Tuesday, November 25, 2008

CERITA DI DALAM TANDAS


Dua kisah ini berdasarkan kisah benar yang diceritakan kepada saya oleh dua orang yang ada pertalian darah dengan saya; berlaku kepada dirinya atau orang tetapi dia ceritakan semula. Dan saya mengolahnya semula untuk paparan dan pengajaran buat semua.

Cerita 1
Kerana sudah tidak tahan sakit perut, Si A bergegas ke tandas. Aaah, lega rasanya! Segala yang mudarat dalam perut sudah dikeluarkan. Tatkala membuka kepala paip, “Alamak! Tak ada air,” rungut Si A. Kepalanya ligat mencari ikhtiar untuk membersih diri.

Fikir punya fikir, Si A teringat sesuatu. Dalam situasi genting dan darurat sebegitu, segalanya mungkin. Si A menyelak dompet yang ada di dalam poket seluarnya. “Syukur, mujur ada banyak,” bisik Si A di dalam hati. “Boleh guna ni…”

Pada pendapat pembaca budiman, apa agaknya yang ada di dalam dompet Si A? Apa yang digunakan Si A untuk membersih dirinya? Tisu mungkin? Mmmm…kurang tepat!

“Jangan buang, simpan dalam wallet. Mana tau kalau kena macam aku, baru tau macam mana rasa…boleh guna buat istinjak,” nasihat Si A kepada kami semua yang mendengar kisahnya sambil tergelak besar.

Jawapan kepada soalan di atas saya percaya dalam kebanyakan dompet saudara-saudari semua tentu ada: Slip penyata ATM…! (Huwaaa…waaa…waaa….!)

MORALNYA: Pertamanya simpan slip penyata ATM anda! Yang kedua, sakit perut macam mana pun, sebelum duduk di mangkuk tandas, periksa dulu air di kepala paip.

Cerita 2
Si B kehairanan, mengapa orang memandangnya sehingga terbeliak mata, mentertawakannya pula. Malas hendak bertanya barangkali, Si B terus ke tempat duduk di pejabatnya.

Sepanjang tempoh bekerja hari itu, orang memandang dan tersengih sinis. Si B semakin hairan. Si B memang suka melawak, jadi sangkaan ramai ini salah satu ‘practical joke’ terbarunya.

“Pelik, aku tak buat lawak pun dia orang ketawa,” bisik Si B, masih malas bertanya kenapa dia diketawakan.

Beberapa jam berlalu, Si B ke tandas. Sebaik memandang cermin, alangkah terperanjat badaknya Si B?

“Malunya akuuuuuuuuuuu…padanlah orang pandang semacam dan gelakkan aku,” kata Si B. Merah padam mukanya.

Apa agaknya yang menyebabkan Si B malu besar? Mengapa dia jadi bahan ketawa orang?

Si B cuba mengingat kembali insiden (‘tragedi’ barangkali lebih tepat!) yang menyebabkan dia malu besar pada hari itu. Sebelum itu dia ada sekali masuk ke tandas. Ya, sakit perut! Kerana gesaan keterlaluan agaknya dia terus membuka seluar (luar dan dalam) tanpa tangguh-tangguh, tanpa fikir apa-apa lagi dan tanpa sedar Si B telah bertindak secara ‘sub-conscious’ (dorongan tanpa sedar). Yang penting bagi Si B ialah dapat segera duduk di mangkuk tandas.

Lama dia ‘memerut’.

Selesai ‘urusan peribadi’nya di mangkuk tandas, seluar pun disarung. Masih dalam ‘sub-conscious’ agaknya, Si B tidak sedar yang dia hanya menyarung seluar yang di luar? Di mana pula seluar dalam Si B? Cuba teka.

Oo-oh! Rupa-rupanya dalam keadaan lintang-pukang hendak buang air besar, Si B telah menyarungkan seluar dalamnya di kepala dan lupa hendak menyarung semula di tempat yang sepatutnya. Si B telah keluar dari tandas dengan keadaan kepalanya bersarung seluar dalam. Patutlah diketawakan orang. Kah! Kah!

Gamaknya, itulah peristiwa paling pahit dan memalukan dalam hidup Si B. Khabarnya, keesokan hari Si B ‘MC’. Mcnya berlanjutan hingga dua minggu kerana teramat malu.

MORALNYA: Sakit perut macam mana pun, apabila hendak keluar dari tandas, periksa dulu diri dari kepala ke kaki…apa yang kurang atau apa yang terlebih. Ada tidak yang abnormalnya?

No comments: