Wednesday, September 22, 2010

PENYAKIT MASYARAKAT

Adik saya suatu hari bercerita tentang sahabat baiknya yang telah berhenti kerja kerana mahu mengusahakan restoran.

Perniagaan restorannya semakin hari semakin maju dan pendapatannya juga menggalakkan. Malangnya tiba satu peringkat ketika perniagaan sedang naik, ujian Allah pun datang. Bukan persaingan dan bukannya kerana dengki peniaga lain.

Ujiannya, dia sering didatangi oleh 'pihak berkenaan' yang mengganggu perniagaannya -- ya rasuah! Kalau tidak diberikan sekian-sekian banyak wang, maka dia akan terima padahnya. Perniagaan restorannya boleh lingkup, kerusi meja pun barangkali akan disita atau diangkut naik lori!

Bukan sekali dua, tetapi banyak kali ugutan diterima.

Restoran-restoran lain seperti restoran bangsa lain tidak pula menerima nasib yang sama. Mereka peduli apa dengan hukum-hakam agama yang mengharamkan rasuah. Mereka bukan Islam pun. Maka, hukum haram memberi rasuah itu tidak terpakai untuk mereka yang kafir. Mereka peduli apa! Tetapi tangan yang menerima rasuah itu bukannya kafir. Dek kerana nafsu, mereka pun jadi sama kafir!

Saya teringat saya sewaktu syarikat di premis lama. Kerap juga kami melihat meja dan kerusi milik restoran Muslim diangkut naik lori, sedangkan restoran 'kafir' yang memenuhi ruang kaki lima, malah dibina tambahan restoran yang saya kira juga haram tanpa permit, langsung tidak dipedulikan oleh pihak berkenaan ini. Dibiarkan sahaja.

Menurut apa diceritakan oleh sahabat adik saya itu, pengusaha restoran bukan Muslim ini, mereka lebih 'powerful'. Pihak atasan di 'pihak berkenaan' mudah dibeli dan di bawah kawalan mereka. Apabila 'kabel' atas berjaya dipegang, mudahlah segala urusan, perniagaan pun berjalan lancarlah.

Berbalik kepada sahabat adik saya itu, dia meminta nasihat daripada ibunya sendiri. Ibunya yang merupakan seorang ustazah telah menasihatkan dia supaya menghentikan seketika hasratnya untuk berniaga itu.

Bagaimana hendak bayar gaji pekerja dan bayaran-bayaran lain kalau perniagaan dihentikan?

Maka sahabat adik saya itu tiada tempat lain hendak mengadu masalahnya melainkan Allah, Tempat sebaik-baik tempat mengadu.

Doanya, harapannya 100 peratus ditujukan kepada-Nya. Sesungguhnya Allah tidak mempersiakan doa hamba-Nya yang teraniaya. Doa orang teraniaya sememangnya telus, tiada hijab menghalang. Itu janji-Nya.

Tidak lama kemudian. Datang dua hamba Allah. Mereka mahu mengambil alih perniagaan itu dan membelinya dengan sejumlah nilai.

Itulah jawapan kepada doanya. Dengan wang itu dapatlah dia melunaskan apa-apa yang patut!

Maka tidak menjadi suatu kepelikan jika generasi muda kita hari ini rosak akhlaknya. Duduk depan cermin dan cerminlah diri ... wang rasuah yang diambil itu dilaburkan ke mana? Diberi kepada keluarga, makan pakai mereka ... mendarah daging di dalam tubuh mereka. Menyuap anak daripada sumber pendapatan yang haram samalah seperti menyuap daging babi ke mulut mereka. Yang haram tetap haram. Pemimpin keluarga yang korup, akan membinasakan umat!

'Kesan sampingan' daripada menerima rasuah itulah anak-anak hari ini sukar dididik dan tidak menjadi. Selain faktor-faktor lain yang merosakkan anak-anak muda, jangan ditolak faktor rasuah yang turut menyumbang sama!

Realitinya, penyakit rasuah masih berleluasa di negara kita. Rasuah atau makan suap ini merupakan penyakit yang sukar dibendung. Kisah benar yang saya paparkan ini hanyalah sekelumit kecil daripada apa yang ada di luar sana.

Rasuah umpama dadah. Sekali dibuat, akan ketagihlah. Ini jelas diterangkan oleh Nabi SAW. Oleh itu, jangan main-main dengan rasuah! Dekat pun jangan!


Daripada Muaz bin Jabal r.a. berkata, aku telah mendengar Rasulullah SAW
bersabda: “Ambillah pemberian itu selagi ia masih sebagai pemberian. Tetapi
apabila ia telah menjadi rasuah dalam pandangan agama, maka jangan kamu
mengambilnya. Namun kenyataannya kamu tidak akan dapat meninggalkan rasuah itu kerana kamu takut fakir dan kamu sangat berhajat untuk mengambilnya.
(Hadis riwayat Tabaraniy dan Abu Nu 'aim)

No comments: