Friday, October 8, 2010

SABOR JE

"Bau apa ni Mak, busuknya. Siapa kentut?" soal anak saya sebaik melangkah masuk ke kereta pagi tadi. Kami baru keluar 7-Eleven berdekatan rumah, membeli susu strawberi kotak untuk bekalannya ke tadika.

"Entah, bau longkang masuk kot," jawab saya memandangkan kereta saya parkirkan di tepi longkang.

"Busuklah, busuknya." Sepanjang ke tadika, hidungnya di tutup dengan susu kotak yang baru dibeli itu, sambil kakinya yang berselipar itu seperti biasa dilunjurkan ke dash board dan dihentak-hentak ... perlakuan yang sering mengundang marah saya. Laci dan dashboard sudah bercalar-balar dek perbuatan itu sejak dulu.

Memang semakin ketara baunya.

"Tayar kereta Mak terpenyek tahi kot ..."

"Tahi? Ye ke Mak?"

"Entah, ye kot."

Perjalanan diteruskan dengan bau yang sangat tidak menyenangkan.

"Cepat, cepat turun, Mak dah lambat nak pergi kerja ni." Saya mengarahkannya segera turun sebaik tiba di tadika.

"Tak nak tukar pakai kasut ke?"

"Tak yah."

Saya menghantarnya kepada cikgu yang sedang menunggu ketibaan anak-anak didiknya.

"Aiii, selipar tu letaklah kat tempat kasut," bebel saya apabila anak saya meluru masuk ke premis tadika. Tidak diendahnya, lalu saya mengambil selipar kuning-birunya itu dan meletakkannya di rak kasut.

Sebaik melangkah masuk ke kereta ...

"Ya Allah, makin kuat bau. Bau apa ni ... " saya meninjau tapak sandal kot-kot terpijak benda yang tak diingini -- bersih!

Ketika tiba di lampu merah trafic light, saya memerhati sekitar dalam kereta, maka terpandanglah ... .

Huwaaaa ... waaaa ...

Pada dashboard dan laci ... bertepek-tepek dengan tahi ... (sama ada tahi kucing atau anjing tak dapat dipastikan).

Menjerit saya sejenak...

Aduh anakku, tahi apa yang kau pijak?

Kalau tahi kucing tidak mengapa. Kalau kepunyaan anjing ...!?!!!

Kebarangkalian besar najis mughallazah kerana perumahan kami di SS2 majoritinya Cina yang suka membela anjing ... .

Tiba di pejabat, saya membersihkannya dengan wet tissue.

Petang nanti perlu singgah di rumah Mak Ayah, korek tanah untuk menyamak.

Sabor jer .... huk huk!

No comments: