Monday, November 17, 2008

JANGAN TEGUR SAYA!

“Jangan bercakap masa ambil wuduk,” ujar ayah lebih 30 tahun dahulu apabila mendengar saya menyanyi lagu ‘Rindu Bayangan’ dendangan Jay Jay kumpulan Carefree yang sememangnya tengah top waktu itu. Ke mana-mana pergi dan di corong-corong radio pun, lagu itulah yang kendengaran; penangan ‘Carefree mania’. Dan lagu ‘Rindu Bayangan’ menjadi juara carta lagu popular di radio selama 13 minggu berturut-turut. Digilai semua peringkat umur tak kira kecil besar, tua muda.
“Sahabat Nabi dulu bila ambil wuduk, menggeletar, takutkan Allah. Itu belum lagi angkat takbir untuk solat. Tak dapat pahala nanti…” tegur ayah lagi. Sejak saat itu saya tidak pernah bersuara sepatah pun apabila berwuduk. Saya menyifatkan teguran ayah itu lebih berupa arahan yang mesti dipatuhi.
Hari ini, walau ke mana saya pergi, saya tetap memegang teguran ayah itu. Di pejabat, apabila ada rakan-rakan yang bertanya itu ini sewaktu berwuduk, saya tidak akan menjawab. Paling tidak pun saya mengangguk atau menggeleng atau menggunakan bahasa-bahasa isyarat lain. Saya rimas apabila ditegur orang sewaktu ambil wuduk. Saya juga takut jika air yang digunakan untuk membasuh anggota wuduk itu tidak akan menghapuskan dosa-dosa saya sebagaimana yang sepatutnya.
Kepada teman-teman, saya mohon... tolong jangan tegur saya sewaktu saya berwuduk. Apa yang mahu disuarakan itu, tangguhlah dahulu sehingga selesai kewajipan kita terhadap Allah taala. Jangan ambil mudah soal wuduk. Jangan main-main, dan berilah tumpuan sungguh-sungguh.
Kepada ibu bapa pula, suka saya menyeru jika mahu menegur tingkah laku anak, tegurlah sewaktu mereka masih kanak-kanak, kerana pada fasa usia itulah teguran akan melekat dan insya-Allah akan dipatuhi hingga dewasa...zaman kanak-kanak ialah waktu jiwa seseorang hamba Allah itu masih suci dan mampu menyerap segala kebaikan yang dilemparkan. Wallahua’lam.




SESIAPA YANG BERWUDUK DENGAN SEBAIK-BAIKNYA, MAKA AKAN KELUARLAH (HILANGLAH) KESALAHAN-KESALAHANNYA (DOSANYA ATAU DOSA KECILNYA), TERMASUK YANG DARI BAWAH (DALAM) KUKU-KUKUNYA. (Riwayat Muslim)

No comments: