Friday, August 5, 2011

PENULIS YANG DISENANGI


Saya cukup menyenangi penulis yang seorang ini, Haji Zainal Haji Bujang. Buku pertama beliau bersama Galeri Ilmu berjudul Labbaikallah dan terbaru "Selamat Pagi, Cikgu!" dan ada sebuah lagi manuskripnya sedang dalam proses penerbitan, juga berkaitan haji.

Beliau sebenarnya sudah banyak menerbitkan buku berkaitan haji dan umrah, namun diterbitkan oleh penerbit lain.

Mengapa saya menyenanginya?

Kerana beliau adalah penulis yang paling tidak berkira. "Buatlah apa yang patut," beritahunya melalui khidmat pesanan ringkas, setiap kali beliau menyerahkan manuskrip baru. Baginya, manuskrip yang diserahkan pada penerbit adalah hak mutlak penerbit untuk 'membedah'nya kerana beliau yakin apa yang penerbit buat tentunya untuk kebaikan dua pihak (penulis dan penerbit).

Beliau menulis juga bukan untuk mengumpul royalti bertimbun, bukan juga untuk mencari glamor tetapi untuk berdakwah. Saya kira, penulis beginilah yang dikategorikan sebagai da'i yang sebenarnya.

Berbekalkan pengalaman luas sebagai seorang guru, bahasa tulisan Haji Zainal sangat baik. Sesekali menghantar SMS bertanyakan progres buku beliau, bahasanya cukup berlapik. Apabila tiba musim beliau membawa jemaah ke Tanah Suci, SMS tetap dikirim.

"Kalau ada berita gembira tentang "Selamat Pagi, Cikgu!" tolonglah bagitau, dapat juga buat kenduri kesyukuran kat Mekah ni."

Itu text message yang saya terima pada 31 Julai 2011.

"Insya-Allah. Tn haji tolong juga doakan kami di sini ya," balas saya.

Semalam 7 Ogos, saya mengirim SMS kepada Haji Zainal di Makkah.

"Assalamualaikum Tn. Hj. Selamat Pagi, Cikgu! dah siap cetak. Harap maklum."

Dalam perjalanan pulang ke rumah untuk berbuka puasa, saya menerima balasan SMS daripada Haji Zainal yang berbunyi:

"ALLAHU AKBAR. SERONOKNYA. RASA NAK BALIK SEKARANG JUGA. KEBETULAN SAYA DEPAN KAABAH TIKA SMS PUAN DITERIMA. TERPANGGIL & TERSENTUH HATI KERDIL INI UNTUK MELAMPIAS SYUKUR KHUSUS UNTUK PUAN & GALERI ILMU YANG BEGITU CAKNA TERHADAP SAYA. SAYA BERDOA AGAR SELAMAT PAGI, CIKGU! & SELURUH WARGA GALERI ILMU SENTIASA DALAM LEMBAYUNG RAHMAT & REDHA ALLAH SWT. ALLAHU AKBAR."

Saya menghantar jawapan balas kepada Haji Zainal: 'Amin, amin ya Rabbal 'alamin.'

Allahu akbar. Begitu tulus doanya apatah lagi ia dipanjatkan di bumi yang paling berkat di muka bumi ini.

Sewaktu Pesta Buku Antarabangsa 2011, April lalu, kebetulan beliau di Tanah Suci. Namun sekembalinya ke Malaysia dan belum lagi kendur penatnya, beliau terus SMS, "Apa yang saya boleh bantu untuk Pesta Buku?" Sungguh komited penulis ini.

Ini kelebihan penulis-penulis yang sudah veteran. Wujudnya mereka sebagai penulis di penerbit, dapat meneutralkan perasaan geram para editor terhadap kerenah penulis-penulis yang baru setahun jagung, namun sudah mula menunjukkan ego melangit.

Kepada penulis-penulis muda ini, belajarlah daripada mereka yang sudah veteran ini.

Khusus doa saya buat Haji Zainal, moga beliau dikurniakan kesihatan yang baik, dimurahkan rezeki dan dipanjangkan usia agar dapat terus menyumbang bakti dalam menegakkan syiar Islam melalui penulisannya. Amin.

1 comment:

abglilkv said...

berbangga dan bersyukur jadi sebahagian warga GISB dalam menjayakan buku-buku seperti ini. moga Hj Zainal sukses selalu.