Monday, December 15, 2008

PAKSA DIRI

Lapan hari tidak masuk kerja (3 hari ke bengkel penulisan DBP, 1 hari cuti Idiladha, 1 hari cuti Keputeraan Sultan Selangor, dan 3 hari cuti rekod).
Hari ini baru masuk kerja semula. Pagi-pagi sampai di pejabat, di meja aku terletak manuskrip novel remaja yang Pak Ya minta tolong aku pruf.
Yang aku 'naik angin' pagi-pagi bukan sebab kena baca bahan yang aku kurang gemar, tapi pen merah aku entah siapa yang kebas. Pen merah tu aku guna untuk pruf dan edit (dalam disiplin penyuntingan dan pruf memang kena guna dakwat merah supaya pembetulan itu senang nampak. Warna hijau pula untuk kegunaan ketua editor sahaja).
Memanglah nampak macam remeh aje, tapi bila kerja terganggu dengan hal-hal remeh nilah yang buatkan 'mood' kita nak berkerja terjejas.
Maka aku paksa diri turun ke Dept. Pentadbiran ambil pen merah lain. Kalau ikutkan hati memang malas nak turun ke bawah...mengah nak daki balik naik ke tingkat dua!
Adus...memang aku paksa diri untuk menunaikan tugas ini. Novel Melayu, memang lemah aku nak abihkannya...ini novel kedua yang Pak Ya pass kat aku.
Yang pertama dulu aku paksa diri juga. Yang pertama tu Pak Ya minta tolong nilai (bukan pruf atau edit. Mujur habis juga aku baca)...apa nama judulnya aku dah lupa. Tentang kisah apa pun aku dah lupa...teruk betul aku ni...apa nak jadi dengan engkau ni Suraiya oi? Tapi demi tanggungjawab, aku kena paksa diri buat juga dan langsaikan amanah yang diberi.
Hari ini juga aku paksa diri menyusun semula buku-buku di rak yang telah beralih tempat. Ini kes Murali shooting drama kat pejabat ni. Setting/props drama ni menyebabkan barang-barang aku tidak berada di tempat sepatutnya. Termasuklah bakul sampah hijau kesayangan aku. Maka berpagi-pagian aku paksa diri lagi cari bakul sampah aku tu di merata tempat di pejabat ni. Hingga ke bilik DTP aku cari sebab dulu aku jumpa bakul sampah aku tu kat situ. Ada En. Abu je kat bilik DTP, bakul sampah aku tak nampak bayang langsung.
Akhirnya aku jumpa bakul sampah aku. Rupanya kat bawah meja Khairul...kat dept. aku je. Isk...
Hari ni aku bawa bekal lunch ke pejabat. Biasalah, kalau bawa bekal sendiri aku cepat lapar. Kalau makan di luar, boleh kenyang sampai balik rumah. Agak petang sedikit aku paksa diri sekali lagi turun ke bawah (walaupun malas) dan keluar ofis sekejap untuk beli pisang goreng RM3. Kongsi makan dengan kawan-kawan di dept. aku. Kalau beli RM10, boleh kongsi satu ofis...tapi bajet agak lari. Jadi, bajet makan tengah hari yang aku selamatkan kerana bawa bekal hari ni, aku korbankan juga.
Hidup ini penuh dengan 'paksa diri'. Kalau tidak, tak payahlah hidup kat dunia ni!

No comments: