Wednesday, September 9, 2009

BACA AL-QURAN KENA MENANGIS

Pada bulan Ramadhan, kita lebih produktif membaca al-Quran. Berikut ialah intipati kuliah berkaitan al-Quran yang disampaikan oleh penceramah bebas terkenal Ustaz Abdullah Mahmood, berlangsung di surau Galeri Ilmu Sdn Bhd, Ramadhan tahun lalu (15 September 2008).
-------

* Kadang-kadang rohani kuat jasmani tak kuat.
* Kadang-kadang jasmani kuat rohani tak kuat.

Nabi SAW berpesan: “Hendaklah kamu baca Quran dengan menitis air mata. Kalau kamu tidak boleh menitis air mata, kamu paksa keluarkan air mata.”

Selagi seseorang itu tidak boleh menangis semasa baca Quran, selagi itu dia tidak boleh jinak dengan al-Quran dan Quran tidak boleh jinak dengannya. Biar kita rindu pada Quran dan Quran rindu pada kita. Menangis kena latih.

Kita belajar baca Quran supaya boleh baca Quran. Bila boleh baca Quran, kena hayatinya pula. Jumpa guru untuk mendalami bacaan dengan betul. Bila tajwid dah betul, belajar dengan guru lain untuk menangis pula. Bila boleh menangis, jumpa guru lain untuk fahami maksud Quran. Selepas itu jumpa guru lain lagi untuk jadikan Quran sebagai teman/pelindung. Kemudian jumpa guru seterusnya untuk belajar ayat mana yang boleh menyembuhkan penyakit, menenangkan kita (mendalami mukjizat Quran).

Orang yang tinggal Quran, dia akan berhadapan dengan macam-macam masalah. Jika tidak boleh baca, paling-paling ambil Quran dan tengok.

Quran itu tajam boleh belah tujuh petala langit. Suara orang baca Quran boleh didengar malaikat di langit. Suara baca Quran tidak terbatas. Suara kita akan bergema kerana Quran ada mukjizat.

Kena ajar anak kita cara nak baca Quran dengan mengeluarkan air mata. Ada orang tidak faham Quran, air mata pun boleh keluar juga kerana apabila dia pegang Quran, dia rasa dia kerdil. Pegang Quran menggigil.

Nak baca Quran kena bersih dan ada wuduk, baru nur masuk. Sebab itu orang haid tak boleh baca Quran, tak bersih nur tak boleh masuk.

Tak boleh baca Quran dengan cara selain daripada menangis kerana keagungannya melalui air mata. Menangis biar balik modal. Air mata itu duduk dalam lubuk hati yang dalam, bukan di mata.

Menangis itu murni. Lepas menangis ada rasa lega. Hati jadi bersih melalui air mata yang keluar. Selagi air mata tidak keluar, ia akan jadi kesumat di dalam hati. Air mata setitik yang tumpah kerana baca Quran boleh padam api neraka yang menjulang. Sedikit (air mata) itu berkesan daripada perbuatan.
------------

Petua daripada Ustaz Abdullah untuk merawat anak benak dan gagap

KEISTIMEWAAN BURUNG CIAK

Rawatan benak
Ambil otak burung ciak. Goreng dan cecah madu. Beri makan pada anak yang benak. Insya-Allah akan jadi cerdik. Sebab burung ciak cerdik kerana dia pernah berdebat dengan syaitan semasa Nabi Ibrahim AS dibakar. Burung ciak berusaha memadam api dengan membawa air di paruhnya yang kecil. Syaitan berkata usahanya sia-sia kerana air itu tidak mungkin dapat memadamkan api itu. Tapi burung ciak berkata, dia mungkin tidak dapat memadamkan api itu, tetapi dia telah berusaha memadamnya jika ditanya oleh Allah di akhirat kelak (kerana Allah mengambil kira atas niat ikhlas kita).

Rawatan gagap
Bagi anak yang gagap, beri makan betik bekas patuk burung ciak. Insya-Allah boleh atasi budak susah bercakap.

2 comments:

SMM said...

Ustaz Amal cerita dalam ceramah Ramadan di surau pejabat dua hari lepas, kalau pandang Qur'an dengan rasa rindu pun dah dapat pahala.

SURAIYA PAUZI said...

Mynie,
Kuliah Us.Amal blm sempat sy taip. Org lain rakam dgn mp3...i still jot everything down!