Monday, November 21, 2011

BELUM PULANG LAGI

Suami saya berangkat ke Hanoi sehari sebelum Hari Raya Korban baru-baru. Dalam jadual program yang diatur, sepatutnya 10 hari sahaja rangka lawatan merentas Vietnam, Laos, Kemboja dan Amphawa (pinggir Bangkok). Dan sehingga kini belum pulang-pulang lagi, menyebabkan risau bertandang.

Pada 16hb saya menerima panggilannya memberitahu dia akan pulang pada 19hb November. Rupa-rupanya dia telah sampai ke Amphawa bersama-sama rombongan akademik dari US. Kebetulan pula saya tengah memandu menyebabkan saya tidak dapat bercakap lama dengan suami, maka telefon saya serahkan kepada anak untuk bercakap. Entah apa yang dibualkan oleh dua beranak itu.

Tiba di rumah, saya mendapat SMS daripada suami memberitahu, telefon bimbitnya telah jatuh ke dalam air, dan dia terpaksa meminjam telefon daripada kawan. Telefonnya telah dihantar ke pusat servis Nokia di Bangkok.

19 hb November, saya menerima lagi SMS daripada suami, kali ini bukan lagi nombor Maxis di sini, tetapi nombor prabayar Thailand kerana lebih menjimatkan berbanding menggunakan khidmat roaming Maxis.

Khabar SMS itu tidak memberangsangkan kerana jadual pulang beralih lagi. Penerbangan terpaksa ditunda kerana banjir telah menghalang laluan dari Amphawa ke lapangan terbang. Katanya pihak Universiti Chulalongkorn (CU) akan uruskan semula penerbangan ke Kuala Lumpur.

Saya menjadi pelik, macam mana suami saya dan rombongan akademik lain itu boleh sampai ke Amphawa dari Bangkok kalau banjir telah menghalang laluan. Lalu saya mendapat jawapan SMS yang agak panjang untuk menjelaskan keadaan, barangkali dia memahami kebimbangan kami di sini:



Water travel from north & north of Bangkok. Ayuthia got hit first. Centre of Bangkok is protected by canal's dykes while east & west of Bangkok're under. We went to Amphawa before dykes were broken or overflowed. Waiting for CU's arrangement. In order to go to airport we've to pass Bangkok. Amphawa's south east of Bangkok & airport's south west of Bangkok.

Daripada keterangan itu, saya dapat gambaran keadaan Bangkok masih lagi digenangi air bah yang maha banyak walaupun sedang menyurut. Belum ada tanda-tanda yang sahih bila dapat pulang ke Kuala Lumpur.

Aduhai ... anak dah mula bertanya kenapa Papa lama sangat pergi kerja. Sudah dua hari demam. Hari ini saya bekerja maka saya terpaksa menghantarnya ke rumah Emak. Saya tidak hantar ke tadika kerana khuatir dengan keadaan Ammar yang barangkali demam kerana teringatkan ayahnya (belum pernah ditinggalkan selama itu). Konvokesyennya pun Papa tak dapat datang.

Sabar sajalah Ammar oi, doakan moga semuanya selamat. Saya juga bersyukur kerana tidak perlu tinggal di Amphawa kerana mengikut perancangan asal hampir tujuh tahun dulu, saya sepatutnya berhijrah ke Amphawa mengikut suami kerana beliau banyak berurusan dengan CU. Alhamdulillah, mujur tak jadi ... !

No comments: