Thursday, June 14, 2012

CUTI SEKOLAH

Anak-anak yang dibawa bercuti tiap kali cuti persekolahan memang beruntung. Ibu bapa mengambil cuti kerja untuk membawa keluarga makan angin. Paling tidak pun balik kampung menziarahi atok dan opah.

"Mak, jom balik kampung nak? Ammar dah rindu sangat dengan Tok Nye. Boleh main sungai," kata Ammar.

Aduh! Kasihan sungguh anak saya itu. Dia antara anak yang tidak pernah berpeluang bercuti ke mana-mana. Tiap kali cuti sekolah, ketika itulah saya 'dilanda' kerja yang mustahak. Tidak memungkin saya mengambil cuti. Ayahnya juga begitu.

Dia tidak meminta ke tempat-tempat percutian yang 'fancy'. Sekadar balik kampung, atau ke padang main layang-layang sudah memadai untuk riang ria.

Alahai, banyak sungguh dosa kami suami isteri kepada anak yang seorang ini. Tuntutan naluri anak tidak dapat kami penuhi, sebagaimana ibu bapa lain.

Ketika cuti sekolah baru-baru ini, saya menghantar SMS kepada suami yang ketika itu berada di Bangkok. Apabila pulang nanti, tolong rancang untuk bawa anak jalan-jalan sempena cuti sekolah. Malangnya tuntutan kerja menyebabkan pemergiannya ke Bangkok berlanjutan hingga habis cuti sekolah.

Mahu tidak mahu, kerana tidak mahu mengecewakan anak. Saya mengambil cuti, dan meninggalkan kerja mustahak yang belum siap. Saya serahkan baki kerja yang belum siap kepada bos. Mujur saya mempunyai bos yang baik hati. Cuti diluluskan. Terima kasih.

Cuti tiga hari yang tidak seberapa, saya gunakan untuk menggembirakan anak.

Tengok Madagascar 3 (3D) salah satu agenda. Ketika tiba di 1U, terserempak pula dengan kawan lama anak saya semasa di Tadika Hasanah bersama ibunya. Oh rupa-rupanya nasib anak-anak kami serupa. Ibu kepada kawan anak saya itu mengambil cuti hari itu kerana kasihankan anak-anak yang tidak sempat dibawa bercuti. Melompat kegembiraan anaknya apabila tahu Mama mereka cuti dan membawa mereka bermain di 1U.

Saya juga turut membawa Ammar dan anak-anak saudara (yang baru pulang bercuti di kampung) ke tempat rekreasi Nur Laman Bestari di Ulu Yam untuk mandi sungai. Terloncat-loncat keseronokan apabila anak saya tahu dapat mandi sungai. Saya juga lapang kepala apabila ke sini ... berasa lebih tenang apabila dekat dengan alam semula jadi ciptaan Tuhan. Airnya dingin jernih, udara nyaman dan pepohonan yang hijau.

Menjelang tengah hari dan apabila pengunjung semakin ramai, kami berangkat pulang.


Anak-anak sebenarnya tidak meminta yang lebih-lebih. Mereka hanya mahu bersama keluarga dan mencipta kenangan bersama. Seboleh mungkin, kita sebagai orang tua, cubalah memenuhi tuntuan dan hak mereka. Waktu inilah kasih sayang perlu kita tumpahkan sepenuhnya, apabila anak-anak besar kita tidak berpeluang lagi untuk melakukannya lantaran anak-anak pun tentunya sudah ada keluarga sendiri dan kita pula sudah tua tidak berkudrat lagi untuk ke sana ke mari kalaupun belum kembali ke alam baqa.

No comments: