Wednesday, December 24, 2008

SAYA DAN INTERNET

Apabila Aida Julia menegur tentang ‘perayauan’ saya di alam cyber dia berasa pelik, “Tak habis-habis dengan internet,” komennya.
Saya senyum… (senyum kambing)!
“Aku tak bolehlah, lama-lama dengan internet,” ujarnya lagi.
Saya diam!

Ya…mungkin bagi sesetengah orang, internet itu tidak penting baginya kerana kerja-kerjanya tidak membabitkan banyak hal dengan internet. Tetapi bagi saya dan hal ehwal kerja saya ‘memang sukar hidup tanpa internet’ apatah lagi pada era ini yang memerlukan kerja cepat siap.

Misalnya, ketika menyemak manuskrip siri Mari Meneroka Alam Haiwan…berkali-kali saya terpaksa melayari internet apabila artis telah tersalah lukis ilustrasi. Saya memadankan ilustrasi yang dilukis dengan fakta yang ditulis oleh penulis. Ternyata kedua-duanya bercanggah. Maka saya ‘masuk’ ke alam cyber untuk mencari gambar-gambar yang sesuai untuk rujukan artis.

Apabila menyunting, Ke Mana Wang Anda?, saya juga melayari internet untuk memastikan ejaan sebuah agensi kewangan kerana tulisan tangan penulis tidak jelas.

Sekarang saya sedang menyemak manuskrip Rindu Bau Pohon Tin; saya juga merujuk internet untuk memastikan ejaan ‘Yasser Arafat’ yang betul. Saya berasa musykil dan ragu dengan ejaan ‘Yaser’ yang dieja oleh penulis…yang nyata tidak tepat.

Apabila terdetik sahaja rasa ‘was-was’ atau ragu-ragu di hati ketika menyunting baik artikel ataupun manuskrip, maka seorang editor itu perlu segera mencari sumber rujukan dan mendapatkan fakta yang tepat. Percayalah rasa ‘was-was’ atau rasa ‘tak sedap’ di hati lazimnya merupakan indikasi bahawa fakta itu sebenar-benarnya memang tidak tepat (MESTI dibetulkan segera)!

Apa yang tiada di internet? Serba-serbi ada. Maklumat dapat diperolehi dengan segera, pantas. Hari ini, kita tidak perlu lagi menyorot mata dan meleret jari telunjuk di ‘spine’ pada barisan jilid ensiklopedia yang tebal-tebal untuk mendapatkan maklumat yang dikehendaki. Proses mencari informasi dari buku mengambil sekian banyak masa berbanding merujuk internet. Internet memudahkan segala-galanya!

Bukan suka-suka hati saya melayari internet, tetapi kerana sangat perlu! Maklumat dari internet hanya di hujung jari (tanpa perlu kita bangun dari kerusi)—KLIK AJE!

(Cuma sesekali apabila terasa penat mata dan minda dek kerana kerja berterusan…ada juga saya merayau masuk Harakahdaily dan pada awal bulan tentunya saya akan ke Maybank2u, juga sesekali mengemaskini blog dan menyemak e-mail yang masuk dalam jumlah ‘belasan’ dan ‘puluhan’ …tetapi 'pelayaran' saya untuk tujuan ini tidak lama, sekadar untuk meneutralkan stres saja…ehehhh!)

Apa pun, gunalah kemudahan IT ini dengan berhemah! Jangan ketagih dan jangan disalah guna hingga mengganggu urusan kerja yang hakiki. Tepuk dada tanya diri dan iman!

1 comment:

abunyer said...

Era siber kini biarlah mematangkan kita. Kita boleh menilai sama ada diri kita maju ke depan atau mundur ke belakang dengan mengutamakan rayauan siber, melebihi kewajipan kita dalam menjalani tugasan harian...