Friday, March 6, 2009

KITA SEBENARNYA TIDAK CINTAKAN NABI SAW

Nabi Muhammad SAW lahir pada bulan Rabi’ulawwal—bulan yang mulia. Bulan ini
dimuliakan kerana diutuskan Rasulullah SAW.

RABI' ertinya ‘bunga’. Sifatnya
berkembang mekar dan wangi.

Demikian diibaratkan kelahiran Nabi SAW yang
mengembangkan syiar Islam ke serata alam!

Saya agak terkesan mendengar kuliah yang disampaikan Ustaz Lutfi di surau pejabat semalam (5 Mac 2009).

Dalam kuliahnya Ustaz memperkatakan tentang Rasululullah SAW sempena Maulid Baginda yang akan menjelang 12 Rabi’ulawwal ini.

Walaupun dalam lawak, mesej ustaz muda ini tetap tegas iaitu tentang tahap kecintaan kita kepada Rasul akhir zaman ini—hari ini kita lebih cintakan dunia berbanding Rasulullah SAW.

“Tak ada nilainya ijazah kita, jika kita tidak mengkhatam dan mengkaji kitab-kitab tentang Nabi Muhammad SAW, kitab-kitab hadis Baginda ...”ujar Ustaz Lutfi.

Ya, memang benar, ramai di kalangan kita hari ini memiliki ijazah bergulung-gulung, daripada diploma hinggalah Ph.D. Tak usah menunjuk-nunjuk dan berbanggalah dengan beberapa gulungan dan berapa tinggi nilai ijazah itu selagi kita tidak mengkaji kitab-kitab berkenaan Rasulullah SAW. Malah mereka yang tidak memiliki ijazah itu lebih tinggi martabatnya jika dia seorang pengkaji kitab tentang Baginda dan ribuan hadis baginda serta dia mengamalkan pula ajaran Baginda. Itulah yang sebenar-benar cintakan Rasulillah SAW! Itulah inti pati yang saya dapat daripada kuliah Ustaz Lutfi (bagai terkena batang hidung sendiri).

Terasa benar biadapnya diri ini pada pandangan Allah kerana tidak mencintai Nabi agung itu dengan sesungguhnya. Tepatnya, dengan sikap kita itu, kita sebenarnya tidak cintakan Baginda.

Jika kita cintakan sesuatu berbau ‘keduniaan’ kita berusaha keras untuk mendapatnya (pangkat dan material) tapi kita tidak bermati-matian berusaha untuk cintakan Rasul dan Allah, malah barangkali langsung kita tidak berusaha ke arah itu.

Saya menyeru kepada diri saya sendiri dan anda sekalian, sepanjang hayat kita yang masih berbaki ini, marilah kita sama-sama semarakkan selawat ke atas junjungan Baginda SAW yang merupakan sebaik-baik makhluk, agar dengannya kita beroleh syafaatnya di Sana nanti. Wallahu a’lam.

No comments: