Thursday, September 30, 2010

INDAHNYA HIDUP TANPA DERITA

Antara buku Galeri Ilmu Sdn. Bhd. kendalian saya pada tahun ini berjudul INDAHNYA HIDUP TANPA DERITA tulisan Nur Laila Aniza. Buku ini menjadi salah satu pilihan (favourite) saya.

INDAHNYA HIDUP TANPA DERITA (IHTD) ini dikategorikan dalam siri Tarbiah Rohani (motivasi).

Jika anda rasakan masalah yang anda hadapi cukup berat, maka bacalah buku ini. Pasti anda dapat rasakan bahawa masalah anda itu sebenarnya tidaklah seberat mana berbanding 40 kisah benar yang dipaparkan di dalam buku ini.

Kisah-kisah benar lagi ekstrem yang selama ini tidak terfikirkan oleh kita. Tidak terbayangkan dek akal kita. Sekali gus menjadikan kita bersyukur dengan kehidupan kita selama ini. Sesungguhnya, di luar sana ada orang lebih hebat diuji oleh Allah Taala.

Saya puji approach penulis menyelesaikan setiap masalah yang dibawa kepadanya. Penuh tip dan nasihat. Jalan penyelesaian yang penulis usulkan juga sangat Islamik.

Sewaktu membaca tulisan beliau, saya sangkakan penulis sudah berumur orangnya memandangkan cara beliau menangani setiap masalah itu seperti orang berumur yang sangat kaya dengan pengalaman hidup. Rupa-rupanya sangkaan saya meleset. Nur Laila Aniza masih muda orangnya. Lemah-lembut, mesra, sopan dan ayu pula tu. Orangnya belum lagi mencapai usia 30. Teringat kepada kata-kata Nawwarah yang menyambut tetamu di pejabat kami. Pada suatu hari penulis datang ke Galeri Ilmu untuk menandatangani kontrak penerbitan, sebaik penulis pulang, Nawwarah memberitahu saya, "Kak Su, akak tadi cantiklah, suka tengok ... ."

Berbalik kepada buku IHTD ... kulit buku ini berwarna hitam melambangkan pelbagai masalah dan dugaan hidup, burung merpati putih terbang keluar dari sangkarnya pula membawa maksud, setiap masalah ada penyelesaiannya, ada jalan keluarnya. Setiap daripada kita berhak untuk hidup bebas tanpa derita. Pokok pangkalnya berbalik kepada diri, andai kita berusaha, insya-Allah, bahagia itu akan menjadi milik kita.


Apa yang dipaparkan di dalam buku ini hanyalah sekelumit rencaman dugaan hidup. Kemelut hidup manusiawi yang sebenarnya tidak mampu kita telahi. Cukup sekadar dibukukan beberapa juzuk daripadanya untuk kita teladani sebagai bekalan survival dalam mencari redha Ilahi.

Kepada anda di luar sana, dapatkan buku ini di pasaran. Barangkali ada kisah-kisah yang mirip dengan masalah anda, maka dapatkan tip-tip daripada penulis yang terdapat di dalam IHTD.

Saya kategorikannya sebagai WAJIB BACA!

Tahniah kepada penulis saya ucapkan. Saya juga amat menyenangi berurusan dengannya, tidak cerewet. SMS yang diterima daripadanya sentiasa ceria dan sentiasa diiringi lambang smiley ... :)


Kepada penulis pula, seperti biasa saya mohon maaf jika masih ada typo-error dalam penerbitan IHTD ini lebih-lebih lagi saya mengambil alihnya pada saat ‘last minute’. Proses penerbitan tiba ke tangan saya ketika ia sudah separuh jalan!

NOTA untuk LAILA: Saya menanti karya anda seterusnya!

No comments: