Tuesday, August 4, 2009

PETAKA APAKAH INI?

Beberapa minggu sudah kakak saya dan anaknya dimasukkan ke wad di Hospital Pakar Damansara. Dua beranak ini diserang demam denggi. Kakak saya yang agak teruk kerana dihidapi denggi berdarah.

Maka yang paling sibuk, tentulah Emak, yang belum hilang penat kerana menjaga emaknya yang uzur (nenek kami) di KB. Kasihan Emak!

Begitu juga adik lelaki bongsu yang baru melangsungkan pernikahan beberapa bulan sudah, juga menjadi amat sibuk. Memandangkan dia belum lagi bekerja, maka dialah yang menjadi pemandu Emak dan Ayah ke sana ke mari. Kemudian berkejar pula menghantar dan menjemput isteri pulang bekerja.

Kebetulan isterinya juga sedang mengalami 'alahan pembawa budak' yang amat teruk, maka dia juga dimasukkan ke wad di Hospital Perdana KB, hospital sama dengan nenek, sewaktu mereka menziarahi nenek.

Tidak berakhir di situ ... setelah pulang ke KL, sekali lagi adik ipar saya itu dimasukkan ke wad di Bangi.

Maka adik saya berulang alik Bangi dan PJ, lawat isteri dan menghantar Emak dan Ayah ke Hospital Damansara untuk melawat anak dan cucu yang dijangkiti denggi.

Ahad lalu, adik saya ini pula diserang denggi. Maka dia pula yang dimasukkan ke Hospital Damansara.

Alahai, 'drebar' Emak dan Ayah dah sakit! Emak dan Ayah sudah lama 'pencen' memandu seiring dengan usia yang semakin lanjut. Maka, pada anak lelaki bongsu inilah disandarkan pertolongan untuk memandu kereta membawa mereka ke mana-mana. Malah saya sendiri juga kerap meminta tolong adik saya ini menjemput anak dari tadika jika saya tidak berkesempatan.

Mujur juga abangnya yang di Kajang kebetulan datang ke rumah Emak dan Ayah, maka dialah yang menghantarnya ke hospital.

Lepas seorang, seorang masuk keluar hospital. Petaka apakah ini?

Anehnya, abangnya yang di Kajang itu, entah bagaimana pada hari itu tiba-tiba terasa benar hendak ke rumah Emak Ayah. Pasti! Semua itu sudah tertulis sejak azali. Tuhan telah teliti merencananya. Dihadirkan dalam hatinya 'rasa' yang amat sangat hendak ke rumah Emak Ayah agar dia dapat membawa adiknya ke hospital.


Kepada adik saya NASIF SIDQUEE (atau digelar 'Ayah Tih' oleh anak-anak saudaranya), didoakan cepat sembuh dan sempat ber'konvo' untuk menerima sarjana di Dewan Tunku Canselor nanti. Insya-Allah! Ameen!
Moga Ayah Tih cepat sembuh!

3 comments:

Anonymous said...

Kami doakan semoga Ayah Tih cepat sembuh.Amin.

-Kakak, Adik & Cik Una

Anonymous said...

Semoga cepat sembuh...bleh jd drebar blik..hehe..

-AUF CUTE-

Anonymous said...

Semoga Cepat Sembuh..Bleh jd drebar balik..hehe..

-Cik Ayuh...-