Friday, August 26, 2011

KISAH VIP

Anekdot 1

Kawan sekerja adik saya telah berkahwin dengan anak seorang VIP. Sebagai hadiah perkahwinan, dia telah menerima sebuah jam tangan daripada mentuanya. Maka dipakailah jam itu tanpa dikisahnya nilai dan jenama jam tersebut. Dipakainya hingga bercalar-balar.

Setelah sekian lama, kuasa bateri pun habis, lalu disimpannya jam itu. Suatu hari, dibawanya jam itu kedai untuk menukar bateri.

"Jam ni kalau mahu jual berapa laku?" dia bertanya kepada orang kedai, saja sembang-sembang kosong, tanpa berniat hendak menjual jam pemberian mentua itu.

Setelah diteliti jam itu, orang kedai itu memberi jawapan yang mengejutkan.

"Dua belas ribu masih laku lagi," jawab si pekedai.

Terkedu kawan adik saya itu. Barulah dia tahu nilai jam itu, maklum mentuanya VIP.

Jam itu berjenama OMEGA SEAMASTER!

Pengajaran: HARGAILAH PEMBERIAN ORANG KEPADA KITA TIDAK KIRA SAMA ADA IA MAHAL ATAU MURAH!


Anekdot 2

Ketika merancang majlis resepsi perkahwinan anak dan menantu, mentua yang VIP ini bertanya kepada sahabat adik saya itu, "Ada tak mana-mana VIP nak dijemput?" Bangga nadanya!

Yalah, mentua pun VIP, maka setiap segi majlis perlu diatur secara teratur. Maklumlah sebahagian besar jemputan mentuanya pun tentulah VIP lagi kenamaan. Meja-meja hidangan VIP perlu diasingkan dari meja-meja marhaen. Meja khas VIP mesti disediakan supaya tidak kelam-kabut nanti. Nanti malu tuan rumah!

Melihat mentuanya yang mementingkan VIP ini, si menantu menjawab, "Ada, tapi seorang je." Saja nak mengenakan mentuanya.

"Siapa?"

Maka diberilah nama VIP yang seorang itu kepada mentuanya. VIP itu adalah sahabat baik, teman sepengajian sewaktu di London dahulu.

Terkedu bapa mentuanya. Kelam-kabut jadinya kerana dia terpaksa menyusun semula majlis resepsi anak perempuannya itu kerana menantunya mengundang bukan lagi VIP, tapi VVIP.

Meja-meja VIP yang telah siap dalam pelan perancangan terpaksa ditolak ketepi untuk memberi laluan kepada meja VVIP yang seorang itu. Walhal VVIP itu tidak kisah pun kalau mejanya diletakkan bersama tetamu marhaen!

Rupa-rupanya jemputan menantunya itu seorang putera raja yang sudi mencemar duli ke majlis tersebut. Bukan saja putera raja, tetapi statusnya putera mahkota!

Kini putera mahkota itu telah pun menjadi Sultan di sebuah negeri dan sangat dikagumi dan disenangi rakyat jelata kerana sifat tawaduknya. Seorang sultan yang jika sekali pandang, penampilannya tidak banyak beza daripada rakyat jelata apabila baginda turun ke padang meninjau keadaan rakyatnya.

Pengajaran: Sebagai hamba Allah, tidak perlulah kita berbangga-bangga diri. Allah tidak memandang kepada taraf dan pangkat seseorang, tetapi pada takwa yang dipakai oleh hamba-hamba-Nya.

No comments: