Friday, May 22, 2009

MENCABUL BUMI DI KLIBF 2009

Baru sebulan Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009 (KLIBF 2009) berlangsung. Kemeriahannya masih terasa biarpun ekonomi bagi kebanyakan manusia jagat berada dalam keadaan gawat.

Pengunjung yang datang membeli-belah buku seolah-olah tidak terkesan dengan kelembapan ekonomi dunia. Ada yang datang membawa bakul troli dan bagasi roda bagi mengisi buku-buku yang dibeli. Barangkali mahu mengurangkan cukai pendapatan yang dikenakan memandangkan majoriti pembeli meminta resit pembelian.

Ya, sekaliannya ghairah membeli buku! Ada yang menggunakan kad kredit dan kad debit. Pun demikian, kebanyakan mereka membeli secara tunai. Wang tebal dikeluarkan dari poket dan dompet. Ada yang setebal seinci yang setiap kepingannya terdiri daripada not 50. Memang seronok membeli buku bagi mereka yang berwang (walaupun belum tentu membacanya)!

Tentunya yang lebih seronok ialah penerbit! Pesta Buku sebegini memberi ruang kepada mereka untuk mendapat laba berganda. Namun bagi Galeri Ilmu, kami bukan sahaja mengharapkan keuntungan, yang lebih penting ialah misi tarbiah yang terkandung dalam setiap buku yang diterbitkan sampai kepada masyarakat!

Itu bagi penerbit secara umumnya! Tetapi lain pula bagi saya.

Sepanjang 10 hari KLIBF 2009 berlangsung itu saya bertugas sebagai ‘packer’ (pembantu juruwang) dan sehari daripadanya sebagai juruwang. Sepanjang bertugas itu ia mengundang resah di hati saya.

Resah saya itu berpunca daripada rasa bersalah yang tidak dapat dibendung. Sebelah malamnya apabila pulang dari pesta buku itu, sebelum terlena saya terkebil-kebil memikirkan ‘salah dan dosa’ saya.

“Ya Allah! Aku bersalah kepada Bumi-Mu. Aku mencabul Bumi-Mu yang Allah. Ampunkan aku,” hanya itu yang mampu saya munajatkan kepada Tuhan yang telah meminjamkan Bumi-Nya untuk saya tumpangi sepanjang hidup ini. Bumi yang banyak jasa baktinya kepada sekalian makhluk dari kuman hinggalah manusia … begitu mudah dicabul kehormatannya!

Pengajaran yang saya dapat dari KLIBF 2009 itu ialah ia langsung tidak ‘mesra alam’. Apa tidaknya, hampir setiap pengunjung membimbit beg plastik ... paling kurang pun tersangkut dua beg plastik di jari mereka.

Statistik yang dikeluarkan menunjukkan lebih sejuta pengunjung datang ke KLIBF 2009. Lalu saya terfikir berapa juta pula beg plastik yang mereka bawa pulang ... beg plastik yang saya yakin tidak mesra alam, yakni tidak akan terlupus dan terurai untuk beratus-ratus tahun. Tentunya perjalanan beg plastik ini akan berakhir di tempat pembuangan sampah! Dan tangan saya inilah bersama tangan-tangan lain yang tugasnya seperti saya, pantas memasukkan buku-buku yang dibeli pelanggan ke dalam beg plastik … ‘TANGAN-TANGAN YANG MENCABUL!’

Teringat saya pada sebuah cerita berjudul ‘WALL-E’, tidak mustahil wajah Bumi akan bertukar begitu jika kita tidak segera memberi ‘face-lift’ serta rawatan kecemasan kepada planet ini untuk memulihara ‘kesihatannya’ demi kelangsungan hidup sekalian makhluk!

Sebagai packer di KLIBF 2009, kepada pembeli saya bertanya, “Nak beg plastik ke?” Jika jawapannya “Nak,” maka mahu tak mahu belian mereka itu saya masukkan ke dalam beg plastik biarpun belian itu boleh dimasukkan ke dalam beg plastik yang tersedia ada di tangan mereka. Pertanyaan saya itu juga tidak menentu, kerana pada kebanyakan masa saya lupa bertanya lebih-lebih lagi pada waktu pelanggan yang ramai menunggu giliran untuk membayar! Aduh!

Sedar akan keadaan Bumi yang semakin tenat dengan pencemaran, maka akhir-akhir ini saya agak ambil berat tentang alam sekitar.
Bermula tahun lalu (sekitar Ogos 2008) apabila syarikat berpindah ke premis baru, saya mulakan azam baru. Jika membeli sarapan dan kekadang makan tengah hari, saya membawa bekas sendiri untuk mengisi makanan yang dibeli. Moga kuranglah penggunaan styrofoam yang mencemarkan Bumi kita ini (walaupun pada kebanyakan masa terpaksa menggunanya juga kerana terlupa membawa bekas sendiri)!

Usaha saya itu nampak kecil, dan sedikit pun tidak menampakkan kesan, namun apa yang saya harapkan ia setidak-tidaknya ada nilai di sisi Tuhan … sebagaimana usaha burung kecil yang cuba memadamkan api yang membakar Nabi Ibrahim a.s!

Di rumah juga, saya mengumpul setempat botol-botol plastik untuk dibuang dengan cara yang betul. Jika ke kedai, setakat membeli roti dan barang-barang kecil kata saya kepada juruwang, “Tak payah plastiklah Dik,” lalu saya sumbat barang-barang itu ke dalam beg sandang saya. Mungkin selepas ini saya akan beli ‘beg hijau’.

Kepada semua peniaga baik yang besar atau yang kecil, bertukarlah kepada beg plastik mesra alam. Biarpun harganya mungkin lebih mahal, saya yakin akan ada pulangannya nanti. What you give, you get back!

Kepada semua pengguna, belajar-belajarlah untuk tidak banyak menggunakan beg plastik. Setakat ini saya perhatikan IKEA, JUSCO, GREENWAY dan beberapa gedung lain sudah mula menggunakan beg plastik mesra alam. Tahniah untuk mereka. GALERI ILMU, bila lagi?

No comments: