Tuesday, July 3, 2012

MEREKA KAYA MEREKA BERWANG MEREKA HARTAWAN!

Baru-baru ini, adik saya bercerita tentang seorang kenalannya. Kenalan itu katanya, sangat kedekut (bakhil). Kalau ada apa-apa program yang hendak dianjurkan, dia amat berkira dan susah hendak keluarkan duit.

"Tapi dia ni kaya. Sangat kaya," cerita adik saya. Daripada pakaian hinggalah kereta semuanya cabuk!
"Lampu kereta Waja dia dah tampal-tampal selotape, punya kedekut nak tukar lampu baru," cerita adik saya lagi. Kalau lampu baru pun dia amat kedekut nak keluarkan duit apatah lagi kalau hendak tukar kereta baru. Walhal dia lebih daripada mampu untuk menukar kereta buruk kepada kereta yang mewah.

Kemudian adik ipar pula membuka cerita. Di tempat kerjanya ada pasangan suami isteri berpangkat 'Dr' bertaraf jutawan.

"Ooo samalah dengan Dr kat tempat kerja tu. Laki bini memang kaya 'giler'. Dia pernah ugut Tabung Haji kalau tak bagi dia pergi cepat ke Makkah, dia nak keluar semua simpanan dua juta ringgit di Tabung Haji. Tak nak simpan dah di Tabung Haji. Akhirnya dapatlah dia pergi sebab Tabung Haji takut dia keluarkan semua duit yang dua juta tu."

"Yang pelik tu, dia mampu pergi pakej kalau nak cepat. Tapi sebab dia cermat dan berkira, dia nak pergi juga ikut yang muassasah. Dapat pulak tu bila buat ugutan," ujar adik ipar.

"Kereta dia pun macam tulah, bertampal-tampal selotape," sambungnya lagi.

Itu kereta, gajet-gajet yang menjadi kegilaan orang sekarang pun mereka tak pandang. Kalau ada telefon bimbit pun, sekadar model yang biasa-biasa saja, selagi tidak rosak, selagi itu tidak berganti baru.


Saya percaya, kalaulah mereka ini tidak kedekut dan suka membuat amal kebajikan dengan harta kekayaan mereka, barangkali kekayaan mereka tentulah lebih berganda-ganda lagi sebagaimana janji Allah. Kalau tidak pun dengan material, Allah akan gantikan dalam bentuk rezeki yang lain.

Adik ipar saya juga pernah bercerita tentang kenalannya yang lain. Juga pasangan suami isteri. Namun, mereka ini bukan daripada kalangan kedekut. Baik orangnya. Pagi-pagi membonceng motosikal kapcai pergi kerja. Kekadang berkereta.

"Alaa kereta Proton Saga first generation tu je, dia orang tak pernah tukar sejak pertama kali beli," kata adik ipar.

Suatu hari, adik ipar saya berziarah ke rumah pasangan ini. "Mak aiii, besar betul rumah dia. Mewah. Laman pun luas. Macam tak caya je kalau tengok cara hidup dia orang selama ni. Biasa je. Macam tak kena kereta buruk dia parking kat rumah besar macam tu."

Saya membayangkan berapa ramaikah di kalangan masyarakat kita, yang nampak sahaja pandu kereta buruk, berpakaian selekeh, tapi sebenarnya mereka adalah hartawan yang berselindung di sebalik kesederhanaan.


Saya memerhati hati pula rakan-rakan di sepejabat ini. Ya, pendapatan di sini tidaklah banyak mana, sekadar cukup makan. Tapi, penampilan kekadang mengalahkan orang yang bergaji besar. Telefon bimbit model terkini, pakaian baru sering bertukar ganti. Ada yang hampir setiap bulan datang dengan pakaian baru. Ahh, nafsu manusia sentiasa buas. Mahu segala bentuk kemewahan walhal tidaklah mampu mana.

Pernah juga saya memerhati dan juga daripada pembacaan penyelidikan yang dijalankan oleh  pihak tertentu. Golongan yang gilakan gajet-gajet canggih dan sering menukarnya kebanyakannya terdiri daripada golongan yang berpendapat sederhana dan ke bawah. Mereka yang berpendapatan tinggi pula tidaklah terlalu cenderung untuk memilikinya. Ini kerana golongan berpendapatan sederhana ini lebih sukakan hiburan dan banyak masa terluang melayan hal-hal yang tidak berfaedah di telefon bimbit. Sedangkan mereka berpendapatan tinggi, sentiasa sibuk untuk memajukan diri, tiada masa untuk bersenang-lenang menghabiskan masa tidak tentu hala.

Teringat ketika saya mendapatkan rawatan daripada seorang doktor pakar di sebuah pusat perubatan. Terkejut saya melihat telefon bimbitnya ... alahai, telefonnya model yang sudah pupus 'Nokia butterfly'.

Ketika saya membaca pruf buku tulisan Hajah Rohani Datuk Mohd Shahir, Bijak Mengurus Wang saya membuat kesimpulan, bahawa dengan pendapatan sederhana, kita sebenarnya mampu hidup lebih selesa jika bijak berbelanja. Tidak menghabiskan kepada perkara yang tidak perlu seperti telefon bimbit yang tidak berpenghujung inovasinya. Nafsu pula, jika tidak dididik akan sentiasa mahu dan mahu kepada yang tidak perlu itu. Demikian juga pakaian yang lebih daripada cukup dan pastinya akan dihisab kemudian hari.

Ke mana hilangnya sifat qanaah?

Sifat kaya Allah adalah "Allah tidak memerlukan apa-apa kerana sudah memiliki segala-galanya." Begitu juga kita, apabila telah cukup dan memiliki segala keperluan, tidak perlulah lagi kepada benda-benda lain. Misalnya, jika sudah ada pakaian, tidak perlu setiap bulan membeli yang baru. Jika sudah ada telefon bimbit, tidaklah perlu lagi bertukar kepada yang lebih sofistikated selagi tidak rosak.

Islam tidak menghalang kita kaya, malah menggalakkannya. Tapi adakah kebanyakan kita berusaha mencari kekayaan itu? Jawapannya tidak, kerana dapat sahaja gaji, hujung bulan kita sudah kembali miskin kerana membayar hutang itu ini dan berhabisan berbelanja kepada perkara yang tidak perlu.

Sekadar memetik kata-kata Hajah Rohani daripada bukunya Bijak Mengurus Wang:
"... kita ini asyik hendak membeli, berbelanja, menghambur-hamburkan duit dan harta yang dititipkan Allah SWT kepada kita ini, kaya atau tidak? Jauh sekali, bukan? Semakin bertambah kemampuan kewangan kita, semakin bertambah pula kemahuan kita. Jangan sampai ada orang yang kalau boleh mahukan semua barangan terkini yang diiklankan. Lebih-lebih lagi telefon bimbit, memang susah hendak dapat yang terkini. Baru sahaja beli yang baru, sudah keluar model yang terkini!"




2 comments:

Mynie said...

bagi saya, pakai kereta buruk bukan tanda 'kedekut'. kadang-kadang memang bukan minat, atau mmg sengaja tak nak tambah liabiliti supaya boleh guna duit beli aset. tapi ya, kalau tak mahu bersedekah atau menyumbang pada perkara baik, tu kedekut. moga Allah jauhkan saya daripada sikap kedekut.

SURAIYA PAUZI said...

Betul Mynie, macam pasangan yang naik motor tu, saya respect. Tapi yang dua contoh sebelumnya tu memang kes bakhil. Lampu picing sebelah pun tak mahu tukar, bahaya tu. Saya lampu kereta pecah terus tukar walaupun saya tak kaya, sebab memikirkan keselamatan perlu diutamakan.