Sunday, September 5, 2010

BISKUT ARAB

Tahun ini saya mencatat sejarah kerana tidak membeli biskut raya ... nafsu tiada, alhamdulillah berjaya ditundukkan. Cuma saya membeli kerepek sepaket dua. Itu pun bukan untuk 'dirayakan', sebaliknya untuk 'dimorehkan'. Santapan selepas tarawih!

Kerana tidak membeli biskut raya, maka semalam, saya sekali lagi catat sejarah kerana membuatnya sendiri ... itu pun bukan untuk 'dirayakan' sangat, tetapi sekadar untuk melekakan anak (to keep him occupied and away from watching too much tv).



"Wah bestnya, macam plastersinlah," komen Ammar, sambil tangannya sibuk menggentel doh biskut arab. Ada leper, ada penyek, ada herot, ada besar, ada kecil. Tidak mengapa asal jadi dan halalan toyyiban. Untuk makan sendiri, bukan untuk dijual. Yang penting, dia memang sukakan biskut arab. Lagipun adunan biskut ini sangat mudah. Hanya perlukan tiga bahan sahaja--tepung, minyak sapi dan gula kastor.

Kalau ada lebih, bolehlah dibuat raya, tapi itu pun sudah tinggal separuh. Sebahagiannya pula telah diberikan pada atoknya.

RESIPI BISKUT ARAB
500 gm tepung serba guna
250 gm gula kastor
250 gm minyak sapi (cairkan dan sejukkan)
1. Gaulkan tepung dengan gula.
2. Masukkan minyak sapi sedikit demi sedikit.
3. Uli hingga sebati. Kemudian bolehlah digentel bulat-bulat.
4. Bakar selama 20 minit. Suhu antara 150-170 darjah Celcius.
PERINGATAN PENTING: Untuk minyak sapi, jangan beli brand QBB kerana Jakim telah menarik balik sijil halal sebab ada unsur babi (boleh lihat di web Jakim). Belilah Ghee Blend oleh Unilever.

1 comment:

Ummu Mishkah said...

salam.. selamat hari raya! nanti ambik kad raya dari khawlah kay.. :)