Tuesday, October 5, 2010

MAHU MERCEDES

"Mak, balik nanti beli Vitagen, KFC dengan kereta Mercedes tau," pesan anak saya semasa dalam perjalanan menghantarnya ke tadika pada suatu hari.


Saya menelan air liur sahaja. Dua barang dapat saya penuhi. Item ketiga, mati hidup balik lima kali pun saya rasa tidak mampu untuk memenuhinya.


Seiring dengan peningkatan usia, nafsu materialistik anak mula menonjol -- yang saya percaya menyebabkan setiap ibu dan ayah pening kepala.

"Fuyyo ... hebat betul," itu reaksinya setiap kali melewati Mercedes sewaktu dalam perjalanan pergi dan pulang dari tadika. Semakin up to date model Mercedes, semakin kuat 'Fuyyo'nya. Akhir-akhir ini, apabila masuk ke kedai dia minta belikan majalah berkaitan Automobil.

Perkembangan ini amat membimbangkan, dan saya berdoa agar anak saya tidak menjadi individu yang materialistik.

"Janji, tau Mak beli kereta Mercedes."

"Tak boleh. Tak boleh janji. Kalau Mak tak dapat beli, nanti Mak dosa. Kalau dosa, masuk neraka. Tak nak, tak nak, tak nak ..." balas saya.

Riak wajahnya jelas tidak puas hati.

Ketika pulang dari kerja dan tiba di tadika untuk menjemputnya pulang, "Mak beli apa?" Itu soalan pertama setiap kali dia masuk kereta.


"Mak beli Vitagen dan KFClah." Saya tidak menyebut kereta Mercedes dengan harapan dia lupa barang ketiga yang dikirimnya.

"Mana ... mana ..." kereta diselongkar. "Kereta Mercedes mana?"

Aduh! Ingat juga!

"Kalau Mak beli Mercedes pun, macam mana nak bawa, besar sangat. Tak muat kereta ni ... ." Sebelum itu saya cuba juga mencari Mercedes mainan. Tapi tidak berjumpa.

"Biar Ammar je yang bawa ... ."

"Ammar kecik lagi, mana boleh bawa kereta. Nanti polis tangkap."

"Alah ... tak takut pun."

Saya hampir tumpas bicara.

"Boleh. Mak boleh beli Mercedes, tapi Mak kena jual Ammar dulu kat orang lain. Nanti dapat duit banyak baru boleh beli Mercedes. Ammar nak ke Mak jual Ammar pada orang lain. Pastu, Ammar kena jadi anak orang lain, duduk dengan orang lain. Biar orang lain jadi mak Ammar. Ammar dah tak boleh jumpa Mak lagi."

"Tak nak ... tak nak ... Ammar nak Mak Ammar. Ammar sayang Mak. Ammar tak nak dah Mercedes."

Alhamdulillah. Dia sudah memahami erti ikatan 'kasih sayang ibu-anak' tidak bisa diputuskan dengan material. Kasih sayang lebih dihargai. Harapan dan doa saya, biarlah keadaan ini berkekalan sampai bila-bila ... hingga ke akhir hayat.

Esok, episod yang sama berulang. Dan jawapan sama saya berikan, jawapan yang pasti melemahkan 'nafsu material'nya.

"Ammar nak kereta Mercedes, boleh. Tunggu besar dulu, kerja rajin-rajin dapat duit banyak bolehlah beli Mercedes. Sekarang kena doa dulu, minta Allah beri kereta Mercedes bila Ammar besar nanti. Tapi kereta paling best, lebih hebat daripada Mercedes pun ada. Ammar nak tak?"

"Nak ... nak. Mananya?"

"Ada kat syurga. Tapi nak dapat kereta ni, kena jadi anak baik. Sembahyang sekali pun tak boleh tinggal, baru Allah beri kereta ni."

"Ya lah, ya lah ... ," ada nada bosan dalam reaksi jawapannya.

Sumber foto: www.automotive.com

No comments: