Tuesday, October 14, 2008

KELIRU DENGAN 'DATELINE'

Nampaknya masih ramai yang masih keliru erti dan penggunaan perkataan 'dateline'. Mereka yang keliru itu termasuklah rakan-rakan sekerja saya di pejabat malah yang bertitle bos sekalipun.


Di mana-mana organisasi pun kita diberi tarikh untuk menyiapkan sesuatu tugasan yang diamanahkan. Bos-bos kita siap beri memo yang berjudulkan 'dateline'.


Hmmm....bertahun-tahun bekerja tapi siapa yang sedar bahawa istilah 'dateline' yang digunakan itu sebenarnya salah tempat?


Mereka yang berkelulusan Komunikasi Massa atau Media jika masih tidak tahu membezakan erti 'dateline' wajar disekeh kepalanya barang sesekeh dua. Tetapi bagi mereka yang di luar bidang media, marilah kita sama-sama belajar dan gunakanlah dengan betul istilah itu, apatah lagi bagi anda yang bekerja di sektor media.


Semasa menuntut di ITM (kini UiTM) dalam bidang komunikasi massa, pelajaran pertama yang disentuh oleh pensyarah Kewartawanan saya ialah istilah 'dateline'.


'Siapa yang tahu maksud dateline?' soal En. Jam (kini sudah Prof Madya)


Tak ada siapa yang menjawab kerana kami semua masih jahil...budak baru belajar!


'Orang mass comm kena tahu...' ujarnya lagi.


'Dateline ialah WAKTU dan TEMPAT sesuatu berita itu ditulis...kamu tengok dalam suratkhabar perkataan pertama dalam perenggan pertama...itulah dateline' jelasnya sambil mengangkat akhbar untuk ditunjukkan contoh 'dateline'.



Lihat contoh di bawah (tulisan berwarna merah) itulah 'dateline'.

Minyak turun 10 sen lagi
PUTRAJAYA 24 Sept. – Kerajaan mengumumkan harga runcit petrol RON97 dan RON92 dikurangkan 10 sen iaitu masing-masing daripada RM2.55 seliter kepada RM2.45 seliter dan RM2.40 seliter kepada RM2.30 seliter berkuat kuasa esok...


Jika merujuk kepada waktu atau tarikh akhir yang patut kita siapkan tugasan kita...itu diistilahkan sebagai 'DEADLINE' yang bererti TARIKH AKHIR, TARIKH MATI ataupun TEMPOH AKHIR.


Untuk lebih jelas mari lihat penjelasan maksud DATELINE dan DEADLINE yang termuat di dalam kamus Oxford.



DATELINE (ada dua maksud diberikan oleh Kamus Oxford):



1. imaginary line running from north to south 180 degree from Greenwich, east and west of which the date differs by one day



2. line in a newspaper above an article, etc, that shows the time and place of writing



DEADLINE



point in time by which something must be done



Mulai hari ini sematkan di dalam kepala perkataan DEADLINE... DEADLINE... DEADLINE...jika anda sedang berhempas-pulas menyiapkan tugasan mengejar tempoh akhir yang diamanahkan. Tapi jika anda benar-benar sedang menulis laporan berita untuk disiarkan di akhbar atau berita tv, jangan lupa pula menulis DATELINEnya pada pangkal berita anda itu.



1 comment: