Friday, September 10, 2010

Catatan 1 Syawal 1431

Pagi 1 Syawal yang bening, hujan lebat mencurah. Menambah hiba di jiwa. Sayu!

Terlalu hiba hendak berpisah dengan Ramadhan, entahkan berpeluang lagi untuk bertemu. Ya Allah, panjangkan usiaku agar aku dapat mengecapi lagi nikmat rahmat Ramadhan yang Engkau kurnia pada tahun-tahun hadapan. Agar dapat aku perbaiki amal ibadahku yang serba kekurangan.

Ketika hiba menguasai diri, para durjana iblis dan syaitan tentunya meraikan 1 Syawal juga. Mereka bebas daripada belenggu ... berkeliaran semula membawa misi dan azam baru ... menyesatkan manusia, mendidik nafsu manusia yang sudah sedia jahat dengan harapan Ramadhan akan datang, manusia tetap melakukan dosa pada bulan mulia itu. Ya Allah, lindungilah diriku daripada kejahatan iblis dan syaitan.

Semakin bertambah usia ... tiada lagi keseronokan berhari raya. 1 Syawalku, sama seperti hari-hari yang dilalui saban hari. Sering juga bermonolog sendirian, "Adakah diri ini tercalon dalam senarai Allah untuk melangkah kaki ke syurga-Nya, sedang diri berlumuran dosa ...aduh, hanya Ramadhan yang dapat menyelamatkan, namun Ramadhan kali ini berlalu seperti tahun-tahun sudah, gagal dimanfaatkan sepenuhnya. Wahai Tuhan tidak sanggup dihumban ke neraka-Mu, maka bantulah aku menjadi hamba-Mu yang bertakwa. Hadiahkan Ramadhan-Mu lagi kerana belum puas aku mengecapinya. Amin.




1 Syawal 1431 = 10 September 2010

No comments: