Tuesday, September 16, 2008

Puasa di Perantauan 3 - KANTOI PUASA KERANA STRAWBERI

RUMAH pertama kami di England beralamat di 13 Deansway Avenue, di kampung Sturry. Tidak jauh dari rumah kami ada sebuah ladang strawberi yang saujana mata memandang. Barangkali yang menjadi ia saujana mata memandang kerana saya melihatnya dari perspektif penglihatan kanak-kanak. Ya saya masih kecil waktu itu, baru menginjak awal remaja. Lalu apa yang dilihat, semuanya luas, semuanya besar. Tapi rasa-rasanya dan seingat saya, ladang itu memang luas...maklum saja kenangan ini sudah berusia suku abad.

Ketika ayah memberitahu hendak membawa kami mengutip buah strawberi, kami adik-beradik cukup seronok. Waktu itu bulan Ramadan, jatuh pada musim panas. Maka panjanglah tempoh berpuasa dan panjang jugalah tempoh siangnya. Jam 9 malam pun masih terang benderang.

Berderetan batas-batas strawberi di ladang itu. Batasnya diliputi jerami (straw) kerana itu buah ini dinamakan strawberry. Kalau di Cameron Highlands, strawberi ditanam di dalam pasu dan di tutup dengan plastik hitam tanahnya.

Di ladang itu ada sebuah pondok kecil tempat menimbang dan membayar strawberi yang dikutip pengunjung. Di situ juga pengunjung diberi bakul kertas untuk meletakkan strawberi yang dikutip.


Maka dengan membimbit bakul kami mengambil batas strawberi masing-masing. Sebaik melihat strawberi, nafsu mula celik...ceh! "Tahan...tahan..."

Strawberi England tak sama strawberi Cameron Highlands. Strawberi England tak masam macam strawberi Cameron Highlands. Strawberi England sedap dimakan dengan double cream, tak macam strawberi Cameron Higlands yang kena cecah madu sebab masam atau disalut coklat seperti hadiah Datuk K kepada Siti N, Strawberi England besar-besar tak kecil macam strawberi Cameron Highlands.

Eh...tengok sana tu, merahnya strawberi tu, besar pula tu. Mmmm...kecur...tentu manis, tentu nikmatnya tak terkata...ciss, diamlah kau nafsu. Ooo yang ini lagi besar, luar biasa besarnya. Eh kembar rupanya. Padanlah besar.

Ya Allah, sabarkanlah aku....

Makanlah, bukan orang nampak pun...paling-paling Tuhan aje yang nampak. Tuhan maha pengampun...engkau pun kecik lagi, baligh pun belum lagi...tak payah tanggung dosa lagi...

No...no...no...nooooo. I certainly will not eat...you shut up, shut uppp...you stupid nafsu...tapi sedar-sedar mulut saya sudah mengunyah strawberi barangkali sudah dua tiga biji ditelan. Nafsu menang debat monolog...tak guna...TEWAS akhirnya.

Bakul pun dah penuh...ditimbang isinya. Dan ayah belikan sekali double cream di pondok itu. Orang lain tunggu untuk berbuka dengan strawberi. Tapi puasa saya dah lama kantoi.

Cuma yang menyebabkan saya rasa bersalah bukannya sebab sudah berbuka awal dengan strawberi, tapi apa yang masuk ke perut itu tidak ditimbang...strawberi tak halal sebab tidak masuk ke bakul tapi masuk ke perut tanpa pengetahuan empunya ladang.

Moga diampunkan dosa saya itu.

3 comments:

ahhak said...

Assalamualaikum...

Hebat le keluarge kume coz ada residant di London.

Wa ini warisan Tun Abdul Razak Je... Felda la yong... Bravo

Semuge anak teman dapat ikut jejak langkah keluarge kume...

Seperkara lagi jangan lupa coz kita plan untuk reunion YAA 1990 seperti dalam e-mail tempuh hari.

AHHAKCORP

ahhak said...

... Tahniah for your family

Kita nak buat reunion YAA 1990

SURAIYA PAUZI said...

Hmmm...salah faham tu, rmh sewa je...rezeki itu daripada-Nya