Thursday, January 8, 2009

HIDUP JANGAN BAKHIL!

Hari ini, sampul surat besar berwarna perang beredar di semua jabatan di syarikat kami--mengutip derma daripada kakitangan untuk disalurkan kepada rakyat Palestin yang pada saat ini menghadapi waktu yang sukar. Kutipan ini dilaksanakan oleh badan kebajikan syarikat kami (SAKTI).

Alhamdulillah. Mudahlah untuk berderma. Saya sudah memasang niat untuk berderma kepada rakyat Palestin sebelumnya.

Bukan saya mahu mengulas penderitaan saudara kita di bumi Palestin, tetapi tentang maha perlunya kita menginfakkan harta yang Allah pinjamkan sementara ini untuk tujuan jariah. Petang tadi, dalam kuliah fardu ain mingguan di surau pejabat, Ustaz Shukri mengingatkan tentang ini.

Tahun lalu Ustaz Abdullah Mahmood pula berpesan kepada kakitangan syarikat kami dalam kuliah mingguan sebegini supaya kita menjadi manusia yang dermawan/pemurah/tidak kedekut.

"Kalau anak kita pergi sekolah. Belikan tiga bungkus nasi lemak. Pesan pada anak kita satu bungkus makan sendiri, dua lagi beri pada kawan. Makan sama-sama," kata Ustaz Abdullah, memberi panduan supaya anak kita menjadi dermawan tidak kedekut. Saya cukup ingat pesanan ini, dan sentiasa cuba untuk menginfakkan sebahagian daripada pendapatan walaupun tidak seberapa untuk tujuan ini.

Kemudian di ambang rakan-rakan di pejabat hendak berangkat ke Tanah Suci kerana memikul tugas yang berat membuat rakaman TV di sana, taklimat diberikan kepada semua kakitangan. Tetamu yang hadir bersama dalam sesi itu ialah Saudara Eizlan Basar (Pengurus Operasi Channel Oasis Astro). Beliau turut menekankan tentang perlunya kita ini bersedekah. Buat jariah.

Malah dengan saluran yang semakin berteknologi tinggi ini, memudahkan lagi kita bersedekah. Maybank2u misalnya, kita boleh bersedekah tanpa perlu ke mana-mana. Cuma pindahkan seringgit dua dari akaun kita ke akaun hamba Allah yang memerlukan...klik, klik sahaja di PC. Maka, apa lagi alasan kita untuk jadi kedekut?

Tazkirah-tazkirah begini perlu sangat kita beri perhatian dan laksanakan. Bukan melalui wang ringgit sahaja kita boleh lakukan. Meraikan rakan-rakan dengan makanan pun sudah dikira amalan yang baik, menggembirakan mereka dengan cara ini pun sudah mendapat pahala besar. Apa guna mendengar kuliah tiap minggu jika kita tidak mengambil pengajaran daripadanya? Tidak pula mengamalkan apa yang disampaikan?

"Tidak jadi papa dengan memberi sedekah, dengan menjamu orang makan." Kata-kata ini pula terbit daripada mulut ayah saya--memang saya pegang kata-katanya ini (bukan hendak menunjuk, tapi sekadar pesan-memesan sesama kita).

Ayah saya sangat mementingkan soal makan tetamu. Jika ada kenalan lama yang sudah sekian lama tidak berjumpa atau ada anak-anak muridnya yang menelefon berkata, "Ustaz, kami nak datang beraya di rumah Ustaz...". Maka ayah mula mencongak, makanan apa nak dijamu. Paling tidak akan menyuruh anak-anaknya menempah nasi beryani dari Restoran Mosin, kalau dua tiga orang paling tidak roti canai atau murtabak.

Jika adik saya yang masih menuntut di IPT pulang memberitahu ada kawan-kawannya yang miskin tidak ada duit untuk meneruskan pengajian, maka ayah dan emak tidak lokek bersedekah. Malah mengingatkan kami yang sudah bekerja pula untuk turut sama menghulurkan sedekah. "Niatkan zakat," pesan ayah.

Ya, seseorang penuntut ilmu itu dikategorikan berjuang di jalan Allah. Fi sabilillah!

Jika SAKTI pula menganjur kutipan derma untuk tujuan tertentu membantu hamba Allah yang memerlukan, saya akan uar-uarkan kepada keluarga. Emak selalunya orang pertama akan menghulurkan sedekahnya. Jika adik dari Kajang singgah, maka dia turut sama bersedekah. Kakak saya pun sama juga, tidak lokek.

Amalan sedekah atau meraikan orang perlu dididik dalam keluarga, diperturunkan kepada anak cucu. Diasuh sejak kecil.

Memberi sedekah ini memang nampak meninggalkan kesan dalam keluarga. Menginfakkan sebahagian daripada harta kita ini Allah janjikan akan memulangkannya berkali ganda. Saya percaya apa yang saya capai hari ini juga adalah berkat emak ayah yang melakukannya.

Dalam adik-beradik, saya bukan anak yang pandai akademik berbanding adik-beradik yang lain. Keputusan peperiksaan sentiasa corot. SPM pun dapat 2 sahaja. Tetapi barangkali kerana berkat sifat dermawan orang tua, saya mampu meneruskan pengajian ke peringkat tinggi. Sedangkan ada yang dapat pangkat 1 waktu itu tidak berpeluang ke mana-mana.

Hari ini, saya cuba melakukan yang sama sebagaimana orang tua saya lakukan supaya anak saya juga dipermudahkan Allah dalam hidupnya.

Kita memberi kesenangan kepada yang memerlukan. Insya-Allah, Allah akan mudah akan kita dan keluarga pula.

Di syarikat tempat saya bekerja, syukur kerana ada badan kebajikan (SAKTI). Setiap bulan gaji dipotong dua peratus untuk masuk ke tabung SAKTI. Alhamdulillah, sekurang-kurangnya dua peratus daripada pendapatan saya itu sudah terinfak secara automatik untuk kebajikan (untuk keraian, kesusahan dll).

Tidaklah duit saya mengalir ke lain (beli tudung, baju yang kadang sahaja dipakai, buku yang tidak sempat dibaca dll...bukankah itu pembaziran yang dilaknat Allah? Semuanya akan diperhitungkan di 'sana' nanti.)

"Wahai Suraiya, mengapa engkau beli buku tidak dimanfaatkan ilmu di dalamnya?" Apa yang mahu saya perkatakan di hadapan Tuhan Rabul Jalil?

"Beli baju tidak disarungkan, walhal masih ada insan yang tidak mampu memilikinya?" Apa pula alasan hendak diberikan pada Al-Khaliq, Penciptaku? Lidah kelu seribu bahasa.

Tahukah anda sekalian...memiliki baju lebih lima pasang sudah dikira mewah dan membazir, kata sesetengah ulama.

Di kala orang lain bergelut untuk meneruskan hidup, mencari sesuap nasi, perut kita sentiasa kenyang terisi...ah, sesungguhnya perlu amat kita mempunyai mentaliti yang altruistik!

Saya meminjam moto Ustaz Hasrizal/Abu Saif di saifulislam.com: ERTI HIDUP PADA MEMBERI.

"HIDUP JANGAN BAKHIL!" ini pula moto saya yang baru saya cipta kala saya menulis ayat penamat ini.

No comments: