Thursday, September 22, 2011

KU SANGKA GASTRIK RUPANYA DARAH RENDAH

Pagi semalam saya bangun dengan rasa pening pusing-pusing. Saya buat tak tahu saja. Bila nak berdiri dan berjalan, macam terhoyong-hayang.

Saya tahankan dan berdoa semoga selamat memandu untuk menghantar anak ke tadika.

Selesai menghantar anak, "Nak pergi klinik ke tidak? Nak pergi klinik ke tidak?" saya dalam dilema dan teragak-agak. Lalu saya putuskan untuk terus ke pejabat kerana baru teringat, jam 9 pagi ada bengkel pengucapan awam yang diwajibkan saya hadir. Kalau ke klinik dulu, nanti orang kata cuba mengelat dan mengelak pula.

Sampai di pejabat, makin lama makin berpinau. Ketika duduk di dalam bengkel, apa yang disampaikan pun saya tidak mampu fokus, masuk telinga kiri keluar telinga kanan. Tengkuk berpeluh-peluh dan terasa loya.

"Macam gastrik aje," saya bermonolog kerana saya pernah dulu dua tiga kali juga kena gastrik. Simptomnya lebih kurang begitu.

Ketika bengkel berhenti untuk rehat 15 minit, saya tidak mampu tunggu lagi, berpesan kepada seorang teman, kalau orang cari saya dalam bengkel itu, maklumkan saya ke klinik.

Maka saya terus ke klinik, memandu dengan penuh waspada.

"Darah rendah ni," kata doktor selepas memeriksa tekanan darah dengan bacaan tekanan 65.

Saya dibekalkan ubat pening dan loya, diberi MC separuh hari dan disuruh pulang dan tidur.

Saya pulang ke pejabat untuk mengambil barang-barang peribadi, menutup komputer dan menyerahkan MC dan tidak meneruskan kehadiran di bengkel itu.

Ketika memandu pulang, "Allah, mengapa pula aircond ni?" Aircond kereta pula buat hal. Tiba-tiba saja hilang sejuk, angin pun tak keluar. Habis gas agaknya.

Terasa seperti berada dalam sauna. Buka tingkap pun tak terasa. Bahangnya meruwap. Saya hampir pitam, sudahlah kepala sedang pening berpusing-pusing.

Saya tidak jadi pulang ke rumah sendiri, sudahnya saya ke rumah Emak yang lebih dekat.

Tiba di rumah Emak, saya tidur dan terjaga jam lima petang. Subhanallah. Empat jam tidur. Four solid hours!

Alhamdulillah, tidur yang mujarab, terasa segar sedikit. Saya bergegas bersiap untuk ambil anak.

Saya kerap juga pening-pening begitu khasnya kalau tidak cukup tidur dan rehat mudahlah terjadi tekanan darah rendah. Cuma tidaklah seteruk semalam. Dua tiga hari lepas saya memang tak cukup rehat dan tidur lewat kerana 'mengerjakan' rumah yang sudah tidak sepertinya itu. Malam semalam pula selepas mengemas, teringat pula teks ucapan yang patutnya disediakan untuk praktis dalam bengkel belum dibuat. Maka saya paksa diri stay up hingga lewat malam memikirkan teks ucapan tersebut.

Sudahnya, terjadilah peristiwa yang tak disengajakan dan tak diingini.

Dulu pernah sekali saya kena darah rendah yang serupa teruknya, seminggu menjaga anak di hospital. Sebaik anak keluar wad, saya pula yang terhoyong-hayang pening.

Sewaktu di kampus dulu, saya hanya mendapat B+ untuk subjek English Literature kerana hanya menyerahkan satu jawapan daripada dua assignment yang diberi. Semuanya gara-gara saya tidak mampu berjaga malam untuk menyiapkannya. Sempat siap satu sahaja kerana saya sudah pening. Kopi atau apa sahaja petua untuk berjaga malam tidak mujarab bagi saya. Ubatnya cuma tidur.

Di pejabat, kalau mula terasa pening-pening saya akan tidur sekejap di meja kerja. Kalau rasa agak berat, barulah ke klinik, orang tak perasan pun ketiadaan saya seketika.

Apa pun, mujur juga bukan gastrik, kalau gastrik takut pula berkait dengan penyakit-penyakit gastro yang lain.

Hari ini, saya terpaksa juga menguzurkan diri dari menghadiri bengkel hari kedua, untuk membetulkan aircond kereta. Maklumlah kalau hujan lebat dan panas, macam mana hendak memandu? Tidak mungkin memandu dengan membuka tingkap, mengundang bahaya, apalagi jika penumpangnya anak kita.

No comments: