhan’ …tetapi 'pelayaran' saya untuk tujuan ini tidak lama, sekadar untuk meneutralkan stres saja…ehehhh!)

Apa pun, gunalah kemudahan IT ini dengan berhemah! Jangan ketagih dan jangan disalah guna hingga mengganggu urusan kerja yang hakiki. Tepuk dada tanya diri dan iman!

Sunday, December 21, 2008

INSAFKAH AKU?

Sejak menyunting manuskrip tulisan Hajah Rohani tentang peri pentingnya mempunyai ilmu pengurusan kewangan, saya jadi insaf (entah berapa lama 'insaf' saya itu dapat bertahan). Saya duduk termenung mengenangkan betapa sudah banyak duit dibazirkan entah ke mana!
Lalu azam tahun baru Hijriah yang bakal tiba ini, saya akan berusaha untuk cuba lebih berhemat dalam perbelanjaan. Tiada apa yang dapat diwariskan kepada anak jika masih meneruskan tabiat lama...cuba mendisiplinkan diri. Memang susah hendak mendisiplinkan diri lebih-lebih lagi sejak syarikat tempat saya bekerja berpindah ke premis baru yang saya kira 'agak terpencil' dari bank. Maka duit gaji berada di tangan lebih lama daripada biasa...dalam tidak sedar senang sahaja mengalir deras bagai air terjun Niagara sepanjang berada di tangan sebaik di keluarkan dari ATM. Jika di pejabat lama, sebaik keluar dari ATM, sebahagian besar terus dimasukkan ke akaun bank simpanan yang 'selamat' di bank berdekatan.
Aduh... inilah cabaran! Moga Allah beri kekuatan kepada saya. Dalam pada itu saya sering bertanya pada diri sendiri, "Insafkah aku dengan sebenar-benar insaf?" I doubt it!

Wednesday, December 17, 2008

A PRISONER OF BIRTH

Sebuah ‘masterpiece’ terbaru daripada Jeffrey Archer. Menjadi bestseller di seluruh dunia. Di MPH, novel ini menjadi topseller kira-kira selama dua bulan. Sudah lama saya teringin membacanya. Berkali-kali saya membaca ulasannya di internet. Kesemua ulasan yang diutarakan memuji karya terbaru Archer ini. Ekoran daripada itulah satu entry saya sebelum ini menyentuh tentang kehebatan karya-karya Archer.
Akhirnya saya berjaya membacanya seusai kakak saya membaca entry saya itu. Rupa-rupanya dia lebih dahulu membacanya. Memang kami peminat karya Archer, malah kakak saya dulu lebih mengenali karya Archer. Kakak saya telah meminjamkan saya A PRISONER OF BIRTH dari Perpustakaan UM (hard cover, besar dan tebal).
Dek kerana saiznya yang sedemikian, maka agak lembap saya menghabiskannya kerana tidak dapat bertahan lama apabila memegang naskhah itu sambil berbaring sewaktu menidurkan anak...lenguh!

Apabila nama author lebih besar daripada judul buku, ertinya penulis itu sangat masyhur! Kalau tak percaya pergi tinjau buku-buku di kedai buku yang besar-besar.


Kemudian saya mendapat SMS daripada kakak saya mengatakan dia berada di MPH, bertanya mahu atau tidak dia tolong belikan novel A PRISONER OF BIRTH naskhah paperback. Saya menyuruhnya beli...(mental note, saya masih berhutang dengannya sebanyak RM36.90).
Naskhah paperback ini saya habis membaca dari awal ke akhir dalam masa tiga hari. Ini bererti komitmen terhadap ‘suasana’ di dalam rumah susut beberapa peratus. Kain tidak berlipat menimbun dua gunung. Sinki dapur penuh dengan perkakas dapur yang tidak berbasuh. Rumah tidak ubah umpama tongkang pecah kerana ralit dan asyik mahsyuk dengan A PRISONER OF BIRTH, lebih-lebih lagi pada klimaks cerita yang mengundang debar dan rasa ingin tahu yang meluap-luap apa yang akan terjadi seterusnya pada watak antagonis dan protagonis. Saya membacanya di dalam gelap (kerana tidak memasang lampu takut anak terjaga tidur) dengan menggunakan lampu suluh yang ada pada telefon selular saya.
MPH mengkategorikan A PRISONER OF BIRTH dalam genre fiksyen ‘crime & mystery’. Sungguh bijak Archer membina watak dan plot. Saya menyetujui pandangan peribadi kakak saya yang menyifatkan karya Archer seperti karya Hamka (kalau di Nusantara ini!). Bezanya cuma Archer bukanlah ulama unggul! Hamka sememangnya ulama hebat yang sukar dicari ganti!
79 bab dengan ketebalan 615 halaman...dibahagikan kepada book one (THE TRIAL), book two (PRISON), book three (FREEDOM), book four (REVENGE), book five (REDEMPTION) dan book six (JUDGEMENT)...pasti saya akan ‘mengunyah’ semula novel ini!

Monday, December 15, 2008

PAKSA DIRI

Lapan hari tidak masuk kerja (3 hari ke bengkel penulisan DBP, 1 hari cuti Idiladha, 1 hari cuti Keputeraan Sultan Selangor, dan 3 hari cuti rekod).
Hari ini baru masuk kerja semula. Pagi-pagi sampai di pejabat, di meja aku terletak manuskrip novel remaja yang Pak Ya minta tolong aku pruf.
Yang aku 'naik angin' pagi-pagi bukan sebab kena baca bahan yang aku kurang gemar, tapi pen merah aku entah siapa yang kebas. Pen merah tu aku guna untuk pruf dan edit (dalam disiplin penyuntingan dan pruf memang kena guna dakwat merah supaya pembetulan itu senang nampak. Warna hijau pula untuk kegunaan ketua editor sahaja).
Memanglah nampak macam remeh aje, tapi bila kerja terganggu dengan hal-hal remeh nilah yang buatkan 'mood' kita nak berkerja terjejas.
Maka aku paksa diri turun ke Dept. Pentadbiran ambil pen merah lain. Kalau ikutkan hati memang malas nak turun ke bawah...mengah nak daki balik naik ke tingkat dua!
Adus...memang aku paksa diri untuk menunaikan tugas ini. Novel Melayu, memang lemah aku nak abihkannya...ini novel kedua yang Pak Ya pass kat aku.
Yang pertama dulu aku paksa diri juga. Yang pertama tu Pak Ya minta tolong nilai (bukan pruf atau edit. Mujur habis juga aku baca)...apa nama judulnya aku dah lupa. Tentang kisah apa pun aku dah lupa...teruk betul aku ni...apa nak jadi dengan engkau ni Suraiya oi? Tapi demi tanggungjawab, aku kena paksa diri buat juga dan langsaikan amanah yang diberi.
Hari ini juga aku paksa diri menyusun semula buku-buku di rak yang telah beralih tempat. Ini kes Murali shooting drama kat pejabat ni. Setting/props drama ni menyebabkan barang-barang aku tidak berada di tempat sepatutnya. Termasuklah bakul sampah hijau kesayangan aku. Maka berpagi-pagian aku paksa diri lagi cari bakul sampah aku tu di merata tempat di pejabat ni. Hingga ke bilik DTP aku cari sebab dulu aku jumpa bakul sampah aku tu kat situ. Ada En. Abu je kat bilik DTP, bakul sampah aku tak nampak bayang langsung.
Akhirnya aku jumpa bakul sampah aku. Rupanya kat bawah meja Khairul...kat dept. aku je. Isk...
Hari ni aku bawa bekal lunch ke pejabat. Biasalah, kalau bawa bekal sendiri aku cepat lapar. Kalau makan di luar, boleh kenyang sampai balik rumah. Agak petang sedikit aku paksa diri sekali lagi turun ke bawah (walaupun malas) dan keluar ofis sekejap untuk beli pisang goreng RM3. Kongsi makan dengan kawan-kawan di dept. aku. Kalau beli RM10, boleh kongsi satu ofis...tapi bajet agak lari. Jadi, bajet makan tengah hari yang aku selamatkan kerana bawa bekal hari ni, aku korbankan juga.
Hidup ini penuh dengan 'paksa diri'. Kalau tidak, tak payahlah hidup kat dunia ni!

Saturday, December 13, 2008

SOLAT RAWAT PENYAKIT KRITIKAL

Petikan asal daripada Berita Harian Online Isnin,20 Oktober 2008

SEMBAHYANG JUGA BOLEH RAWAT PENYAKIT KRITIKAL

HASIL kajian Jabatan Kejuruteraan Biomedikal Universiti Malaya mendapati setiap gerakan solat mempunyai manfaat tersendiri yang mampu meningkatkan tahap kesihatan secara menyeluruh.

Berita Minggu mendapatkan pandangan setiap pengkaji mengenai hasil kajian masing-masing.


Profesor Dr Wan Abu Bakar Wan Abas - Aktiviti Otot

Beliau yang mengkaji aktiviti otot memberitahu manusia perlu sentiasa melakukan regangan dan senaman kerana otot menjadi lebih kuat apabila selalu digunakan.

Katanya, hasil kajian mendapati solat yang membabitkan gerakan tubuh seperti berdiri, tunduk dan bongkok menyamai senaman ringan.
“Kebanyakan otot serta sendi bergerak ketika solat. Umat Islam beruntung kerana solat yang wajib dilakukan setiap hari menyamai aktiviti senaman dan regangan yang memperkuatkan sistem otot dan fizikal tubuh,” katanya.

Malah, katanya solat sama seperti terapi fizikal yang jika dilakukan secara berterusan dan betul menghasilkan kesan positif terhadap tubuh.
Beliau berkata, kajian lebih teliti sedang dilakukan untuk mengenap pasti otot yang aktif ketika solat.

Ng Siew Chok - Isyarat Otak



Beliau berkata, perubahan kimia berlaku apabila otak aktif. Proses kimia yang menyebabkan pergerakan ion atau atom membawa cas elektrik boleh diukur menggunakan elektrod yang diletakkan pada kulit kepala. Sejenis alat, iaitu EEG (Electroencephalography) digunakan untuk mengukur isyarat otak daripada aktiviti elektrik.



“Gelombang otak mempunyai beberapa frekuensi irama yang dipengaruhi oleh keadaan fizikal dan emosi. Jenis gelombang otak Alfa (8-13 Hz) menunjukkan keadaan tenang,” katanya.


Walaupun bukan Islam, Siew Chok kagum terhadap hasil kajian yang dilakukannya apabila mendapati keadaan dan pemikiran orang selepas bersolat tenang dan menyamai keadaan selepas bangun tidur.

“Ada fenomena menarik dalam solat, iaitu keadaan berdiri seketika sebelum sujud sebagai peringkat paling tenang ketika bersolat. Saya bukan Islam dan diberitahu bahawa keadaan itu adalah tamakninah,” katanya.

Ketika itu, katanya isyarat alfa meningkat secara mendadak yang menunjukkan seseorang itu berada dalam keadaan tenang.
Siew Chok berkata, solat juga meningkatkan penumpuan terhadap sesuatu perkara dan memperkuatkan kuasa otak.
Sehubungan itu, katanya solat membolehkan seseorang itu menyediakan otak untuk lebih bersedia terhadap sesuatu cabaran yang perlu dihadapinya dalam aktiviti harian.


Dr Fatimah Ibrahim - Komposisi Tubuh

Beliau berkata, komposisi tubuh mengandungi empat komponen utama, iaitu tisu aktif, tisu tulang, komponen air dan lemak.
Beliau berkata, ada beberapa kaedah untuk mengukur komposisi tubuh, tetapi kajian itu menggunakan Analisis Penyepadanan Bio yang menghasilkan keputusan tepat, pantas dan selamat, berbanding pengambilan darah.

“Teknik ini tidak digunakan secara meluas di hospital negara ini, tetapi di Amerika Syarikat, teknik ini digunakan untuk menilai status penyakit seperti Aids, diabetes, demam denggi dan pelbagai penyakit kritikal lain,” katanya.

Dalam kajian ini, katanya model untuk mendapatkan komposisi tubuh terbaik adalah dengan melakukan lima perkara, iaitu solat lima kali sehari, memahami maksud bacaan dalam solat, solat berjemaah, rukuk dengan betul (90 darjah) dan melentikkan jari kaki ketika duduk antara sujud dan tahIyat akhir.

Dr Fatimah berkata, orang yang tidak melakukan lima perkara ini mempunyai komposisi tubuh yang kurang baik.
Katanya, kajian mendapati secara keseluruhan orang yang solat berjemaah mempunyai kesihatan lebih baik berbanding yang bersolat secara bersendirian.

“Kita mendapati apabila berjemaah, orang yang melakukan solat bersentuh bahu ke bahu. Tubuh manusia seperti bateri. Ketika bersolat, cas tubuh manusia mengalir seperti dalam litar dan akhirnya meneutralkan cas tubuh.

“Sebelum solat, ada orang yang penat dan ada yang tidak penat. Ketika solat, orang yang tidak penat dan mempunyai cas positif akan mengalirkan cas positif kepada orang yang letih dan mempunyai cas negatif,” katanya.

Katanya, ini yang menyebabkan orang yang bersolat jemaah mempunyai badan bertenaga dan lebih tenang.

Dr Fatimah berkata, solat tarawih dan berpuasa juga memberi kebaikan dan ini terbukti berdasarkan kajian yang dilakukan.Sebelum Ramadan bermula, katanya komposisi badan diukur dan selepas 21 hari berpuasa, komposisi tubuh yang diukur semula mendapati keadaan tubuh sihat seperti kolesterol rendah akibat kadar pembakaran lemak yang meningkat serta paras glukos rendah.

Selain itu, katanya posisi tubuh (posture) dalam solat dapat mengubat sakit pinggang. Malah jika berjumpa doktor, pesakit disuruh melakukan senaman seperti berdiri dan membongkokkan tubuh yang menyamai gerakan solat.

Beliau berkata, keputusan positif itu adalah berdasarkan ukuran saintifik dengan meletakkan beberapa sensor (pengesan) di tulang belakang pesakit untuk melihat isyarat otot.

Katanya, hasil kajian mendapati pesakit yang mengikuti terapi solat selama sebulan, iaitu dengan membuat rukuk 90 darjah, sakit pinggangnya berkurangan.

“Ini membuktikan terapi solat boleh digunakan untuk merawat sakit pinggang. Kita akan menerbitkan buku kedua terapi solat yang bukan saja sesuai untuk wanita normal, tetapi untuk wanita mengandung. Bukan Islam juga boleh mengikuti terapi ini dengan melakukan senaman sama seperti gerakan solat,” katanya.

Jangan terkejut kerana solat boleh merawat Erektil Disfungsi (ED) atau lebih dikenali sebagai mati pucuk, masalah kesihatan yang lelaki amat takut.Untuk lelaki normal, keupayaan seksual adalah tiga kali penegangan ketika tidur dan volum ketika ketegangan mesti lebih 200 peratus.

“Kajian dilakukan dengan mengukur zakar (pesakit diajar melakukan ukuran). Pada bulan pertama, tiada ketegangan langsung, tetapi selepas melakukan terapi selama dua bulan iaitu dengan melakukan solat tambahan, sudah ada ketegangan dan volum mencapai tahap normal,” katanya.

Beliau berkata, terapi adalah dengan cara melakukan solat sunat sebanyak tiga kali seminggu dengan setiap terapi sebanyak 12 rakaat atau kira-kira 30 minitSelain itu, katanya antara hasil kajian yang menarik perhatian pakar sakit jantung ialah mengenai kadar denyutan jantung kerana selama ini, kajian saintifik lain menyatakan bahawa kadar denyutan jantung paling rendah adalah ketika berbaring.

“Kajian mendapati ketika solat, keadaan sujud mencatatkan kadar denyutan paling rendah dan lebih baik berbanding ketika baring. Ini menunjukkan posisi tubuh ketika solat adalah bagus,” katanya.
Sehubungan itu, katanya kajian akan dilakukan dengan lebih meluas untuk melihat sama ada posisi tubuh ketika solat boleh merawat sakit jantung.

Katanya, pakar jantung gembira dengan hasil kajian itu kerana boleh memperkenalkan terapi solat kepada pesakit jantung untuk melakukan senaman. Ketika ini, setiap pesakit jantung perlu melakukan senaman selama 30 minit setiap hari.

Monday, December 8, 2008

BAHASA PINGUKAH?

1. Ta-teik ta-ti ta-ti
2. Ta-ti ta-ter ta-tu
3. U-la uf-fa
4. Tu ye ni-mot
5. to-yi
6. do-bot da-hat
7. tu-sying
8. ta-tai su-war
9. mak av-vah ta-ti
10. ti-not ni ti-not
11. a-tan u-te
12. jut ta-ya
13. u-tak
14. to-men
15. ti-yek
16. tei-ten

Sekali baca frasa-frasa di atas ini tidak membawa apa-apa makna kepada sang pembaca mahu pun sang pendengar kalau dituturkan.

Bahasa apakah ini? Adakah ia kod-kod rahsia yang memerlukan tafsiran dengan kaedah tertentu?

Hmm...bukan! Bukan kod rahsia.

Atau adakah ini bahasa Pingu yang sentiasa menghiburkan penontonnya? Mungkinkah? Bahasa Pingu sememangnya tidak membawa makna apa-apa, tetapi penonton di seluruh dunia boleh memahaminya dengan memerhati aksi Pingu yang nakal. Lantas terhibur dengannya.

Pun bukan juga.

Habis, bahasa apakah itu?

Itulah bahasa anak saya yang sudah berusia tiga setengah tahun tetapi masih telor dan pelat. Tahun depan akan memasuki tadika. Ketelorannya sedikit sebanyak merisaukan. Namun setelah merujuk kepada teman-teman yang berpengalaman, kata mereka, ‘Alah, biasalah tu. Anak aku pun sama. Anak laki lebih berat mulut dari anak perempuan.’

Yang lain pula berkata, ‘Budak-budak ni ada dua macam. Kalau dia lambat berjalan, selalunya dia cepat bercakap. Kalau dia cepat berjalan, bercakap dia lambat sikit. Cepat dua-dua jarang jumpa.’

‘Ooo, gitu. Padanlah,’ respons saya yang tiada pengalaman. Memang pun anak saya cepat berjalan. Maka lambatlah bercakap.

Awalnya saya juga tidak memahami ungkapan-ungkapan tersebut. Tetapi lama-kelamaan dengan pengalaman, akhirnya saya boleh memahami apa yang diucapkan anak (walaupun masih banyak yang saya tidak mengerti).

Banyak orang tidak boleh faham bahasanya. Sebagai ibu yang banyak menghabiskan masa bersamanya, saya boleh faham; kalaupun tidak banyak, sedikit.

‘Isk, bilalah budak ni nak boleh bercakap,’ ngomel saya suatu hari di hadapan ayah.

‘Dah bercakaplah tu. Itu bahasa dia,’ komen ayah.

Ya...sabar. Nanti tiba saat, akan ‘berbutir’lah bicaranya. Sesungguhnya hidup manusia di alam Tuhan ini memerlukan kesabaran yang tinggi. Tetapi banyak manusia seperti saya ini tidak mampu memanipulasi sabar sepenuhnya. Sedangkan sabar itu sebahagian iman dan satu keperluan.

Jika sang anak penuh tekun, penuh usaha dayanya mengulangi berkali-kali bait-bait tuturnya dengan sabar supaya difahami ibu ayah, mengapakah kita tidak boleh sabar seketika untuk mendengar dan untuk cuba memahami mesej yang hendak disampaikannya?

‘Belajar daripada sabar anak!’ saya mengingatkan diri sendiri.


‘WAHAI ORANG-ORANG BERIMAN, JADIKANLAH SABAR DAN SOLAT SEBAGAI PENOLONGMU. SESUNGGUHNYA ALLAH BERSAMA ORANG-ORANG YANG SABAR.’ (Al-Baqarah: 155)


Terjemahan tuturan anak saya di atas adalah seperti berikut:

1. Ta-teik ta-ti ta-ti (sakit kaki nanti)

2. Ta-ti ta-ter ta-tu (bagi uncle satu)

3. U-la uf-fa (bola besar)

4. tu ye ni-mot (itu dia remote)

5. to-yi (sorry)

6. do-bot da-hat (robot jahat)

7. tu-sying (kucing)

8. ta-tai su-war (pakai seluar)

9. mak av-vah ta-ti (mak marah nanti)

10. ti-not ni, ti-not (tengok ni, tengok)

11. a-tan u-te (padan muka)

12. jut ta-ya (terkejut saya)

13. u-tak (bukak)

14. to-men (ultraman)

15. ti-yek (shrek)

16. tei-ten (dragon)

Sebagaimana bahasa Pingu yang menghiburkan penonton, ‘bahasa’ anak kita dalam tempoh pelat dan telornya memang sebenarnya menghiburkan hati orang tua, bukan? Sesungguhnya ia perlu dihayati (dalam sabar) kerana tidak mungkin ‘kemerduan’ tutur bicara itu akan berulang lagi!

Hmm, rugi juga kalau anak cepat sangat petah bercakap tanpa telor, tidak dapat menikmati indahnya tutur kata anak kecil yang menggelikan hati!

Wednesday, December 3, 2008

Suatu tazkirah: LOCENG TU TAK PAYAHLAH!

“Beritahu menantu kita tu, jangan pakai gelang ada loceng,” ujar ayah kepada emak suatu ketika dahulu supaya menegur menantu barunya yang memakai gelang berloceng. Alhamdulillah, ipar saya itu tidak lagi memakai gelang berloceng.

Ayah juga pernah menegur cucunya yang memakai gelang kaki berloceng. Dan alhamdulillah juga, anak saudara saya itu tidak lagi memakainya. Sememangnya, ayah amat bertegas dalam hal ini.

Saya juga telah menegur adik-adik perempuan di pejabat yang memakai gelang loceng ini (no offence). Bukan suka-suka saya menegur, tetapi ini perintah daripada Rasul sendiri. Jika saya yang telah tahu hukumnya, maka berdosalah saya jika tidak menyampaikan ajaran baginda SAW. Saya tidak mahu menanggung dosa itu. Setelah menegur, terpulanglah kepada iman masing-masing.

Saya kira memang masih ramai perempuan yang jahil dan tidak mengambil berat dalam soal barang kemas berloceng ini. Atau ada juga sudah tahu hukumnya, tetapi sengaja bersikap acuh tak acuh? Wallahua’lam.

Dan saya sendiri, suami pernah menghadiahkan saya seutas gelang yang tiada loceng, tetapi mempunyai aksesori di sekelilingnya hingga menimbulkan bunyi bergerincing seperti loceng, saya terus mencari playar dan mencabut satu persatu aksesori itu (walaupun saya tidak memakainya). Sesungguhnya bunyi sedemikian akan menarik perhatian lelaki lain kalaupun tidak syaitan.

Kepada perempuan-perempuan di luar sana, buangkanlah loceng yang ada pada barang kemas anda itu jika anda benar-benar mahukan rahmat Allah! Sesungguhnya Rasul SAW sangat melarangnya!

Apa pun, saya mahu ingatkan kaum lelaki dalam hal ini, sebagai ketua keluarga prihatinlah apabila memilih dan menghadiahkan barang kemas kepada isteri atau anak-anak perempuan! Andainya ada loceng walaupun saiznya sekecil kacang hijau di sisi keluarga kita, akan terhalanglah malaikat rahmat daripada mendampingi kita sekeluarga. Wallahua’lam.

Petikan hukum di bawah ini saya petik dari laman web Jabatan Agama Islam Selangor:

Hukum memakai gelang kaki dan tangan berloceng

Soalan 11
Apakah hukumnya memakai dengan gelang kaki/tangan yang berloceng ?
Jawapan:
Merujuk kepada kitab Bahrul Mazi, (ringkasan Sahih al-Tarmizi), memakai loceng adalah ditegah oleh syarak kerana bunyi loceng itu menyebabkan tiada malaikat Rahmat mendekatinya. Ini berdasarkan hadis Nabi SAW yang dikeluarkan oleh Abu 'Isa al-Tirmizi yang maksudnya:
"Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: Tiada menyertai malaikat Rahmat bersama jamaah (kumpulan) yang ada di dalamnya anjing dan loceng."

Oleh yang demikian, elakkanlah dari memakaikan gelang kaki/tangan yang ada loceng pada anak perempuan.

Thursday, November 27, 2008

NOVEL MELAYU, NOVEL INGGERIS: Yang mana lebih menarik?

Beberapa kali saya cuba membaca, mengkhatam dan mengulati novel-novel Melayu. Kebanyakan pembacaan saya itu terbengkalai di tengah jalan. Kalau khatam pun, jangka masa yang saya ambil itu sangat lama, setahun, terkadang terlebih.


Jika diberi novel-novel Inggeris, saya boleh menghabiskannya dalam masa satu hari satu malam untuk novel setebal seinci. Dua hari untuk novel setebal dua inci yang kekadang saya sengaja lambatkan bacaan kerana takut cepat habis dan tiada stok baru untuk dibaca. (Ini saya lakukan semasa berstatus bujang, selepas kahwin, paling lama lima hari baru habis kerana ada komitmen lain).

Tiada niat walau sebesar kuman pun untuk merendah-rendahkan novel tempatan, atau mengagung-agungkan karya Barat – tidak, tidak sama sekali! Namun, saya belum mendapat ‘ummph’nya pada karya Melayu. Saya juga telah cuba membaca novel-novel popular Melayu yang disyorkan teman-teman, juga tidak berjaya menaikkan ‘ghairah’ saya untuk membacanya!

Antara genre fiksyen kegemaran saya ialah thriller dan suspens. Lalu saya cuba membaca karya Ramlee Awang Murshid. Tetap saya tidak temui kepuasan membacanya. Dua novelnya saya beli sudah hampir setahun, satu pun belum lagi saya mengkhatamnya, terhenti separuh jalan. Barangkali tiada keaslian dari segi idea... terpengaruh dengan penyampaian, gaya penulisan dan idea Sidney Sheldon. Saya sering juga membaca karya Sheldon, maka saya boleh membandingkannya.

Karya Sheldon lebih asli. Misalnya novel Rahsia Perindu karya Ramlee Awang Murshid (2005)(diulang cetak tiga kali) sangat mirip dengan novel karya Sheldon Tell Me Your Dreams (1998) dari segi ideanya. Maka saya dapat meneka rentak dan akhir Rahsia Perindu (baca lompat ke akhir, saya abaikan bahagian tengah...lompat kerana bosan dengan jalan ceritanya). Sedangkan Tell Me Your Dreams, berjaya menimbulkan suspens saya.

Apa pun, penulis yang tetap menjadi favourite saya ialah anak kelahiran Britain, Jeffrey Archer. Karyanya memang ada ‘kelas’ yang tersendiri.

Pertama kali saya membaca novel Jeffrey Archer, saya terus jatuh cinta pada karyanya. Terpukau dan terpaku. Menjadi ketagih untuk membacanya. Tidak sabar-sabar menunggu kelahiran karya terbarunya. Sementara menunggu kelahiran itu, saya mengulangi baca karya-karyanya yang terdahulu. Paling cepat lahirnya buah tangan Archer ialah dalam lingkungan dua tahun. Untuk research sahaja, beliau mengambil masa setahun. Barangkali itulah rahsianya. Research yang detail. Dan setahun pula untuk menulisnya.

Sumber imej: http://www.dailymail.co.uk/home/books/article-534029/What-book.html

Tempoh dua tahun itu merangkumi enam minggu untuk menyiapkan draf pertama. Kemudian berehat empat minggu, kemudian barulah melakukan draf kedua. Kemudian berehat empat minggu lagi. Berbelas-belas draf ditulis sebelum menjadi sebuah karya hebat.




Kane and Abel (Qabil dan Habil dalam Melayunya barangkali!), novel saga pertama Archer yang saya ulati berkali-kali. Pernah dijadikan mini series TV dilakonkan watak utamanya oleh Peter Strauss dan Sam Neill. Pernah ditayangkan di TV Malaysia, ketika itu saya masih remaja. Saya tidak melepaskan peluang menonton cerita yang pernah saya baca ini.



Sumber imej: http://enzo.drale.com/books/images/18136594.JPG

Setiap judul karya Archer, terjual dan diulang cetak berjuta-juta naskhah. Justeru, Lord Archer mendapat gelaran ‘self made millionaire’ hasil daripada tulisannya. Archer tergolong dalam penulis ‘mainstream’ sebaris dengan Jackie Collins, Mc Cullough dan James Michener. Mereka ini mempunyai daya imaginasi yang tinggi dalam berkarya.
Kesimpulan yang saya dapati: Untuk menghasilkan novel yang hebat seseorang itu bukan setakat perlu menjadi penulis hebat tetapi juga mesti menjadi ‘pengkarya’ hebat dan ‘penglipurlara’ (story teller) yang hebat juga. Gabungan dua elemen inilah yang saya dapati kurang ada pada penulis-penulis kita era ini.

Apa sahaja genre daripada Archer baik saga, thriller atau cerpen, semuanya menepati citarasa saya. Di rumah, kami memiliki sebahagian besar koleksi karya Archer (sebahagian besar juga sudah hilang kerana pindah-randah).

Pernah dalam kelas sarjana di UM dulu, pensyarah membicarakan karya-karya Archer, alhamdulillah saya dapat menjawab soalan diajukan pensyarah dengan baik kerana terlalu meminati akan karyanya. Rakan-rakan lain seolah-olah tidak pernah dengar tentang author tersohor di seantero dunia ini. Ketika itu kami membincangkan novel Archer berjudul ‘The Fourth Estate’.

Selain Archer dan Sheldon, saya juga meminati novel-novel karya Dean Koontz, Dan Brown dan John Grisham.

Saya berdoa moga akan lahir juga karya-karya hebat tanah air (yang asli dan tidak terpengaruh dengan penulis antarabangsa lain). Pasti saya akan menjadi peminat setianya nanti, insya-Allah!

Perspektif saya ini sekadar pandangan peribadi, dan saya melihatnya dari sudut ‘saya sebagai pembaca’ bukan saya sebagai penulis novel kerana saya sendiri nyata tidak pandai menulis novel. Diharap tiada yang tersinggung. Saya juga tidak membandingkan kritikan saya ini dengan sasterawan negara kita kerana ternyata karya mereka hebat-hebat belaka dari sudut susasteranya, justeru sesuailah diangkat menjadi sasterawan negara. Apa pun, untuk buku-buku umum, saya tetap memilih buku bahasa Melayu kerana lebih menyenangi dan memahaminya!

----------------------

Sedikit info tentang Lord Jeffrey Archer dan karyanya:
- Buta IT (tidak pandai menaip), maka menulis tangan menggunakan pen dan kertas setiap patah perkataan.

- Selain novel, Archer juga menulis cerita pendek dan screen play.

- Sangat berdisiplin dengan waktu apabila menulis.

- Menulis tanpa meletakkan di kepalanya siapa pembaca sasarannya. Apa yang senang padanya, itulah yang ditulisnya baik saga, thriller mahupun cerita pendek.

- Tidak pernah merangka kesudahan cerita yang ditulisnya. Fokusnya hanya kepada empat atau lima bab pertama, dan 10 rangka berikutnya (pertengahan cerita). Semasa menulis beliau sendiri tertanya-tanya apa yang akan terjadi pada halaman berikutnya. Teori Archer ialah, jika beliau sendiri tertanya-tanya apa yang akan berlaku seterusnya, maka berkemungkinan besar, pembaca juga akan tertanya-tanya apa akan berlaku berikutnya. Formula inilah yang mengikat pembaca dengan novelnya hingga ke halaman terakhir.
- Akhir cerita dengan teknik ‘twist end’.

- Pernah dipenjarakan selama dua tahun kerana didapati bersalah bersumpah bohong dan putar belit.

- Merupakan bekas ahli politik Parti Conservative.

Ikuti wawancara Lord Jeffrey Archer di: http://www.telegraph.co.uk/news/yourview/1580464/Jeffrey-Archer-answers-your-questios.html

p.s: Alangkah bagus andai saya mampu mengkhatam dan menghadam kalamullah Al-Quran yang suci, mukjizat yang agung yang tiada tandingan sebagaimana saya mengkhatam dan menghadam novel J.A!

Tuesday, November 25, 2008

CERITA DI DALAM TANDAS


Dua kisah ini berdasarkan kisah benar yang diceritakan kepada saya oleh dua orang yang ada pertalian darah dengan saya; berlaku kepada dirinya atau orang tetapi dia ceritakan semula. Dan saya mengolahnya semula untuk paparan dan pengajaran buat semua.

Cerita 1
Kerana sudah tidak tahan sakit perut, Si A bergegas ke tandas. Aaah, lega rasanya! Segala yang mudarat dalam perut sudah dikeluarkan. Tatkala membuka kepala paip, “Alamak! Tak ada air,” rungut Si A. Kepalanya ligat mencari ikhtiar untuk membersih diri.

Fikir punya fikir, Si A teringat sesuatu. Dalam situasi genting dan darurat sebegitu, segalanya mungkin. Si A menyelak dompet yang ada di dalam poket seluarnya. “Syukur, mujur ada banyak,” bisik Si A di dalam hati. “Boleh guna ni…”

Pada pendapat pembaca budiman, apa agaknya yang ada di dalam dompet Si A? Apa yang digunakan Si A untuk membersih dirinya? Tisu mungkin? Mmmm…kurang tepat!

“Jangan buang, simpan dalam wallet. Mana tau kalau kena macam aku, baru tau macam mana rasa…boleh guna buat istinjak,” nasihat Si A kepada kami semua yang mendengar kisahnya sambil tergelak besar.

Jawapan kepada soalan di atas saya percaya dalam kebanyakan dompet saudara-saudari semua tentu ada: Slip penyata ATM…! (Huwaaa…waaa…waaa….!)

MORALNYA: Pertamanya simpan slip penyata ATM anda! Yang kedua, sakit perut macam mana pun, sebelum duduk di mangkuk tandas, periksa dulu air di kepala paip.

Cerita 2
Si B kehairanan, mengapa orang memandangnya sehingga terbeliak mata, mentertawakannya pula. Malas hendak bertanya barangkali, Si B terus ke tempat duduk di pejabatnya.

Sepanjang tempoh bekerja hari itu, orang memandang dan tersengih sinis. Si B semakin hairan. Si B memang suka melawak, jadi sangkaan ramai ini salah satu ‘practical joke’ terbarunya.

“Pelik, aku tak buat lawak pun dia orang ketawa,” bisik Si B, masih malas bertanya kenapa dia diketawakan.

Beberapa jam berlalu, Si B ke tandas. Sebaik memandang cermin, alangkah terperanjat badaknya Si B?

“Malunya akuuuuuuuuuuu…padanlah orang pandang semacam dan gelakkan aku,” kata Si B. Merah padam mukanya.

Apa agaknya yang menyebabkan Si B malu besar? Mengapa dia jadi bahan ketawa orang?

Si B cuba mengingat kembali insiden (‘tragedi’ barangkali lebih tepat!) yang menyebabkan dia malu besar pada hari itu. Sebelum itu dia ada sekali masuk ke tandas. Ya, sakit perut! Kerana gesaan keterlaluan agaknya dia terus membuka seluar (luar dan dalam) tanpa tangguh-tangguh, tanpa fikir apa-apa lagi dan tanpa sedar Si B telah bertindak secara ‘sub-conscious’ (dorongan tanpa sedar). Yang penting bagi Si B ialah dapat segera duduk di mangkuk tandas.

Lama dia ‘memerut’.

Selesai ‘urusan peribadi’nya di mangkuk tandas, seluar pun disarung. Masih dalam ‘sub-conscious’ agaknya, Si B tidak sedar yang dia hanya menyarung seluar yang di luar? Di mana pula seluar dalam Si B? Cuba teka.

Oo-oh! Rupa-rupanya dalam keadaan lintang-pukang hendak buang air besar, Si B telah menyarungkan seluar dalamnya di kepala dan lupa hendak menyarung semula di tempat yang sepatutnya. Si B telah keluar dari tandas dengan keadaan kepalanya bersarung seluar dalam. Patutlah diketawakan orang. Kah! Kah!

Gamaknya, itulah peristiwa paling pahit dan memalukan dalam hidup Si B. Khabarnya, keesokan hari Si B ‘MC’. Mcnya berlanjutan hingga dua minggu kerana teramat malu.

MORALNYA: Sakit perut macam mana pun, apabila hendak keluar dari tandas, periksa dulu diri dari kepala ke kaki…apa yang kurang atau apa yang terlebih. Ada tidak yang abnormalnya?

Monday, November 17, 2008

JANGAN TEGUR SAYA!

“Jangan bercakap masa ambil wuduk,” ujar ayah lebih 30 tahun dahulu apabila mendengar saya menyanyi lagu ‘Rindu Bayangan’ dendangan Jay Jay kumpulan Carefree yang sememangnya tengah top waktu itu. Ke mana-mana pergi dan di corong-corong radio pun, lagu itulah yang kendengaran; penangan ‘Carefree mania’. Dan lagu ‘Rindu Bayangan’ menjadi juara carta lagu popular di radio selama 13 minggu berturut-turut. Digilai semua peringkat umur tak kira kecil besar, tua muda.
“Sahabat Nabi dulu bila ambil wuduk, menggeletar, takutkan Allah. Itu belum lagi angkat takbir untuk solat. Tak dapat pahala nanti…” tegur ayah lagi. Sejak saat itu saya tidak pernah bersuara sepatah pun apabila berwuduk. Saya menyifatkan teguran ayah itu lebih berupa arahan yang mesti dipatuhi.
Hari ini, walau ke mana saya pergi, saya tetap memegang teguran ayah itu. Di pejabat, apabila ada rakan-rakan yang bertanya itu ini sewaktu berwuduk, saya tidak akan menjawab. Paling tidak pun saya mengangguk atau menggeleng atau menggunakan bahasa-bahasa isyarat lain. Saya rimas apabila ditegur orang sewaktu ambil wuduk. Saya juga takut jika air yang digunakan untuk membasuh anggota wuduk itu tidak akan menghapuskan dosa-dosa saya sebagaimana yang sepatutnya.
Kepada teman-teman, saya mohon... tolong jangan tegur saya sewaktu saya berwuduk. Apa yang mahu disuarakan itu, tangguhlah dahulu sehingga selesai kewajipan kita terhadap Allah taala. Jangan ambil mudah soal wuduk. Jangan main-main, dan berilah tumpuan sungguh-sungguh.
Kepada ibu bapa pula, suka saya menyeru jika mahu menegur tingkah laku anak, tegurlah sewaktu mereka masih kanak-kanak, kerana pada fasa usia itulah teguran akan melekat dan insya-Allah akan dipatuhi hingga dewasa...zaman kanak-kanak ialah waktu jiwa seseorang hamba Allah itu masih suci dan mampu menyerap segala kebaikan yang dilemparkan. Wallahua’lam.

video



SESIAPA YANG BERWUDUK DENGAN SEBAIK-BAIKNYA, MAKA AKAN KELUARLAH (HILANGLAH) KESALAHAN-KESALAHANNYA (DOSANYA ATAU DOSA KECILNYA), TERMASUK YANG DARI BAWAH (DALAM) KUKU-KUKUNYA. (Riwayat Muslim)

Sunday, November 9, 2008

Biarpun Seorang Cuma...

Setiap kali menerima undangan majlis tertentu, saya berfikir berulang kali sama ada hendak menghadirinya atau tidak. Tiada niat untuk sengaja tidak menghadirkan diri, tetapi apabila mengenangkan keadaan anak yang ‘sukar dikawal’ dalam keadaan orang ramai, saya jadi serba salah.

Pernah juga disindir kawan, ‘Alah, anak engkau sorang je, takkan tak boleh datang.’ Ada pula kawan yang perli, ‘Anak aku lagi ramai. Semua lasak-lasak. Anak engkau baru sorang takkanlah tak boleh bawa.’

Biarlah apa pun persepsi orang, saya lebih mengenali anak sendiri daripada orang lain. Jawapan dan alasan saya cukup mudah, ‘Sebab anak saya seoranglah saya kena jaga betul-betul.’ Saya dah tak ada anak lain. Dialah satu-satunya darah daging saya.

Saya paling susah hati jika membawa anak ke majlis keramaian. Pasti anak saya akan berlari ke sana ke mari. Mencelah-celah di celah orang ramai sehingga hilang dari pandangan mata. Ya, anak orang lain pun berlari ke sana ke mari. Tapi anak orang lain akhirnya akan mencari ibu ayahnya. Tetapi anak saya akan berlari bebas, makin dikejar makin jauh perginya. Jika tidak dikejar lagi dia seronok, bebas berlari tanpa peduli apa yang ada di kiri kanan depan dan belakangnya.Mudah saja dibawa lari orang.

Untuk membawa ke kedai membeli barang pun saya tidak berani. Kerana pantang lepa, dia pasti memecut melarikan diri…dia bangga dapat bebas!

Paling mendebarkan tatkala memandu kereta bersamanya tanpa ditemani sesiapa untuk mengawasinya. Hanya dia dan saya. Pintu kereta belakang sudah di’childlock’kan. Tak cukup dengan itu, tingkap cermin pula dibukanya. Maka handle pemutar tingkap terpaksa pula saya ikatkan supaya dia tidak dapat membukanya. Sesiapa yang menjadi penumpang belakang kereta saya pasti menghadapi kesukaran untuk keluar dari kereta (kena tunggu pintu dibuka dari luar). Alangkah baiknya jika pintu hadapan direka dengan childlock juga khusus untuk tujuan ini!

Pada 27 Oktober 2008 (cuti Deepavali) lalu, ketika pulang dari rumah emak, seperti selalu saya mengambil laluan LDP untuk pulang ke rumah di SS2, seperti biasa anak saya duduk di hadapan. Baru sahaja melalui bawah flyover, saya terdengar seakan pintu terbuka…saya sangka saya tersalah dengar kerana selama ini pintu akan automatik terkunci apabila menekan brek. Mata saya terfokus pada pemanduan dan jalan. Tiba-tiba anak saya bersuara, “Mak, Ammar buka pintu.” Allahu akbar…bagai mahu gugur jantung. “JANGAN BUKA PINTUUUUUUU…BAHAYAAA…” belum pernah saya memekik sekuat itu hingga perit anak tekak.

Spontan tangan kiri saya menarik anak dan mencapai pintu di sebelahnya yang sudah hampir sekaki terbuka sambil sebelah tangan cuba mengawal stereng dan pedal di kaki…cuba kawal kelajuan kereta. Mata saya tidak terfokus ke jalan tetapi kepada anak dan pintu. Pasrah...minta Allah selamatkan. Dalam keadaan itu sukar hendak memutar stereng untuk ke tepi jalan dan memberhentikan kereta kerana saya berada di lorong tengah. Tak dapat dibayangkan jika pintu itu terbuka sepenuhnya…pasti saya tidak dapat mencapainya. Mungkin juga anak saya akan tergolek jatuh keluar. Mujur juga waktu malam jalan tidak sibuk.

Tiba di rumah saya menggigil. Degup jantung jelas kedengaran pantas.

Sebenarnya itu bukan kejadian pertama. Pertama kali insiden pintu kereta dibuka anak tak semena-mena ialah sewaktu umurnya hampir setahun. Ketika itu saya meribanya dan suami yang memandu. Kejadian berlaku di Kota Bharu. Lampu trafik baru sahaja bertukar hijau, kereta kami yang baru hendak maju ke depan tiba-tiba terbuka pintu di sebelah saya seluas-luasnya. Aduh, ya Allah, entah bila tangan kecilnya menarik pembuka pintu. Jika ada kenderaan laju dari sebelah kiri, tentu akan berlaku insiden yang tidak diingini.

Lantaran itu, saya takut menerima undangan yang melibatkan kehadiran ramai orang. Atau ke restoran mana pun saya tak mahu. Sudah serik. Saya juga tidak berani membawa anak ke rumah orang yang penuh dengan hiasan cantik-cantik. Terlalu berisiko. Di rumah emak saudaranya, dia pernah membaling batu-batu kristal seperti membaling bola.

Ketika memenuhi janji temu dengan doktor di hospital, doktor pun pernah menolong mengejarnya. Untuk scan ‘ECHO’ jantungnya, pernah diberi ubat tidur dua kali kerana dos pertama tidak berkesan. Pernah juga apabila keluar dari bilik doktor dia menerpa orang yang tidak dikenali dan membawa lari Twisties yang sedang dimakan orang tersebut…terpinga-pinga wanita itu…betul, saya malu dan berkejar ke kedai berdekatan untuk membeli Twisties lain sebagai ganti.

Saya sering mendengar, kawan-kawan bercerita tentang anak masing-masing, tentang nakal mereka…jika itu anak saya, saya amat bersyukur jika tahap lasak anak saya seperti anak mereka.

Sudah beberapa orang berkata, “Besar esok, habislah lasaknya tu. Insya-Allah, jadi anak baik, anak cerdik.” Lapang dada mendengar kata-kata itu. Saya mengaminkannya dengan penuh pengharapan agar kata-kata itu benar dan menjadi kenyataan. Bukan sekali dua air mata gugur dalam menghadapi pengalaman membesarkannya…(banyak kali).

Tatkala orang lain diuji kesabaran dengan kurniaan anak yang ramai, sesungguhnya saya diuji sabar dengan hanya seorang anak!

Thursday, November 6, 2008

SUATU KETIKA

“Dik, Mi Ibu dah habis ke?” soal saya kepada pembantu kedai Pasaraya Taman Tun pada suatu hari.
“Ha‘a, dah habis, kak,” jawabnya.

Jika 10 tahun dahulu, barangkali dialognya begini:

“Kak, Mi Ibu dah habis ke?”
“Ha‘a, dah habis, dik.”

Di dalam kereta saya duduk termangu… “Dah tua dah aku ni…”

SUATU KETIKA dahulu, saya meng‘akak’kan dan meng‘abang’kan orang, mem‘pak cik’ dan me‘mak cik’kan orang, dan saya di‘adik’kan orang. Hari ini tiba giliran saya di‘akak’kan dan di‘mak cik’kan orang. Jika panjang umur, maka akan di’nenek’ atau di ‘atuk’kan pula.

Perubahan gelaran dan pangkat diri di samping uban yang mula muncul sehelai dua di kepala merupakan peringatan kepada saya supaya menggesa diri untuk mula giat mengumpul bekalan untuk ke ‘sana’. Persediaan saya untuk kembali kepada al-Khaliq sangat-sangat tidak memuaskan! Diandaikan gred pencapaian di sekolah agaknya saya hanya mendapat ‘D-’ (gagal) atau lebih teruk daripada itu. Allah…!

Wahai diriku yang sentiasa alpa,
bangunlah, bangkitlah…agungkanlah Tuhan dan Rasulmu!

Waktu yang silih berganti, dasawarsa yang datang dan pergi pasti akan mengubah status dan gelaran setiap diri. Pangkat yang diberi kepada kita secara automatik ini tanpa kita memintanya, mahu tidak mahu haruslah kita menerimanya dengan lapang dada dan senang hati.

SUATU KETIKA dahulu, mata kita terang, kulit tegang, rambut legam.
SUATU KETIKA akan tiba saatnya mata kita rabun, kulit kendur, rambut putih.
SUATU KETIKA pasti tiba detiknya, maut datang menjemput!

Anda, bagaimana?

Tuesday, November 4, 2008

KAKI AYAM PUNYA PASAL

Ahad lalu saya telah minta tolong emak untuk belikan sedozen kaki ayam kerana anak saya sangat suka kaki ayam. Sentiasa ada stok walaupun saya sendiri agak geli dengan kaki ayam. Tapi anak punya pasal, terpaksalah juga...

Maka emak pun membelikan RM2 kaki ayam. Mak tidak menyangka kaki ayam RM2 begitu banyak kuantitinya (penuh plastik beg). "Nak cancel, malulah pulak, beli ajelah," kata emak. "Lagipun murah sangat," katanya lagi. Demikianlah murahnya nilai 'sepasang' kaki ayam.

"Nak buat apa pun tak tau," beritahu emak pening memikirkan kaki ayam yang terlalu banyak. Akhirnya mak merebus kaki-kaki ayam itu supaya mudah disimpan dan tahan lama.

Bagi memecah kebuntuan emak, lalu saya tawar diri untuk memasaknya...resipi paling mudah dan cepat ialah tomyam, tambahan pula kaki ayam pun emak sudah rebus. Mudahlah sedikit kerjanya. "Tak palah mak, biar 'orang' jamu orang di pejabat esok," kata saya. Emak lega mendengarnya lalu pantas dia memetik daun limau purut dan mengambil serai yang ditanamnya.

Kalau diikutkan, saya ini dikategorikan orang yang malas memasak, tapi kerana kesiankan emak yang membelikan kaki ayam, maka saya paksa diri.

"Aik, tak luak pun kaki ayam. Engkau letak banyak mana?" tanya mak.

"Banyak dah. Banyak-banyak nanti takut orang geli nak makan," jawab saya.

Maka hari ini, rakan-rakan di pejabat dijamu dengan tomyam kaki ayam. Tak sangka pula mereka ini selamba saja makan kaki ayam (hingga ke sekecil-kecil sendi ayam pun licin!)...

Lebih menarik, jiran sebelah meja saya, Suriati pula membawa mi kari...saya cuma dapat mengecap 'seround' saja mi karinya. Untuk pusingan kedua, saya tidak berpeluang kerana kuahnya sudah habis...huaaaaaaaa...huaaaaaaaaa!

Sahabat lama, En. Abu pula membawa sebekas kuih tradisional bernama 'kalamai' (or is it kelemai, ejaannya?) Sedap, ala-ala kuih bulan enaknya. Menurut En. Abu penyediaannya hampir sama dengan menyediakan lemang...dimasak di dalam buluh, cuma tidak dimasukkan gulungan daun pisang sebagaimana lemang.

Sesuatu yang saya akui...orang-orang di Galeri Ilmu memang sejak dulu murah rezeki dengan makanan... itulah 'berkat' barangkali. Wallahua'lam...
P/S: Terima kasih Khairul, En. Yusof dan En. Zuraimi yang telah sudi menolong mengangkat naik dua belanga 'kaki ayam' saya.

Friday, October 31, 2008

MAJLIS IDILFITRI YANG TIDAK 'SEPERTINYA'

Sepanjang Syawal terasa sengkak perut dek penangan jamuan/majlis rumah terbuka yang seakan tiada penghujungnya. Terseksa benar hendak menghabiskan puasa enam.

Bermula dengan majlis Idilfitri anjuran bersama Galeri Ilmu tempat saya bekerja dengan Munsyid, diikuti pula undangan-undangan dari organisasi-organisasi dan individu perseorangan dan kenalan.

Undangan dari organisasi-organisasi tertentu dipenuhi dicelah-celah kesibukan kerja. Manakala di pejabat saya sendiri, saban hari ada sahaja teman-teman sekerja telah bermurah hati menyediakan juadah. Ada juga jamuan mengikut jabatan. Barangkali, kerana 'membalas dendam' apabila Majlis Idilfitri anjuran Galeri Ilmu dan Munsyid tidak seperti diharapkan. Ada yang tidak dapat makan dan kepenatan kerana melayani jumlah tetamu yang di luar jangkaan. Ada yang 'memoncong' mulutnya dan sudah tidak mampu lagi melemparkan senyum. Kasihan!

Apa pun selepas ini, diharapkan majlis idilfitri pada masa-masa hadapan, biarlah kecil sahaja (kita-kita). Alasannya mudah saja iaitu biarlah staf rasa seronok, terasa diraikan, tidak rasa terkilan dan majlis tidak menjadi isu ngomelan keesokan harinya dan beberapa hari berikutnya, sekali gus topik bualan itu mengundang dosa. Sesungguhnya, staf yang mencurahkan tenaga bekerja sepanjang tahun juga berhak untuk diraikan (selama ini sering merai dan melayan tetamu), biarpun pahala meraikan tetamu itu sungguh besar, tetapi jika dibuat dengan separuh hati barangkali kuranglah pahalanya. Rasa seronok diraikan, besar impaknya dari segi psikologi dan juga dalam hasil kerja kemudiannya...wallahu'alam!

Dipaparkan beberapa imej aktiviti persiapan sebelum majlis berkenaan berlangsung... memunggah selonggok pasir lebihan ubah suai premis, menggantikan batang paip yang kerap dicuri manusia yang tiada hati perut, membersihkan kaki lima dll.









Saturday, October 25, 2008

MENDEFINISIKAN 'NIKMAT DUNIA'

Sesekali berkumpul bersama adik-beradik, bermacam topik dibualkan. Satu daripada topik yang menarik yang kerap juga timbul dalam sembang-sembang kami adik-beradik ialah 'nikmat dunia'.

Adik pertama saya selalunya yang banyak mendefinisikan 'nikmat dunia'nya:

1. Apabila menikmati ketupat sotong yang emak masak katanya, "Mmm, nikmat, nikmat..." (ini subjektif kerana isterinya tidak menyukai ketupat sotong...)

2. Apabila kepenatan pulang dari kerja dan dapat baring terlentang di tengah rumah, katanya, "Aahh...nikmatnyaa"

3. Apabila sakit perut dan gesaan ke tandas sangat mendesak...setelah isi perut dapat dikeluarkan, katanya, "Ooooh, nikmat sungguh."

4. Apabila dapat makan lempuk durian hasil air tangan nenek di kampung katanya, "Nikmat..."

Kadang kala emak juga terlibat sama dalam mendefinisikan nikmat dunianya. Nikmat dunia bagi emak ialah apabila kehausan dapat minum air kosong sejuk dari dalam peti.

Dan nikmat dunia bagi saya... apabila dapat tidur, rehat secukupnya tanpa sebarang gangguan...hingga kini masih belum dapat mengecapinya........huwaaaaaaaaaaaaaa...waaaaa....isk!

Ini baru nikmat dunia...nikmat akhirat bagaimana? Tak terbayangkan...

Tuesday, October 21, 2008

AKU DAN HIJAU

Aku teringat kuliah di pejabat yang disampaikan oleh Us.Sobri Abdul Rani pada Ramadhan lalu. Kata Ustaz Sobri, orang yang gemar warna HIJAU, hati dia mulia.

Aku memang suka warna HIJAU, tapi tak taulah hati aku ni mulia ke tak…payah nak nilai diri sendiri sebab aku rasa hati aku taklah mulia mana…banyak yang jahatnya.

Tapi aku memang suka kalerrrrr HIJAU…buktinya:

Pen dan pensel kat opis warna HIJAU.

Bakul sampah aku kat opis warna HIJAU.

Kerusi aku kat opis yang dah tak hidraulik ni pun warna HIJAU.

Tadi aku pilih belon Asuh untuk anak aku pun warna HIJAU juga (masa majlis raya anak aku meronta-ronta nak belon, tapi masa tu dah habis. Dapat yang tembus, lepas tu kecut. Aku nak beli, tapi Suriati kata ambiklah yang lain).

Kabel internet aku kat PC opis ni pun rezeki dapat warna HIJAU.

Gunting aku kat opis yang selalu dipinjam Santi (cleaner opis) untuk gunting sachet kopi 3 in 1 dia pun HIJAU juga. Sesekali gunting HIJAU aku tu melekit dan belengas lagi berminyak diguna Santi wat gunting rencah mi segera dia.

Background monitor PC aku kat opis pun aku buh kaler HIJAU dengan imej Tok Guru Nik Aziz (MB negeri asal aku).

Kalau dah background monitor PC bergambarkan Tok Guru, sah-sahlah parti politik pilihan aku pun logo HIJAU purnama putih.

Buku nota yang aku beli kat kedai Jasema dulu HIJAU juga warnanya, padahal banyak warna lain.

Apa lagi yang HIJAU…?

Kereta aku sekarang warna silver…esok dah buruk, aku rasa nak cat HIJAU gak lah.

Mata aku taklah HIJAU, tapi cermin mata aku dah keluar karat HIJAU.

Semakin usia menginjak senja, aku makin minat HIJAU, yang aku sendiri pun tak tau mengapa…barangkali warnanya sejuk sesuai dengan mata aku yang makin rabun.

Sekian adanya perihal HIJAU dalam hidup aku…mulia tak mulia itu sesuatu yang subjektif bagi aku.
-----------
HIJAU

Bumi yang tiada rimba
Seumpama hamba
Dia dicemar manusia
Yang jahil ketawa
Bumi yang tiada udara
Bagai tiada nyawa
Pasti hilang suatu hari
Tanpa disedari
Bumi…tanpa lautan
Akan kehausan
Pasti lambat-laun hilang
Duniaku yang malang

Dewasa ini kita saling merayakan
Kejayaan yang akhirnya membinasakan
Apalah gunanya kematangan fikiran
Bila di jiwa kita masih lagi muda dan mentah
Kulihat HIJAU

Bumiku yang kian pudar
Siapa yang melihat
Di kala kita tersedar
Mungkinkah terlewat
Korupsi, opresi, obsesi…diri
Polusi, depresi di bumi kini

Oo... anok-anok
Tok leh meghaso mandi laok
Bersaing main ghama-ghama
Ale lo ni tuo umornyo berjuto
Kito usoho jauh ke daghi mala petako

Ozong lo ni koho nipih nanak aghi
Keno make asak hok biso, weh
Pasa maknusio
Seghemo bendo-bendo di dunio
Tok leh tehe
Sapa bilo-bilo

Nyanyian: Zainal Abidin


p.s: Aku baru tukar template baru...pun ada a hint of GREEN sana sini!

Tuesday, October 14, 2008

KELIRU DENGAN 'DATELINE'

Nampaknya masih ramai yang masih keliru erti dan penggunaan perkataan 'dateline'. Mereka yang keliru itu termasuklah rakan-rakan sekerja saya di pejabat malah yang bertitle bos sekalipun.


Di mana-mana organisasi pun kita diberi tarikh untuk menyiapkan sesuatu tugasan yang diamanahkan. Bos-bos kita siap beri memo yang berjudulkan 'dateline'.


Hmmm....bertahun-tahun bekerja tapi siapa yang sedar bahawa istilah 'dateline' yang digunakan itu sebenarnya salah tempat?


Mereka yang berkelulusan Komunikasi Massa atau Media jika masih tidak tahu membezakan erti 'dateline' wajar disekeh kepalanya barang sesekeh dua. Tetapi bagi mereka yang di luar bidang media, marilah kita sama-sama belajar dan gunakanlah dengan betul istilah itu, apatah lagi bagi anda yang bekerja di sektor media.


Semasa menuntut di ITM (kini UiTM) dalam bidang komunikasi massa, pelajaran pertama yang disentuh oleh pensyarah Kewartawanan saya ialah istilah 'dateline'.


'Siapa yang tahu maksud dateline?' soal En. Jam (kini sudah Prof Madya)


Tak ada siapa yang menjawab kerana kami semua masih jahil...budak baru belajar!


'Orang mass comm kena tahu...' ujarnya lagi.


'Dateline ialah WAKTU dan TEMPAT sesuatu berita itu ditulis...kamu tengok dalam suratkhabar perkataan pertama dalam perenggan pertama...itulah dateline' jelasnya sambil mengangkat akhbar untuk ditunjukkan contoh 'dateline'.



Lihat contoh di bawah (tulisan berwarna merah) itulah 'dateline'.

Minyak turun 10 sen lagi
PUTRAJAYA 24 Sept. – Kerajaan mengumumkan harga runcit petrol RON97 dan RON92 dikurangkan 10 sen iaitu masing-masing daripada RM2.55 seliter kepada RM2.45 seliter dan RM2.40 seliter kepada RM2.30 seliter berkuat kuasa esok...


Jika merujuk kepada waktu atau tarikh akhir yang patut kita siapkan tugasan kita...itu diistilahkan sebagai 'DEADLINE' yang bererti TARIKH AKHIR, TARIKH MATI ataupun TEMPOH AKHIR.


Untuk lebih jelas mari lihat penjelasan maksud DATELINE dan DEADLINE yang termuat di dalam kamus Oxford.



DATELINE (ada dua maksud diberikan oleh Kamus Oxford):



1. imaginary line running from north to south 180 degree from Greenwich, east and west of which the date differs by one day



2. line in a newspaper above an article, etc, that shows the time and place of writing



DEADLINE



point in time by which something must be done



Mulai hari ini sematkan di dalam kepala perkataan DEADLINE... DEADLINE... DEADLINE...jika anda sedang berhempas-pulas menyiapkan tugasan mengejar tempoh akhir yang diamanahkan. Tapi jika anda benar-benar sedang menulis laporan berita untuk disiarkan di akhbar atau berita tv, jangan lupa pula menulis DATELINEnya pada pangkal berita anda itu.



Thursday, October 9, 2008

BERTARAWIH DI BELAKANG MB NIZAR


Sahabat.. Apa ada di negeri mu?
Di negeriku ini tidak banyak yang istimewa. Penduduk Islam sekitar 60% sahaja dari keseluruhan penduduk negeri. Yang beriman pula tidak pasti.. Sekadar bersangka baik, mungkin sekitar 60% juga.
Pekerjaan orang Islam banyak bergantung pada orang bukan Islam. Makanan orang Islam banyak bergantung pada orang bukan Islam. Minuman orang Islam banyak bergantung pada orang bukan Islam. Pengangkutan orang Islam banyak bergantung pada orang bukan Islam. Pakaian orang Islam banyak bergantung pada orang bukan Islam. Rumah dan bangunan orang Islam banyak bergantung pada orang bukan Islam. Bahkan gaya hidup seharian orang Islam juga telah banyak berubah mengikut perubahan masa. Orang Islam menguasai bidang pentadbiran, pertahanan, keselamatan, adat-istiadat, persempadanan negeri dan majoriti tanah-tanah negeri. Selebihnya dikongsi bersama-sama. Alhamdulillah, setakat ini perkongsian bersifat mesra dan mudah-mudahan rahmat Allah terus bersama negeri Perak Darul Ridzuan.
Ramadhan ini rahmat Tuhan terasa menyimbah negeri ini. Negeri yang panjang berliku dari puncak Titiwangsa menurun jauh hingga ke delta Sungai Perak di Selat Melaka. Sepanjang usiaku di tanah ini, bermain-main, bergaul mesra dengan alamnya, berseloka dengan rimbun hijaunya, belum lah pernah aku melihat, merasai Ramadhan dinegeriku seindah Ramadhan kali ini. Bukan kerana lampu-pelitanya yang gemerlapan, bukan kerana bubur lambuknya yang tiada tandingan, bukan kerana bingit mercun dan percikan bunga apinya, bukan kerana bazar Ramadhannya yang riuh bersorakan, bukan kerana ketupat lemang seni makanan warisan tradisinya, tetapi kerana budaya baru yang di bawa MB baru tanah ini. Rahmat Tuhan bersama negeri Perak insya Allah..
Sepanjang usia ini, ditanah ini, belumlah pernah aku melihat orang Cina dan India yang belum Islam datang ke halaman masjid bergerombolan, sama-sama menikmati hidangan berbuka puasa dengan ala kadarnya. Apa guna membuang masa di waktu maghrib tumpang berbuka di halaman masjid sedang diri tidak berpuasa? Sekali fikir mungkin itu persoalannya, tetapi bila direnung jauh, inilah resipi baru MB yang baru buat memecah tembok asobiyah. Rahmat Allah untuk tanah ini insya Allah.. Sepanjang usia ini, di daerah ini belumlah pernah aku melihat orang India dan orang China yang belum Islam bergerombolan diluar masjid menantikan orang Islam yang bertarawikh di dalamnya. Apa guna berkumpul diluar masjid di waktu tarawikh, sedang diri tidak bersolat? Itu soalan yang timbul di benak, tetapi mereka menunggu-nunggu MB selesai solat. Untuk mendengar kata-kata hikmatnya. Untuk mendengar tazkirah peringatannya. . Rahmat Allah untuk rakyat negeri ini insya Allah..
Sepanjang usia ini, di tanah tumpah darah ini, inilah acara sulungku bertarawih di belakang Menteri Besar ku sendiri. Untuk sekian lama dan sekian waktu, keindahan peristiwa, kemanisan Ramadhan ini tercatat dan terpalit indah dalam qalbu memori sebuah jiwa yang bernama rakyat. Hindari assobiyah (perkauman )! Tegas sekali suara MB ku malam itu semasa sesi Tazkirah. 'Bukan dikalangan ummatku barang siapa di kalangan kamu yang menyeru kepada assobiyah.' Beliau memetik potongan hadis Nabi dan membacanya dengan lancar.
Kalau ada di kalangan kita yang tindas-menindas di negeri ini kerana dasar perkauman bermakna kita telah menzalimi sebahagian daripada makhluk Allah, ujarnya lagi. Saya takut jika ditanya oleh Allah kenapa kamu menindas sebahagian daripada makhluk Aku kerana kepentingan sebahagian makhluk yang lain, sedangkan semuanya adalah makhluk Aku, tambahnya lagi. Dirikan solat, tegas MB ku lagi. Bulan Ramadhan ini, kata MB ku, ramai di kalangan kita yang begitu gembira menyambut kedatangannya atas pelbagai matlamat. Bulan Ramadhan ini juga kata MB ku, ramai umat Islam yang berlapar dahaga kerana mengerjakan puasa.
Tiba-tiba MB ku bertanya, tahukah hadirin, ada berapa ayat yang memerintahkan berpuasa? Aku pun termangu, ada berapa ayat perintah berpuasa ye? MB ku menjelaskan, sejak lebih 1000 tahun lalu, hanya satu ayat al-Quran yang memerintahkan umat Islam berpuasa, tidak sampai 1% pun daripada isi kandungan al- Quran. Atas ayat yang satu itulah umat Islam berpegang teguh mengerjakan ibadah puasa saban tahun. Hafalkah kita ayat yang satu itu?
Tiba-tiba MB ku bertanya lagi. Ramai yang tersenyum dan tersengih kerana tidak hafal sedang usia sudah menongkat dunia. Rugi kita selama ini kerana tidak hafal ayat yang satu ini, sebut MB ku sambil membacanya dengan lancar. Mudah-mudahan tahun ini hafallah kita ayat ini, sambungnya lagi.
Tiba-tiba MB bertanya lagi. Sidang hadirin sekalian, berapa ayatkah dalam al-Quran yang menyuruh dan mengingatkan kita supaya bersolat? Sekali lagi aku termangu, tak mampu menjawabnya? Sudah 2 kali aku terasa jahil malam ini.. MB ku menjelaskan dengan lembut. Tidak kurang 60 ayat yang memerintahkan dan mengingatkan kita tentang solat, katanya lagi. Tetapi hakikatnya kita melihat dengan mata kepala kita sendiri betapa ramainya umat Islam yang berlapar dahaga di bulan Ramadhan tetapi tidak melatih sendi-sendi badan mendirikan solat, ujarnya lagi. Sebagai Menteri Besar saya menyeru dengan sesunguhnya agar rakyat negeri Perak membudayakan solat dalam kehidupan, katanya lagi. Agenda solat akan menjadi agenda penting kerajaan pimpinan saya, tambahnya lagi.
Ruang masjid penuh sesak. Hampir tiada tempat duduk lagi. Hadirin mendengar dengan khusyuk. Acara sulung dalam kehidupan mungkin, mendengar MB sendiri memberi tazkirah di Ramadhan yang mulia. Ramadhan 1429H yang penuh berkat. 'Saya mohon rakyat negeri Perak menjadi 'cerdik' di bulan Ramadhan yang mulia ini dengan mendekati al-Quran, memahami al-Quran dan menghayati al-Quran didalam kehidupan kita sepanjang hayat,¢ ujarnya lagi dipenghujung tazkirah. Mudah-mudahan tazkirah itu membawa 'islah' kepada sekalian pendengar Islam, membawa dakwah dan hidayah pula kepada gerombolan yang ada di luar sana, demikian doa di dalam hati kecilku. Sekian banyak masjid dinegeri ini yang menjemput MB ku mengimarahkan Ramadhan, bertarawikh bersama-sama dan memberi tazkirah di hujungnya.
Mudah-mudahan suburlah bumi negeri ini dengan Islam, mudah-mudahan turunlah hidayah atas mereka-mereka yang lain. Mudah-mudahan dipersaudarakanlah bangsa yang pelbagai di negeri ini dengan kalimah "La ilahaillallah" , sebagaimana bersaudaranya Aus dan Khazraj, Ansar dan Muhajirin dengan kalimah "La ilahaillallah". Berdoalah sekalian yang muslim, berdoalah sekalian yang mukmin, doa itu senjata mukmin.. Sekali lagi sahabat... Apa ada di negerimu? Noktah terakhir suatu coretan tidak bermakna penutup bicara. Pada malam, bulan dan keindahan, mungkin ada mesej yang tak kesampaian. Pada sahabat semua, selamat mengimarahkan akhir Ramadhan dan selamat meraikan aidilfitri. Sekian buat kali ini.

MUSAFIR YANG TIADA HATI PERUT

Jika pulang ke kampung untuk berhari raya menaiki kenderaan mak ayah, sudah tentu kami akan berhenti di masjid lama di pekan Raub. Kini sudah ada masjid baru di Raub menggantikan masjid lama itu, tetapi duduknya agak 'ke dalam' sedikit, bukannya di tengah-tengah kesibukan pekan tersebut. Suasananya lebih nyaman dan tenang.

Solat Jumaat kini ditunaikan di masjid baru, tidak lagi di masjid lama. Masjid lama hanya menunaikan solat fardu. Apa pun, masjid lama Raub cukup popular kerana kedudukannya yang strategik -- menjadi favourite kepada para musafir, apalagi bersebelahan masjid ini ada kedai makan. Mudahlah untuk makan-makan dan minum-minum.

Setiap kali tiba hari raya, maka masjid inilah dikunjungi oleh kebanyakan pengguna jalan raya yang menghala ke Kelantan atau sesetengahnya Pahang. Apa yang dikesalkan ialah sikap mereka yang berstatus 'musafir' ini yang tidak pedulikan soal kebersihan.

Sebagai anak Kelantan saya berasa sungguh malu dengan sikap musafir-musafir yang pulang ke kampung menggunakan jalan ini. Tidak kisahlah anda anak jati Kelantan atau sebaliknya. Tong sampah yang disediakan dipenuhkan dengan lampin pakai buang anak hingga melimpah-ruah dan tergolek jatuh ke lantai. Lebih memalukan, terselit juga tuala wanita dicelah-celah timbunan lampin pakai buang bayi.




Inilah yang dinamakan manusia yang tiada kesedaran sivik. Amat tidak wajar lampin atau tuala wanita itu dibuang begitu. Tak terfikirkah akan kesusahan AJK masjid hendak menguruskan benda-benda kotor, jijik dan busuk begitu? Di mana hati perut anda?

Apa salahnya jika lampin pakai buang atau tuala wanita itu dibungkus elok-elok dan dibawa bersama kita. Sampai ke destinasi nanti, buanglah.
Takut kotor kenderaan? Takut kenderaan berbau? Habis...kotorkan masjid, tinggalkan bau busuk di rumah Allah, tidak mengapa? Kalau diletak di but kereta, rasanya tidak akan berlaku keadaan itu.




Yang lebih menyedihkan lagi, dalam ramai-ramai musafir yang transit di masjid ini, hanya segelintir kecil yang sudi memasukkan barang seringgit dua duit ke dalam tabung masjid. Sudahlah menggunakan masjid orang, kedekut pula tu.

Sepanjang minggu para musafir pulang dan balik dari kampung, ertinya seminggu jugalah agaknya AJK masjid menguruskan pembuangan najis-najis ini. Barangkali, Allah mahu memberi mereka ini pahala bonus jika mereka tidak merungut dengan pekerjaan ini. Inilah sebahagian ujian yang Allah datangkan untuk meningkatkan darjat keimanan seseorang hamba Allah.

Bagi para musafir ini, renung-renungkanlah kepayahan orang lain dek kerana sikap kita yang pentingkan diri sendiri. Cuba letakkan diri anda sendiri sebagai AJK masjid Raub ini... sabarkah anda, redhakah anda mengendalikan benda-benda yang menjijikkan ini?
Renung-renungkan...

Monday, September 29, 2008

TIDAK SEPERTI YANG DIRENCANAKAN...

Aduhai...puasa dah nak pergi...sedih dan pilu. Entahkan bersua lagi. "Ya Allah, panjangkan umurku dan izinkan aku bersua dengan Ramadhan akan datang agar aku berpeluang merebut kemuliaannya sekali lagi, moga berpeluang perbaiki diri lagi...ameen ya rabbal 'alameen."
Kita kini di ambang Syawal. Detik ini, saya muhasabah diri pada kesempatan yang terluang ini. Anak masih lena lagi, semalam demam sedikit barangkali penangan main air di laman rumah semalam. Suami pun baru terlelap, setelah sepanjang malam resah gelisah...barangkali mengenangkan dirinya yang sering dihambat masa dan tugas...
Muhasabah...tahap mana pencapaian diri ini sepanjang Ramadhan ini? Tiada peningkatan rasanya...Allah...saya cukup iri hati dengan mereka yang berpeluang tarawih penuh, membaca Quran hingga khatam sepanjang berlangsung Ramadhan...ya iri hati kerana saya tidak berpeluang melakukannya kerana sering kekalutan...kalut dengan anak, walaupun anak seorang cuma.
Sejak Subuh hingga malam, tiada masa untuk diri saya sendiri. Sebaik celik, kerja dalam rumah dimulakan...seingat saya tiada masa untuk istirahat, tiada waktu untuk melegakan lesu. Lantaran itu, apabila jam 10 mlm saya sudah terkulai. Mata sudah tidak mampu celik. Tapi ditahan-tahan juga kerana anak masih aktif yang kekadang memaksa saya mengikut rentaknya...sudah tiga tahun rutin begini, entah sampai bila dapat bertahan. Bisa-bisa badan kerana kurang rehat dan stres semakin menjadi-jadi.
Pain killer (voltaren, synflex dan mynol) yang selalu diberi doktor dan kerap saya telan tidak memberi apa-apa kesan lagi. Sakit dan sengal tubuh yang sudah bertahun-tahun ditanggung ini amat mengganggu amal ibadah. Ditambah pula kerusi yang diduduki di pejabat yang langsung tiada ciri keselesaan menambahkan lagi sakit belakang dan lenguh sendi, lebih-lebih lagi bahagian lutut kiri yang saya alami sejak awal remaja.
Idilfitri...? Auranya amat berbeza semasa kita masih kecil dan dewasa. Pada usia dewasa, saya lebih menghargai Ramadhan berbanding Syawal...ya kerana kemuliaan dan keistimewaan Ramadhan itu terlalu banyak, cuma saya tidak berpeluang merebutnya. Kata ustaz yang memberi kuliah Ramadhan di pejabat...Allah jadikan Ramadhan sebab hendak beri kita masuk syurga melalui kemuliaan Ramadhan itu. Kita hendaklah merebutnya. Ya Allah... rasanya tidak ada apa yang berjaya saya rebut...berpeluang lagikah?
1 Syawal? Semacam tidak bermakna tahun ini apabila diberitahu tidak balik beraya di KB tahun ini kerana kesibukannya yang melampau, tugas perlu dilangsai. Saya dimaklumkan suami 'tidak balik beraya di KB' pada hari Sabtu 27/9. Maka dia menyarankan saya dan anak menumpang emak dan ayah untuk balik kampung. Justeru terpaksalah nanti saya berhimpitan di dalam kereta ayah yang sudah pasti akan ada 4 orang, ditambah saya dan anak menjadikan 6 orang kesemuanya.
Emak dan ayah akan bertolak balik kampung pada 2 Syawal kerana tidak mahu berebut dan bersesak di jalan raya bersama trafik lain. Itu tidak menjadi masalah pada saya. Apa yang menjadi masalah, ialah tarikh pulang mereka ke KL semula ialah pada hari Selasa 7/10, sedangkan saya tidak mengisi borang cuti kerana tidak bercadang hendak cuti lebih lama, sudah cukup bagi saya dengan cuti yang diberikan syarikat selama seminggu.
Kalaulah saya dimaklumkan suami lebih awal, saya tentu tidak teragak-agak mengisi borang cuti. Aduh, inilah dilema apabila rancangan tidak menjadi seperti yang direncanakan. Apa pun, saya mesti juga balik kampung dek kerana terlalu rindukan nenek yang sudah tua. Satu-satunya nenek yang ada. Juga rindukan kampung halaman. Lalu, terpaksalah saya cuti tanpa mengisi borang dahulu (isi kemudian selepas masuk kerja). Moga tidak dimarahi pihak pentadbiran syarikat dan tidak dimarahi bos jabatan... ampun maaf! Kerana semua ini bukan saya rencanakannya, Allah jua Yang Maha Mengetahui dan Maha Perencana segala-galanya.
MAAF ZAHIR BATIN & SALAM IDILFITRI
KEPADA SEMUA MUSLIMIN DAN MUSLIMAT!

Thursday, September 25, 2008

NASIHAT SS MUFTI PERLIS


HORMATI HARI RAYA

“Adalah menjadi tanggungjawab media kerajaan dan swasta yang dipegang oleh mereka yang muslim untuk menghormati hari raya dengan menyiarkan program-program yang bersesuaian dengan ajaran Islam. Amat malang jika tujuan Hari Raya untuk kita membesarkan Allah dan bergembira dengan disiplin dan peraturan yang ditentukan syarak, tiba-tiba siaran media kita menyiarkan apa yang bertentangan dengan itu.
Islam bukanlah jumud sehingga menghalang umatnya bergembira dan berseronok suka. Namun, bukanlah dengan cara yang jelas dilarang oleh Islam seperti gelagat-gelagat artis dalam media atau filem yang melampaui batasan yang wajar. Tidak wajar disiarkan lakonan atau tarian yang tidak dapat diterima oleh penilaian syarak.
Hari Raya adalah manifestasi daripada ibadah puasa di bulan Ramadan. Jangan media asyik mencemarinya saban tahun. Sepatutnya, jika kerajaan benar-benar ada kesungguhan, banyak yang dapat diselamatkan dalam kehidupan muda-mudi hari ini. Namun, apabila kita cakap lain sementara tindakan kita lain, maka rosaklah generasi kita”.

Dipetik dari :
http://drmaza.com/home/?p=430

Sunday, September 21, 2008

Murtabak oh murtabak

Siapa tak kenal dan tak pernah lihat murtabak ertinya dia memang tak guna. Kalau kena yang sedap, memang kick bila makan lebih-lebih lagi pada bulan puasa sebegini.
Semasa bertugas di Mesir pada bulan puasa, saya teringat dan kempunan betul nak makan murtabak Kayu Ara (di bazar Ramadan kat rumah)...ooo...mmm cuma bayangkan rasanya di dalam kepala sahaja. Rasanya, murtabak Kayu Ara yang sedap setakat ini yang pernah saya cuba.
Ada orang rekomenkan pula murtabak di Bazar Ramadan Sg. Pencala...ada 2,3 tempat yg menjualnya, tp yg dikatakan yg sedap itu ialah yang kena berbaris panjang hingga melingkar queuenya kalau nak beli. Saya pun ikut queue sama.

Murtabak yang sedap ialah yang banyak dagingnya. Ya, memang murtabak Sg. Pencala itu byk daging dan boleh dikategorikan sedap jugalah tapi masih tidak dapat menandingi murtabak Kayu Ara.

Apa yang membezakan kedua-dua murtabak itu?

Pertamanya, murtabak Kayu Ara nipis dan empat segi. Manakala murtabak Sg. Pencala tebal dan bentuknya tidak standard, seakan-akan bulat tp tak bulat, ada juga yang hampir empat segi. Apa pun, bentuk murtabak tidak mempengaruhi rasa.

Keduanya, murtabak Kayu Ara, bawangnya halus dan tidak terasa bila dimakan, tp murtabak Pencala hirisan bawangnya saiz XL. Saya pantang bawang yang nampak dan rasa seketul-ketul, pasti akan dikorek keluar dan dibuang.

Ketiganya, murtabak Kayu Ara daging bertaburan dan menyeluruh dalam sekeping murtabak (every square inch penuh daging), tapi murtabak Sg. Pencala dagingnya besar tapi tidak rata dalam sekeping murtabak. Ada tempat-tempat yang ter'miss' out, sebab tempat itu diambil oleh hirisan bawang yg saiz XL.

Keempatnya, murtabak Kayu Ara dijual pada setiap Ahad di pasar tani walaupun bukan bulan Ramadan dan setiap hari di bazar Ramadan. Tapi murtabak Sg. Pencala dijual pada bulan Ramadan sahaja.

Apapun, pencecah murtabak Sg. Pencala lebih sedap berbanding pencecah Kayu Ara...tapi saya jarang makan murtabak dengan pencecahnya...lebih enak dimakan begitu saja (sekadar meminjam slogan roti Gardenia).

Kini ada satu lagi port murtabak yang sedap...buatan restoran Al-Safa (juga di Kayu Ara...sorry to say lah), restoran mamak. Memang kick habis. Tapi yang tak syoknya, harganya sekali ganda mahal berbanding harga muratabak yang dijual di gerai-gerai biasa. Satu keping murtabak Al-Safa kita boleh dapat dua keping murtabak dari bazar Ramadan.

Aisey...teringin pulak nak makan murtabak diraja...ada di Kota Bharu saja yg ni...RM12 sekeping tu....dah lama tak pekena.

Satu hal lagi, kepada pembuat murtabak...pencecah bawang + cuka tu, tak leh ke kalau tak diwarnakan merah? Biarkan sahaja putih. Murtabak diraja putih je cecahnya tu, tapi sedap gak. Kekadang ada yang letak perasa ros...yai...tak menarik langsung...tu pasal malas dan jarang nak cecah. Bungkusannya tak buka pun, terus buang...

Tak da plak pix murtabak nak letak dalam entry ni...

Tuesday, September 16, 2008

Puasa di Perantauan 3 - KANTOI PUASA KERANA STRAWBERI

RUMAH pertama kami di England beralamat di 13 Deansway Avenue, di kampung Sturry. Tidak jauh dari rumah kami ada sebuah ladang strawberi yang saujana mata memandang. Barangkali yang menjadi ia saujana mata memandang kerana saya melihatnya dari perspektif penglihatan kanak-kanak. Ya saya masih kecil waktu itu, baru menginjak awal remaja. Lalu apa yang dilihat, semuanya luas, semuanya besar. Tapi rasa-rasanya dan seingat saya, ladang itu memang luas...maklum saja kenangan ini sudah berusia suku abad.

Ketika ayah memberitahu hendak membawa kami mengutip buah strawberi, kami adik-beradik cukup seronok. Waktu itu bulan Ramadan, jatuh pada musim panas. Maka panjanglah tempoh berpuasa dan panjang jugalah tempoh siangnya. Jam 9 malam pun masih terang benderang.

Berderetan batas-batas strawberi di ladang itu. Batasnya diliputi jerami (straw) kerana itu buah ini dinamakan strawberry. Kalau di Cameron Highlands, strawberi ditanam di dalam pasu dan di tutup dengan plastik hitam tanahnya.

Di ladang itu ada sebuah pondok kecil tempat menimbang dan membayar strawberi yang dikutip pengunjung. Di situ juga pengunjung diberi bakul kertas untuk meletakkan strawberi yang dikutip.


Maka dengan membimbit bakul kami mengambil batas strawberi masing-masing. Sebaik melihat strawberi, nafsu mula celik...ceh! "Tahan...tahan..."

Strawberi England tak sama strawberi Cameron Highlands. Strawberi England tak masam macam strawberi Cameron Highlands. Strawberi England sedap dimakan dengan double cream, tak macam strawberi Cameron Higlands yang kena cecah madu sebab masam atau disalut coklat seperti hadiah Datuk K kepada Siti N, Strawberi England besar-besar tak kecil macam strawberi Cameron Highlands.

Eh...tengok sana tu, merahnya strawberi tu, besar pula tu. Mmmm...kecur...tentu manis, tentu nikmatnya tak terkata...ciss, diamlah kau nafsu. Ooo yang ini lagi besar, luar biasa besarnya. Eh kembar rupanya. Padanlah besar.

Ya Allah, sabarkanlah aku....

Makanlah, bukan orang nampak pun...paling-paling Tuhan aje yang nampak. Tuhan maha pengampun...engkau pun kecik lagi, baligh pun belum lagi...tak payah tanggung dosa lagi...

No...no...no...nooooo. I certainly will not eat...you shut up, shut uppp...you stupid nafsu...tapi sedar-sedar mulut saya sudah mengunyah strawberi barangkali sudah dua tiga biji ditelan. Nafsu menang debat monolog...tak guna...TEWAS akhirnya.

Bakul pun dah penuh...ditimbang isinya. Dan ayah belikan sekali double cream di pondok itu. Orang lain tunggu untuk berbuka dengan strawberi. Tapi puasa saya dah lama kantoi.

Cuma yang menyebabkan saya rasa bersalah bukannya sebab sudah berbuka awal dengan strawberi, tapi apa yang masuk ke perut itu tidak ditimbang...strawberi tak halal sebab tidak masuk ke bakul tapi masuk ke perut tanpa pengetahuan empunya ladang.

Moga diampunkan dosa saya itu.