Tuesday, May 26, 2009

RENYAHNYA MENCARI FOTO

Foto: Jon Sullivan
Dari sehari ke sehari, dari seminggu ke seminggu dan melarat dari sebulan ke sebulan saya meneroka alam siber setiap hari semata-mata mencari imej-imej yang berstatus ‘royalty free’ atau ‘right reserved free’ atau ‘copy right free’ untuk penerbitan buku siri baru i.e Siri ‘MARI BERFIKIR’ tulisan Zulina Hassan.

Suatu kerja yang boleh dikategorikan sebagai ‘renyah’ dan menguji sabar. Bagi sesiapa yang tidak memahami kerja saya, barangkali akan menyangka saya menghabiskan waktu pejabat dengan ‘main Internet’.

Bukan mudah untuk mencari imej-imej yang diingini (yang percuma tetapi berkualiti). Mencabar lagi kerja-kerja mencari itu, saya perlu pula meneliti terma-terma hak ciptanya bagi setiap satu gambar tersebut. Ada pendek ada panjang, ada mudah ada susah difaham bahasanya, apatah lagi istilah-istilah perundangannya dalam bahasa Inggeris … dalam bahasa Melayu pun saya kurang arif laras bahasa perundangan yang digunakan, apatah lagi bahasa Inggeris! Ia benar-benar mencabar.

Barangkali siri MARI BERFIKIR inilah yang paling mencabar kerjaya saya setakat ini! Bergelut mencari gambar yang tiada, juga bergelut membaca dan cuba memahamkan diri maksud terma-terma itu—(a painstaking job).

Jika tidak bermoral, mahu saja etika penerbitan ditolak ke tepi dan muat turun saja mana-mana imej dari mana-mana laman web. Tetapi perlu diingat, walaupun kita hanya penerbit kecil, etika penerbitan perlu dijaga, tidak boleh mengambil imej/foto secara sembrono sesuka hati. Silap hari bulan, akan timbul masalah, mungkin pemilik asal akan tahu dan akan menuntut hak karya inteleknya! Apatah lagi kita orang Islam, maka adab-adab itu perlu sangat dijaga!

Sebaik tiba di pejabat, saya berpagi-pagian akan masuk ke dunia tanpa sempadan kerana waktu ini kerja-kerja ‘meneroka’ itu agak pantas. Namun, apabila menghampiri tengah hari ‘kembara’ saya itu menjadi perlahan dan perlahan dan perlahan, seterusnya amat perlahan dan amat lembap untuk perpindah dari satu laman web ke laman web. Barangkali pengguna Internet pada waktu ini berada di waktu puncak menyebabkan aliran menjadi sesak sebagaimana ‘traffic jam’ di jalan-jalan utama yang kita tempuh saban hari untuk ke pejabat dan pulang ke rumah.

Aduhai…keadaan inilah yang benar-benar menguji sabar saya apabila melangkah masuk ke dunia tanpa sempadan ini yang kerap membuatkan saya tersengguk-sengguk di hadapan PC menunggu ‘aliran trafik’ bergerak di lebuh siber.
Apa pun, saya kini semakin mahir mencari ‘key-word’ untuk mencari imej-imej yang diperlukan. Misalnya untuk mencari gambar Matahari kita tidak boleh mencari di bawah perkataan ‘Sun’ sahaja, sebaliknya perlu juga mencari di bawah perkataan ‘Solar’; untuk Bulan, bukan sahaja ‘Moon’ tetapi juga ‘Lunar’. Sama juga perkataan ‘picture’ boleh jadi gambar yang dicari itu di bawah ‘image’ atau ‘photos’. Inilah yang dinamakan berguru dengan pengalaman.

Terdapat beberapa ‘Public Domain’ telah saya temui setakat ini yang menawarkan imej-imej percuma pada resolusi tinggi dan saya kini sudah mempunyai beberapa koleksi imej percuma yang diperlukan. Saya juga telah mengenal pasti beberapa laman web yang imejnya boleh dibeli pada kadar yang berpatutan (jika perlu dibeli nanti). Tetapi misi mencari imej percuma ini perlu saya teruskan untuk beberapa lama lagi sebelum membuat keputusan ‘berhenti mencari’ dan sama ada perlu membelinya atau diberikan pada artis/ilustrator untuk dilukis!

Sepanjang pencarian saya itu, seharusnya saya perlu berterima kasih kepada seseorang yang bernama Jon Sullivan yang banyak menyumbangkan fotonya yang beresolusi tinggi dan indah untuk kegunaan awam yang diletakkan di bawah Public Domain. Alangkah mudahnya kerja kita jika ada banyak jurufoto berjiwa murni seperti ini. Andai beliau seorang Islam, alangkah besar pahalanya! Jurufoto-jurufoto di Malaysia, bagaimana pula? Saya tidak bertemu foto-foto mereka di ‘public domain’ (kedekut mungkin). Bukankah molek jika beberapa keping foto anda yang anda rasakan ‘tidak berapa mahu’ atau ‘kurang berkualiti’ pada pandangan anda itu disumbangkan untuk kegunaan awam!

3 comments:

SMM said...

kak suraiya,
kalau minta jurufoto anis/galerilmu ambilkan gambar (yang mudah-mudah) bagaimana?

SURAIYA PAUZI said...

Mynie

Kalau boleh, dah lama suruh...tak mampu nak hantar depa ke angkasa lepas ambik gambar bulan, matahari, bumi, komet ;)

Stakat yg mudah, tak payah suruh org lain, saya sendiri ambik gambonye.

Toko Buku Fatimah az-Zahra said...

Assalamualaikum ...

Kata-kata yg selalu meniti di bibir anak2 bila akak kegeraman dengan kerenah mereka, "Sabar bu, sabar itu separuh daripada iman!"

Ceh!

Pasal cari gmbar untuk Mari berfikir ni, akak no comment. Memang susah. Tapi tuan pengurus yang suruh buat buku tu dulu. Dia bilang, "Gambar boleh dicari. Buat aje!"

Barangkali boleh ajak dia cari sama-sama ... hehe