Monday, October 19, 2009

DAH BANYAK KALI SAYA TIPU!

Apabila melihat anak kecil khasnya yang masih bayi dan yang masih peringkat toddler saya akan berkata, ‘Alaaaa comelnya,’ kerana setiap bonda yang melahirkannya akan berasa senang mendengar orang memuji anaknya ‘comel’. Tak payah orang lain, saya sendiri pun suka apabila orang memuji anak saya begitu. Bangga!

Comel anak yang sebenarnya

Ada anak yang pada pandangan kita dan pandangan orang lain sangat comel. Tak kiralah anak siapa. Kita berasa geram melihatnya dan rasa nak peluk seperti teddy bear. Ertinya apabila kita rasa seseorang anak itu comel, dan orang lain juga mengatakannya comel, makna anak itu benar-benar comellah. Contohnya anak orang putih atau anak orang Arab … memang comel betul! Lebih-lebih lagi yang mata bundar berwarna selain hitam!

Sama juga apabila orang putih melihat anak orang Asia, mereka geram melihatnya. Semasa adik saya lahir di England dulu, dia sering menerima pujian daripada orang putih, “Oh, he’s gorgeous,” walhal kulitnya agak gelap... maka ketika itu saya pun penuh bangga menolak adik di atas pram dan kemudian di atas stroller (walaupun bukan saya melahirkannya, perasaan bangga itu tetap ada).

Ada anak pada pandangan kita sangat comel, tetapi tidak pada pandangan orang lain. Saya pernah lihat anak seseorang yang comel, tapi rakan saya berkata, ‘Hmmm, biasa je. Tak comel manalah, heh!”


Ada pula anak yang pada pandangan orang comel, tapi pada pandangan saya pula agak biasa.

Ada anak yang pada pandangan saya tidaklah comel dan pada pandangan orang lain juga tidak comel. Memang tak comellah tu.

Maka saya kerap menipu dan berbohong kepada ibu anak itu, ‘Alaaa comelnya’ walhal anaknya itu tak comel pun, tetapi niat saya ikhlas mahu menyenangkan hati seorang ibu.

Kalau nak diikutkan, dah banyak kali saya menipu dengan kata-kata itu (dosa ke kalau menipu macam tu?)

Sama juga apabila orang mengatakan anak saya comel dahulu, maka dalam hati saya berkata, “Ikhlas ke tak ikhlas kata-kata orang ni?” (Sebab diri sendiri kekadang ikhlas di mulut, tetapi tidak di hati). Apa pun saya suka mendengarnya, tidak kiralah orang itu ikhlas atau tidak apabila mengatakan ‘comel’ pada anak saya.

Teringat sewaktu saya menjaga anak di hospital dahulu. Ketika itu anak saya sudah agak sihat dan mula merayau-rayau ke sana mari. Usianya waktu itu setahun lebih. Sewaktu dia berhenti berlari di koridor wad dan merenung ke luar dinding kaca, entah dari mana tiba-tiba muncul tiga remaja perempuan berlari-lari ke arah anak saya. Sedar-sedar anak saya sudah berada dalam dukungannya. Bukan tidak ada kanak-kanak lain di situ.


“Ya Allah comelnya … comelnya …” kata remaja itu sambil memeluk dan mencium pipi anak saya berkali-kali. “Kak, dukung jap,” pintanya. Anak saya meronta-ronta mahu melepaskan diri, tidak selesa dipeluk sedemikian rupa.

‘Eh eh budak-budak ni, muncul dari mana …’ bisik hati saya. Namun saya mengangguk dan tersenyum. ‘Jangan bawa lari anak aku dah le,’ hati saya berbisik lagi.

“Eee...gerammmmmnyaaaa,” katanya lagi.

‘Iya ke anak aku comel? Dahi jendul macam tu comel ke? Iyalah kot comel sebab tiba-tiba je budak ni muncul depan mata datang dukung … ingatkan aku je syok sendiri perasan anak aku comel …’ hati saya tidak berhenti kata-kata.

Apa pun apabila usia anak kita meningkat, bermula tiga tahun, comel fizikalnya semakin hilang. Seperti kita melihat anak ayam atau anak kucing. Semasa kecil, memang comel, bila dah besar kita kuis-kuis dengan kaki. Kalau ayam, kena sembelih lagi! Cuma pada anak sendiri tidak sanggup kita kuis dengan kaki kerana pada pandangan ibu dan ayah anak kita tetap comel sampai bila-bila sebab kasih sayang itu tidak akan hilang.

Anak kita walaupun tidak comel pada pandangan orang lain, pada pandangan kita sebagai emak, dia tetap comel (pandangan yang syok sendiri!)

Jadi kepada teman-teman, apabila saya memuji anak anda dengan perkataan ‘comel’ mungkin saya tidak ikhlas, minta maaf ya. Tetapi jika merujuk ‘comel’ pada fitrah si anak, kata-kata ‘comel’ yang terucap itu sememangnya ikhlas di mulut dan juga di hati saya. Sesungguhnya anak kecil itu fitrahnya suci! Itulah comel anak yang sebenarnya!

No comments: