Tuesday, September 28, 2010

GERAM

Pagi semalam saya membawa anak ke Pusrawi Seksyen 14, Petaling Jaya untuk mendapat rawatan asthma. Kerana masih banyak petak letak kereta kosong pada awal pagi, tentulah saya memilih petak parkir yang terbaik iaitu betul-betul berdepan dengan pintu Pusrawi berkenaan.

Memandangkan masih tiada pesakit lain, dan anak saya merupakan pesakit pertama, maka cepatlah selesai urusan rawatan. Selepas mengambil ubat di kaunter, kami pun keluar.

"Siapa pulak block kereta aku nih ... " kata saya di dalam hati. Sebuah Camry hitam telah diletakkan di tepi kereta saya. Di hadapan saya sebuah Kancil merah yang masih ada pemandu di dalamnya. Di belakang ter'block', di hadapan ter'block' dan di sisi yang tidak sepatutnya ter'block' telah ter'block' dengan Camry berkenaan. Tiada pula pemandunya.

Beberapa kali saya membunyikan hon ...bunyi pendek, panjang semua ada sebagai tanda geram dan protes dengan harapan didengari pemandu.

Lama menunggu, tidak muncul juga si pemandu Camry. Hati saya mula menyumpah (maklumlah, puasa dah tamat, setan pun bebas suka mencucuk).

Tiba-tiba, pemandu Kancil di depan kereta saya menggerakkan keretanya sedikit ke depan hingga menghampiri kereta di hadapannya, kemudian dia keluar dari keretanya dan mendapatkan saya.

"Kak, cuba akak ke depan sikit dan cuba belokkan kereta akak, keluar ke belakang. Ada ruang sikit kat belakang ni. Saya tolong tengokkan ..."

"Nak keluar macam mana ... sipi sangat. Siapa punya kerjalah bodoh sangat parking kereta macam ni. Orang nak cepat ni, bukan tak ada tempat kosong, tu haaa, banyak lagi tu," bebel saya.

"Tadi saya nampak Cina yang bawa kereta ni ..." ujarnya.

Baru saja saya menghidupkan enjin, tiba-tiba datang si pemilik Camry berkenaan. Perempuan Cina, berkaca mata hitam bergegas menuju pintu keretanya sambil mengangkat tangan kepada saya sebagai isyarat minta maaf ... sorry aku tak maafkan engkau!

Cis...tak guna punya Cina. Saya masih tak faham dengan perangai manusia yang begini. Mentaliti orang Malaysia yang tak cerdik dan tak ada akal. Tak fikir susah orang lain, cuma fikir senang diri sendiri ... Cina, Melayu, India ke, sama je kalau bab memarkir kereta ... "HELO ... TAK SEKOLAH KE?"

Orang yang bersikap dan mentaliti rendah seperti ini sebenarnya tidak layak memandu kereta mewah begini. BAD ATTITUDE!

1 comment:

abunyer said...

Kisah seperti ini selalunya membuatkan kita mendidih darah! Semakin mewah kereta, semakin papa tata susila pemandunya...