Thursday, November 10, 2011

AIDILADHA 1432

Raya Korban tahun ini merupakan kali kedua saya menyambutnya tanpa suami kerana sehari sebelum Aidiladha menjelma, dia telah berangkat ke Laos dan seterusnya ke Kemboja selama 10 hari di bawah program dan tajaan UNESCO sebagai 'visiting lecturer' mewakili Universiti Chulalongkorn.
Dua tahun lepas pun hal yang sama berlaku.
Sepatutnya beliau bertolak pada 1 November tetapi terpaksa ditunda ke 5 November akibat Qantas Airline yang mogok.
Apa yang menyedihkan, sebelumnya dia telah berjanji untuk menghadiri majlis 'konvokesyen' Ammar Hadi yang akan berlangsung pada Ahad ini 13 November. Namun, akhirnya janji terpaksa dimungkiri atas tuntutan kerja.
Nampaknya, terpaksalah 'Atok' Ammar menggantikan tempatnya di majlis konvokesyen yang akan diadakan di Auditorium Arkib Negara!
Kasihan anakku!
Teringat pada kata-kata anak saya sewaktu memberitahu ayahnya, "Nanti Papa pergi konvokesyen Ammar tau."



Harapnya, Ammar tidak berkecil hati ketika kawan-kawannya yang lain datang bersama ibu dan ayah masing-masing.
Maka pada petang 5 November, saya dan Ammar terus ke rumah Mak Ayah tidur di sana untuk menyambut Aidiladha esoknya.
Pagi raya, kami bersolat sunat Aidiladha di Masjid UIA, PJ (Masjid Al Malik Faisal).
Tahun ini Emak korban seekor lembu dengan kesemua tujuh bahagian diniatkan ke atas nama keenam-enam anak dan suaminya. Dan adik saya menambah sendiri satu bahagian lagi menjadikan kesemuanya lapan bahagian.
Korban dilaksanakan di Masjid Hidayah, Sg. Pencala. Terima kasih kepada sahabat saya Pn Hajah Jalilah (Editor Q&A) yang menjadi wakil dan menguruskan korban tersebut.
Awalnya kami hendak pergi sendiri menyaksikan korban kerana itu lebih afdal, di samping membawa anak-anak melihat lembu dikorbankan. Tetapi dek kerana banyak masalah (ada yang sakit gout, ada yang belum sampai) terpaksalah membawa anak-anak ke Masjid Makmuriah berdekatan rumah Mak untuk melihat acara korban.
Zuhurnya saya mendapat SMS daripada Pn Jalilah, memberitahu daging korban sudah boleh diambil. "Bawa besen tau," pesan beliau.
Maka berangkatlah kami ke masjid Sg. Pencala untuk mengambil daging korban.
Nasib baiklah adik saya menambah satu bahagian korban lagi, dapatlah Mak merasa daging korban kerana korban Mak yang diniatkan ke atas nama anak-anak dan Ayah adalah nazar Emak. Sembelihan kerana membayar nazar, tidak boleh dijamah oleh orang yang bernazar itu. Diharamkan ke atasnya makan daging nazarnya.
Setelah dibahagi-bahagikan daging korban kepada orang yang patut, yang bakinya digoreng, disinggang dan dibuat sup. Sebaik sup dan singgang sejuk, segala lemak kolesterol yang menjadi beku dibuang.
Dua hari berturut-turut makan daging korban. Enaknya. Isi dalam tulang 'gear box' bagi budak-budak aje. Orang tua dah tak sesuai memakannya. Jangan cari penyakit!

No comments: