Thursday, July 12, 2012

IKLAN YANG SENTIASA MENIPU

Kalau ditanya iklan apa di media massa yang paling menipu, saya akan jawab, "Iklan sabun basuh pakaian."
Sejak anak saya naik Tahun 1 dan mula memakai pakaian sekolah putih, saya mula lebih prihatin dalam soal mencuci pakaian. Jika sebelum ini saya tidak kisahkan sangat sabun apa yang saya gunakan, tidak berkira dengan jenama, malah suami saya hanya membeli sabun basuh cap Tesco sahaja. Asalkan hilang kotor dan bau.

Namun, dengan pakaian putih, walaupun bau sudah hilang, dan kotor pada hakikatnya sudah tiada, kesannya masih lagi tidak hilang. Degil sungguh. Sejak itu saya mula mencari sabun yang benar-benar boleh menghilangkan kesan degil. Daripada yang murah hingga yang paling mahal jenamanya ...  tapi semuanya tidak berkesan.

Kalau dilihat pada iklan dan keterangan di bungkusan ... ewah bukan main lagi.

Lebih putih daripada putih.
Tidak perlu merendam.
Tidak perlu disental.
Dan macam-macam slogan lagi.

Hampeh! Pembohong besar! Ia hanyalah gimik untuk melariskan jualan.

Kerana tidak perlu menyental dan tidak perlu merendam seperti yang dikatakan sedikit pun tidak berkesan, maka saya rendam dan sental pula. Juga tidak berkesan.

Sekali lagi .... Penipu hangit!

Maka saya gunakan peluntur. Dari jenama Clorox hinggalah entah apa-apa jenama lagi. Namun, kesan degil masih tidak mahu hilang sepenuhnya. Yang hilang adalah warna pada tag nama anak. Saya cuba pula peluntur yang tidak melunturkan warna termasuklah oxygen bleach ... tidak juga berkesan.

Semburan, pre-wash atau pre-laundry juga gagal!

Sudahnya saya tidak lagi peduli pada jenama-jenama tersohor yang menipu ini. Saya kembali kepada jenama biasa dan jauh lebih murah. Kesannya serupa sahaja! Buat apa beli yang mahal kalau hasilnya tiada beza pun. Elakkan pembaziran!

2 comments:

Hazlina said...

Apa kata cuba gonyoh dengan sabun mandi kalau terkena kotoran... insyaallah berkesan

SURAIYA PAUZI said...

udah try ler