Thursday, October 27, 2011

KESAN ZIKIR

"Ustaz, semakin banyak saya berzikir mengingati Allah, semakin banyak pula ujian menimpa. Macam mana ya ustaz? Bukankah dengan zikrullah hati semakin tenang, Allah semakin sayang?" Ayah saya pernah diajukan soalan sedemikian.

"Itulah kesannya. Semakin banyak kita mengingati Allah dengan zikir, semakin banyak ujian. Ujian itu menunjukkan perhatian yang Allah beri kepada kita kesan daripada zikir yang kita buat." Lebih kurang begitu jawapan yang Ayah berikan.

Kemudian Ayah memberi analogi, "Apabila kita demam kita telan Panadol, makan ubat. Apabila ubat tu sudah menampakkan kesan, kita jadi kebah, segar dan sakit-sakit mula kurang. Begitu jugalah kesan zikrullah. Ujian-ujian yang datang itulah kesannya. Cara Allah begitu, semakin Dia sayang, semakin banyak ujian yang dia beri. Itu cara Dia untuk mengangkat darjat kita ke tahap yang lebih tinggi ... ."

Saya mendengar penjelasan dan anologi itu penuh khusyuk. Jika kita berzikir, tapi ujian tak seberapa, ertinya zikir kita itu belum menampakkan kesannya. Kita belum mendapat perhatian daripada-Nya. Barangkali hanya lidah yang berzikir, tapi hati kita tetap kering kerana tiada keikhlasan ketika berzikir. Itu rumusan yang saya buat!

Zikir, tidak susah untuk dilakukan, tapi amat payah untuk kita jadikan amalan harian yang tegar dek kerana diri diselimuti noda dosa yang tidak berkesudahan.

Aduhai ...

No comments: