Wednesday, September 4, 2013

MURAH 15 SEN

Semalam saya berasa agak pelik. Dalam kekecohan harga petrol dan gas naik, ada juga harga barangan yang turun. Seingat saya, harga barang makanan ini tidak pernah diturunkan atau ada harga promosi seperti mana barang makanan lain.

Yang saya maksudkan ialah roti sandwic putih paling popular dan digemari seluruh rakyat Malaysia iaitu Gardenia. Harganya RM2.40. Di mana pun kedai saya beli roti ini harganya tetap RM2.40. Namun semalam, saya singgah di salah sebuah Speedmart 99 di KD, untuk membeli roti ini.

"Dua ringgit dua puluh lima sen, kak," kata cashier.

Aneh!

RM2.25! Tidak pula saya bertanya, "Mengapa lebih murah pula?" atau "Aik, bukan selalunya dua ringgit empat puluh sen?" atau "Ada diskaun ke hari ni?" Saya tidak bertanya lanjut kerana hari hujan, mahu cepat.

Ketika masuk ke kereta, saya teliti 'tag' harga pada roti yang dibeli, harganya tidak berubah. Tetap RM2.40. Saya lihat pula resit, ya betul seperti yang disebut oleh cashier, harganya hanya RM2.25. Atau adakah saya sahaja yang tidak menyedari harga roti di Speedmart selama ini RM2.25? Atau adakah ia harga hanya untuk hari itu sahaja?

Rotinya masih segar dan lembut. Agak saya, ia stok yang baru tiba dan rotinya siap sehari sebelum dihantar ke pasaran kerana tarikh luputnya masih lama lagi dan warna tag yang tersepit pada pembungkus berwarna biru (biru bermakna ia dikeluarkan dari kilang pada hari Isnin).

Apa pun Gardenia tetap menjadi pilihan saya berbanding roti jenama lain kerana beberapa sebab.

Pertama, syarikatnya milik orang Islam.

Kedua, rotinya lebih segar. Di kawasan saya, lori Gardenia selalunya lori roti pertama tiba di kedai-kedai, malah kadang-kadang sebelum tuan punya kedai tiba lagi! Di sesetengah pasar raya mega pula, Gardenia membuat penghantaran dua kali sehari, sebab itu, rotinya sentiasa penuh di rak, membolehkan kita pilih tarikh luput yang paling terkini!

Ketiga, kerana ia sememangnya '... sungguh enak dimakan begitu saja. Oh Gardenia ... !"

No comments: