Monday, October 31, 2011

CERITA BANJIR


Semalam kami adik-beradik sekeluarga berkumpul di rumah Mak Ayah untuk majlis jamuan kecil keluarga. Jamuan ditaja oleh kakak saya.


Riuh-rendahlah rumah orang tua saya dengan anak cucu.


Hujan yang sangat lebat tidak menjejaskan suasana cucu-cucu yang dengan cerianya bermain membuat sepah.


Menjelang senja, selepas hujan lebat, Ayah saya selesai mengajar di Akademi Pengajian Islam, UM. Adik saya menjemputnya balik dari UM. Sebelumnya saya yang menghantarnya ke UM.


Setiba Ayah ke rumah, dia terus naik tingkat tiga. Sejurus kemudian dia bergegas turun semula ke tingkat bawah.


"Cepat, cari kain lap, banjir di tingkat tiga dah masuk sampai ke bilik."


Maka bergotong-royonglah pula kami mencedok dan menolak air banjir di tingkat tiga. Rumah orang lain kalau hujan lebat akan banjir di aras bawah dahulu. Tapi rumah Ayah saya air hujan masuk ikut balkoni,biarpun kawasan rumah bukanlah kawasan yang dilanda banjir.


Agak teruk juga air masuk hingga ke paras buku lali.


Yang paling seronok tentulah cucu-cucu Mak Ayah.


















Menyentuh tentang banjir, semalam adik saya bercerita tentang kenalannya dari Thailand. Kenalannya itu memberitahu kisah di sebalik banjir besar yang sedang melanda Bangkok sekarang.



Katanya ia adalah bala daripada Allah kepada hamba-Nya yang bercakap angkuh.


Kisahnya ketika kempen pilihan raya tidak lama dahulu, Yingluck Shinawatra bercakap sungguh angkuh ketika berkempen di selatan Thai yang penduduknya terdiri daripada penduduk Islam.


Shinawatra dalam kempennya berjanji untuk membantu umat Islam di selatan Thai. Katanya tidak ada orang lain yang boleh membantu melainkankan dia. Antara kata-katanya yang angkuh kepada umat Islam Thai, "Tuhan kamu pun tidak boleh membantu kamu."


Khabarnya selepas dilanda banjir besar itu, Perdana Menteri Shinawatra meminta maaf kepada umat Islam di selatan Thai terhadap kenyataan angkuhnya itu. Sekarang tiada siapa yang boleh membantu mengatasi banjir besar itu. Maka jawab penduduk Islam selatan Thai, "Buat apa minta maaf dengan kami, minta maaflah kepada Allah."


Pengajarannya, jagalah lidah. Jangan terlajak kata hingga mengundang murka Allah. Sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa di atas segala makhluk ciptaan-Nya.

1 comment:

Kamariah Kamarudin said...

Betapa agung dan besarnya kuasa Ya Rahman Ya Rahim, begitu menginsafkan cerita di negara jiran. Moga dapat dijadikan iktibar oleh rakyat kita.

...seronok juga rumah bertingkat-tingkat ini, pengalaman yang berwarna. tentunya banjir untuk keluarga kalian dapat mempertaut ukhuwah, tidak begitu?