Monday, November 14, 2011

SEKITAR MAJLIS KONVOKESYEN TADIKA HASANAH

Semalam Ahad, 13 November 2011, telah berlangsunglah MAJLIS KONVOKESYEN TADIKA HASANAH bagi sesi 2011. Majlis telah diadakan di Auditorium, Arkib Negara.

Saya, Emak dan tentunya Ammar Hadi berpagi-pagian lagi ke Arkib Negara. Memang menjadi kelaziman saya kalau hendak ke mana-mana, mesti awal bagi mengelak perkara-perkara yang tidak diingini.

Alhamdulillah, mudah berjumpa lokasinya malah menjadi orang pertama tiba. Pintu auditorium pun belum lagi dibuka. Hanya kelihatan urusetia berlegar di luar.

Seronok melihat anak-anak pelbagai ragam. Cuma agak ralat melihat sesetengah hadirin yang sememangnya bermentaliti Malaysia (Malaysia totok lebih tepat).

Surat pengesahan kehadiran yang sudah lama diedarkan oleh guru-guru di unit tadika masing-masing jelas memberitahu bahawa ruang auditorium adalah terhad. Dan ibu bapa diminta isi hanya dua nama untuk hadir dek kerana ruang yang terhad. Tetapi semalam ada yang datang segerombolan keluarga hingga auditorium melimpah-ruah.

Saya juga ralat melihat ada seorang ibu yang datang ke majlis itu tanpa memakai tudung, baju pula hanya t-shirt lengan pendek sendat dan jeans. Satu-satunya ibu yang tidak bertudung. Sedangkan anak yang bakal menerima skrol (malah antara anak yang cemerlang) pada hari itu datang dengan pakaian formal dan cantik bertudung.

Paling tidak pun, kalau sudah tahu menghantar anak 'mengaji' di tadika Islam, apa salahnya berpakaian sopan untuk hari berkenaan kalaupun tidak mahu bertudung. Maka semalam saya mengenakan baju kurung 'manik dan labuci' kerana mahu meraikan anak. Bagi saya konvokesyen tadika anak sama pentingnya dengan konvokesyen penerimaan anugerah ijazah kedoktoran.

Ayah saya apabila menghadiri konvokesyen anak-anak, tidak pernah sekalipun berpakaian biasa. Ayah akan mengenakan suit lengkap bertali leher. Cuma kebelakangan ini kerana sudah lanjut usia tidak sesuai lagi berpakaian demikian, Ayah memakai agak kasual namun masih lagi dalam kategori rasmi dan kemas.

Bagi saya biarpun hanya majlis konvokesyen taraf tadika, ibu bapa sewajarnya berpakaian kemas (malah dinyatakan di dalam surat kehadiran supaya ibu bapa berpakaian kemas).

Apa pun, majlis tetap meriah. Dan pada saat itulah saya rasa patut ada kamera yang lebih canggih untuk merakam peristiwa bersejarah anak. Kamera sedia ada kurang sesuai untuk kegunaan di dalam dewan seperti itu. Dan saya pula memang kerap menggunakan kamera dalam kehidupan seharian. Insya-Allah, akan beli juga nanti, yang lama boleh beri pada Ammar kerana nampaknya dia juga mula meminati fotografi!



1 comment:

Kamariah Kamarudin said...

tahniah untuk AMMAR HADI, lepas ini sudah masuk persekolahan rendah, dan sudah jadi anak bujang pula dan tentu cabara maknya juga berganda;-)