Thursday, July 21, 2011

PABILA IBLIS MERAJAI NAFSU

Semalam saya singgah di Shell berhampiran dengan pejabat untuk mengisi petrol sebelum pulang kerja. Ketika membuat bayaran di kaunter terdengar seorang lelaki Melayu sedang memaki hamun dua orang lelaki India. Tidak pasti apa puncanya.

"Pu#$%@k!" carutnya.

Dua lelaki India itu mengangkat tangan yang saya kira sebagai gesture tidak mahu bergaduh dan meminta maaf. Kalau tidak salah saya, dua lelaki India itu membawa lori yang mengandungi air mineral untuk dihantar ke kedai Shell itu. Justeru, lori itu diparkirkan berhampiran pintu masuk ke kedai itu.

Pertikaian itu tidak selesai di situ. Maki hamun lelaki Melayu berkemeja warna biru itu semakin menjadi-jadi walaupun tiada provokasi langsung daripada dua lelaki India. Ketika menghulur duit untuk membayar petrol, terdengar bunyi tamparan. Rupa-rupanya lelaki Melayu itu telah menampar salah seorang lelaki India itu.

Situasi itu semakin mengundang ramai. Atendan pam Shell cuba meleraikannya. Tidak berjaya. Keluar pula seorang perempuan dari kedai Shell yang saya kira penyelia di situ, cuba meleraikan pergaduhan itu. Perlahan-lahan dia membawa masuk lelaki Melayu yang sedang menyinga itu masuk ke kedai.

Dua lelaki India itu berlalu dari situ dan bergerak ke hadapan lori.

Tiba-tiba tidak semena-mena, lelaki Melayu itu berlari keluar dan meluru ke arah lelaki India itu lalu menendang dari belakang seorang daripada mereka. Lelaki India itu jatuh tersungkur. Khalayak semakin ramai menyaksikannya.

Ketika itu saya sedang mengisi petrol. Wanita tadi sekali lagi cuba mengendurkan keadaan dan menolak perlahan-lahan lelaki Melayu itu. Lelaki itu lantas berjalan ke keretanya yang berwarna putih dan agak mewah. Syukur selesai, itu sangkaan ramai.

Tunggu ... benarkah selesai?

Lelaki itu bukannya masuk ke keretanya untuk pergi dari situ. Rupa-rupanya dia kembali ke tempat dua orang lelaki India tersebut. Allahu akbar! Kali ini dia membawa batang golf untuk memukul lelaki India itu.

Cepat-cepat atendan Shell itu merampas batang golf itu dari tangannya sebelum perkara lebih buruk berlaku. Alhamdulillah.

Selesai mengisi petrol kereta, saya berlalu dan sempat melihat ke arah lelaki India yang kena tendang itu. Dahinya berlumuran darah barang kali terhantuk ke juring pavement. Darah mengalir deras. Kasihan!

Apa yang terjadi selepas itu, hanya Tuhan yang tahu kerana saya tidak boleh menunggu lama untuk menyaksinya. Bagusnya, dua lelaki India itu langsung tidak melawan.

Saksi ramai termasuk saya, melihat segalanya. Jika tidak dileraikan barangkali lelaki Melayu itu boleh sahaja menjadi pembunuh. Nafsu amarahnya telah dikuasai iblis durjana, lantas dia pun bertindak durjana juga.

Alangkah nipis imannya. Alangkah rendah akhlaknya. Jika hendak diukur pada taraf sosial dan ekonomi, ya ... dia mungkin berhak dipandang mulia. Tetapi tidak pada pandangan Allah. Malah dua lelaki Hindu itu, lebih baik darjatnya ketika itu walaupun cuma berstatus pemandu lori dan penghantar bekalan barang.

Sebagai seorang Islam, saya amat malu dengan tindakan lelaki Melayu yang beragama Islam itu. Inikah teladan Islam yang hendak kita tunjukkan kepada orang bukan Islam?

3 comments:

abglilkv said...

buruk benor perangai orang ni... kalau saya diperlakukan demikian, jika tak mampu lawan, saya akan cari peluang, angkat geng. letupkan dia cukup-cukup.

SURAIYA PAUZI said...

karang jadi kes altantuya la plak kalau diletupkan.

Web Sutera said...

Satu kisah manusia yang menarik untuk dijadikan teladan dan sempadan, insya-Allah.