Monday, December 29, 2008

"Basuh kaki ajelah..."

“Isssy...ada lagilah cat kat kaki ni...” leter saya sebaik habis selesai berwuduk pada suatu ketika dahulu, sambil mengikis cat yang melekat di tapak kaki itu dengan kuku jari.
“Kena wuduk lagilah ni,” kata saya lagi.
“Basuh kaki ajelah, tak payah mula dari awal,” beritahu ayah. Rupa-rupanya dia menelinga bebel saya itu sambil membaca surat khabar.
Melihatkan saya terkebil-kebil, kurang menangkap apa yang dimaksudkan, ayah pun menjelaskan.
“Kalau kaki yang kena, basuh kaki aje. Anggota wuduk sebelumnya tak payah basuh. Kalau kena tangan. Basuh tangan dan anggota wuduk yang selepasnya. Anggota wuduk yang sebelumnya tak payah.”
Barulah saya faham. Begitu rupanya.
Terlalu banyak kejahilan yang menjadi amalan kita. Jika tiada yang menegur, maka sampai ke matilah kita dalam kejahilan.

No comments: