Tuesday, September 10, 2013

CENDAWAN TUMBUH SELEPAS HUJAN

Kita sering mendengar ungkapan 'bagai cendawan tumbuh selepas hujan'. Tetapi di luar pagar rumah saya, cendawan benar-benar tumbuh selepas hujan. Cantik sungguh ciptaan Tuhan ini, subhanallah.

Lewat petang itu ia masih kuncup. Pagi esoknya ia telah kembang umpama payung. Alhamdulillah, sebelum hujan turun dengan lebatnya, sempat saya rakamkan gambar cendawan ini semasa kuncup dan selepas mengembang. Ia untuk kenangan peribadi kerana belum tentu ia akan muncul lagi pada masa akan datang.

Sayangnya, hayat cendawan ini tidak lama. Esoknyanya ia mula mengecut dan mereput. Gambarnya tidak saya rakamkan kerana tidak sampai hati, terlalu buruk rupanya.

Pun demikian ada pengajaran di sebalik kejadian dan ciptaan Allah ini untuk kita sama-sama renungkan. Hayat kita pun demikian. Bila-bila sahaja maut akan menjemput. Asalnya kulit kita gebu dan tegang, kemudian akan mengecut dan berkedut, akhirnya nyawa akan dicabut Malaikat Maut. Itu kitarannya jika kita mati dalam keadaan normal (mati tua tidak mati muda, mati mengejut).

Berdoalah agar hujung nyawa kita berakhir dalam husnul khatimah. Aamiin!





 
 

















No comments: