Thursday, September 17, 2009

TAK LAYAK BUKA PUASA DI MASJID

Semalam Emak memberitahu, rakan kepada jiran kami sepanjang bulan Ramadhan ini dia sekalipun tidak memasak di rumah untuk juadah berbuka puasa. Dia membawa kesemua anak berbuka puasa di masjid.

Kata Emak lagi, rakan jiran kami itu mengamalkan berbuka puasa di masjid bersama keluarga sejak dia kecil lagi. Begitu dia diasuh oleh ayahnya. Sekarang setelah ada anak-anak, dia melakukan perkara yang sama … membawa anak-anak berbuka puasa di masjid.

“Wah, kalau begitu jimatlah dia, tak payah masak di rumah,” komen adik saya.

“Jimat apa bendanya,” ujar Emak “tak betul cara tu.”

Saya tertunggu-tunggu penjelasan Emak seterusnya.

“Orang yang mampu, tak payahlah buka puasa di masjid,” terang Emak. “Buka puasa di masjid ini untuk orang-orang tak mampu, orang miskin, musafir atau orang-orang yang tengah ‘jem’ di jalan raya tak sempat balik ke rumah, singgah di masjid.”

Ada betulnya kata Emak itu.

"Orang bujang yang dok sorang?" tanya adik.

“Haa ... yang tu layak. Nak masak buat apa orang bujang. Elok makan di masjid."

Saya mengangguk. Tidak ekonomik orang bujang masak untuk makan seorang diri.

"Beri peluang orang-orang begitu makan. Kita yang mampu, makanlah di rumah,” cerita Emak.

Memang benar kata Emak. Di luar sana masih ramai yang tidak mampu kerana miskin, masih ramai yang tidak berkesempatan pulang ke rumah untuk berbuka puasa. Jika kita berbuka puasa di masjid, ertinya kita telah mengambil hak orang lain.

Bagi kita yang tinggal berdekatan masjid, setelah berbuka puasa di rumah, barulah ke masjid untuk solat berjemaah dan bermasyarakat! Lainlah jika kita bermukim di kawasan elit yang sekitarnya tiada golongan marhaen. Maka yang ke masjid itu semuanya terdiri daripada mereka yang berada. Namun, jika kita tinggal di kawasan bercampur aduk dengan golongan kurang berkemampuan, berilah peluang kepada mereka untuk menikmati juadah berbuka puasa percuma itu (yang hanya datang sekali setahun!).

No comments: