Tuesday, July 24, 2012

APABILA ANAK BERSUARA

Baru-baru ini saya tergelak sendirian sewaktu mendengar Sinar Pagi. Topik pagi itu ialah "Terlepas Cakap."

Seorang pemanggil menceritakan bagaimana dia telah membawa anaknya berusia enam tahun ke majlis kahwin kawannya.

Sebulan kemudian, dia sekali lagi membawa anaknya itu ke majlis kahwin kawan yang sama. Ya betul, kawannya itu telah memadukan isteri pertama yang dikahwininya sebulan dahulu. Isteri yang kedua yang baru dikahwinnya ini tidak mengetahuinya.

Tiba-tiba anak berusia enam tahun itu bersuara bertanya pengantin lelaki, "Eh, uncle baru ni dah kahwinkan? Tapi dengan orang lain ... ."

Pengantin perempuan memandang suaminya. Cepat-cepat si bapa menarik tangan anaknya pergi dari situ. Khuatir kalau-kalau anaknya akan bersuara lebih panjang. Harapnya tidaklah berlaku apa-apa kejadian yang tidak diingini.

Begitulah anak-anak, jiwa mereka suci, hati mereka mulus, tidak pandai menipu. Mereka bercakap daripada apa yang diperhatikan. Bait-bait patah perkataan lahir daripada hati. Maka kita yang tua janganlah mengajar anak menipu.

Ceritanya lagi, isteri-isterinya itu seorang di Johor dan seorang lagi di Terengganu. Bagaimanapun, sepandai-pandai tupai melompat, akhir tembelang pecah juga. Kawannya itu kantoi apabila isteri-isterinya tahu mereka dimadukan. Rahsia, kalau disorok macam mana pun kalau Allah mahu mendedahkannya, akan terdedah juga.


No comments: