Monday, October 10, 2011

SARAPAN HARI INI

Saya amat jarang bersarapan di luar. Selalunya saya membawa bekal. Kalau beli pun, saya akan bawa balik makan di pejabat kerana itu lebih menjimatkan masa.

Bagaimanapun pagi ini saya menukar angin. Saya memilih KFC untuk bersarapan kerana di situ ada ATM bagi memudahkan saya mengeluarkan wang. Suasananya pun lebih nyaman.

Kebetulan pada pagi ini, di KFC itu ada 'show' daripada kakitangannya, ditonton oleh sebarisan pihak 'management' restoran segera itu.

Persembahan yang saya kira bertemakan 1 Malaysia dan berkonsepkan 'happy hour'. Dipersembahkan oleh staf remaja, barangkali sebagai latihan untuk persembahan peringkat kebangsaan bagi seluruh cawangannya, wallahua'lam ... itu saya kurang pasti.

Menu KFC telah diakui dan disahkan halal oleh JAKIM, malah itulah yang menjadi kebanggaan restoran berkenaan di peringkat antarabangsa sekalipun. Pun demikian, apabila saya menyaksikan persembahan tadi, saya jadi jelik. Menunya memang halal, namun dari segi pergaulan dan pakaiannya tidaklah halal.

Ber'high five' lelaki perempuan dengan selambanya, bertudung tapi berlengan pendek dan sebagainya.

Malas saya hendak memikirkannya.

Alangkah baiknya kalau ada RFC dekat-dekat sini yang nyata 100 peratus halal dari segi makanan, pakaian, pergaulan dan akhlak di kalangan kakitangannya. Ini kerana 'induk' kepada RFC dan rangkaian perniagaannya di bawah payung HPA merupakan orang yang benar-benar memahami dan melaksanakan Islam.

No comments: