Friday, August 21, 2009

CERITA PISANG

Sewaktu pejabat di Taman Tun Dr Ismail (TTDI) dulu, jika hari Jumaat saya suka ke Restoran Jasima sebab ada pisang percuma. Makanlah berapa biji pun, pelayan kedai makan mamak tak kisah. Kalau beli makanan bungkus, pisang dimasukkan sekali ke dalam pakej makanan itu. Kalau minta, kekadang hampir 3, 4 biji diberinya. Pisangnya pula, bukan calang-calang pisang. Pisang berangan. Besar saiznya.

Ya, hari Jumaat mamak-mamak restoran memang pemurah. Mereka menghadiahkan pisang untuk merebut pahala sedekah ekstra pada hari Jumaat.

Apabila pejabat kami pindah ke ceruk Seksyen 8 di Kota Damansara, saya dan rakan-rakan kerap juga makan di restoran Citra Aroma (restoran Melayu). Kekadangnya pula ke medan selera di Seksyen 7 (yang tak berapa meriah kerana hanya sebuah dua gerai yang beroperasi), tapi harga makanan agak berpatutan berbanding tempat lain.

Pada suatu Jumaat (saya terlupa sama ada di medan selera atau di Citra Aroma) kami makan di situ (juga disediakan pisang). Kerana telah menjadi habit makan ‘pisang percuma hari Jumaat’ di restoran mamak sejak dulu, maka saya tidak ketinggalan ‘menelan’ sebiji pisang emas yang disediakan di tempat baru ni.

Selesai makan dan bayar ...

“Su, pisang tadi empat posen, tapi tak apalah saya dah bayarkan,” ujar rakan saya.
“Hah ... empat posen ... ” terkejut badak saya, “ ... kedai mamak free je, pisang besar pulak tu. Ini pisang mas kecik je ...” Pisangnya lebih kurang saiz ibu jari saja.

Dalam hati saya terbit rasa tidak puas hati dan menyumpah-nyumpah ... kedekut punya Melayu!

Pada Jumaat lain, saya ke TTDI kerana ada urusan bank. Hajat hati hendak ke Jasima, tetapi terasa malas pula hendak berjalan ke situ. Maka saya ke Restoran Dapur Mas kerana bersebelahan Maybank saja. Saya membeli makanan dan membayarnya. Semasa hendak keluar saya mencapai sebiji pisang berangan yang sangat besar dan masukkan ke dalam bungkusan makanan.

“Eh...pisang ni free ke? Ke kena bayar?”
Aduh, itulah kalau dah jadi tabiat makan pisang percuma di restoran mamak, semua pisang hari Jumaat saya sangkakan percuma. "Nak patah balik ... malasnya, nak parking pun 'bercinta' betul," omel saya.
Saya tidak ke TTDI semula memandangkan waktu semakin suntuk untuk pulang ke pejabat semula. Sebaliknya saya singgah di rumah Mak Ayah untuk solat Zuhur.

“Nah, pisang ... takut nak makan, takut tak halal ...siapa nak makan, makanlah,” beritahu saya pada Emak.
Bakpo pulok?” soal Mak. Maka saya ceritakan halnya.
“Makan dulu, nanti pergi bayar kemudian,” jawab Ayah (kerana pisang tak boleh disimpan lama sebagaimana barang lain).

Selama tiga minggu selepas makan pisang itu, saya tidak senang duduk, takut mati tak bayar harga pisang yang dimakan. Hendak ke TTDI lagi, bukan senang.

“Ya Allah, jangan Engkau matikan aku tanpa sempat bayar hutang pisang ni,” doa saya tiap waktu.

Sehinggalah suatu hari dada mencucuk sakit. “Sakit jantung ke aku ni? Janganlah aku mati sakit jantung. Anak aku kecik lagi. Siapa nak jaga dia ya Allah.” Itu antara doa saya.

Seminggu dada rasa mencucuk. Maka, pada suatu hari Rabu, saya ke Poliklinik Yazmeen & Mahanum di TTDI juga.

“Tekanan darah normal,” kata Doktor Mahanum.
“Habis, yang dada mencucuk tu apa?” soal saya, maklum akan usia di ambang 40, apa pun boleh jadi. Kesihatan pun tidak seperti dulu.
“Kalau jantung biasanya dia tak datang tiba-tiba masa duduk-duduk di kerusi, masa relaks. Kalau buat kerja berat atau naik tangga ke, itu baru sakit jantung. Ini stres banyak, efek pada otot ...” jelas doktor.

Fuh! Lega rasanya. Dan-dan itu juga sakit hilang. Benarlah kata orang, sebahagian sakit itu 60% daripadanya adalah mainan psikologi.

Kemudian saya teringatkan pisang saya. “Alang-alang dah ke sini, baik aku bayar pisang tu.”

Keluar dari klinik, saya terus ke Restoran Dapur Mas.

“Dik, ada satu Jumaat tu saya lupa bayar pisang sebiji, berapa ya?” soal saya, sempat pula memerhati ‘adik cashier’ tu. ‘Comelnya budak perempuan ni,’ komen saya dalam hati. Apa tidaknya, rambut perang, mata coklat (walaupun saya sangsi keaslian perang dan coklatnya itu).

“Kak, pisang freeeee ...” jawabnya senyum lebar.
“A’a. Jumaat pisang free,” sampuk yang lain pula, senyum kambing.
“Oh, ya ke ... ingatkan kena bayar ... terima kasihlah,” jawab saya. Andaiku tahu awal-awal lagi, tidaklah rungsingnya sampai mencucuk dada!
"Mesti diorang kata aku ni tak pernah makan di restoran hari Jumaat," bisik hati saya semasa melangkah keluar sambil tersengih-sengih. Lega, satu beban jiwa terangkat!

HARI INI HARI JUMAAT. PISANG PERCUMA DI DAPUR MAS DAN DI RESTORAN MAMAK dapatkanya sebelum habis.

HARI INI HARI JUMAAT, baru sebentar tadi terima SMS daripada adik suruh singgah makan tengah hari di rumah Mak Ayah ... ada nasi kandar dibeli di PJ Old Town. Siapa belanja ... Mak ke Ayah?

1 comment:

Salam Tijari said...

Ha Ha... Nostalgia Tanam Pisang, Saya pernah tanam pisang di sekeling lubang sampah di kampung, setelah menanam lebih kurang lima pokok dah tak larat nak menggali lubang, anak pisang adalah tinggal lagi 1, lalu tanpa berfikir panjang terus dihumbankan ke dalam lubang sampah...

sebulan selepas itu bila datang balik, pokok pisang yang ditanam semuanya habis disondol Babi...

Tetapi selepas beberapa bulan, rupanya pisang yang dicampak ke dalam lubang sampah tu yang hidup subur dan sekarang dah beranak pinak
dan sudah 3 kali mengeluarkan hasil.