Sunday, September 7, 2008

Puasa di perantauan 1

Entah mengapa tetiba teringat kisah kira-kira lebih 2 dasawarsa lalu sewaktu menghuni bumi England beberapa tahun. Ketika itu usia saya baru menginjak awal remaja. Teringat kenangan berpuasa di sana.

Emak dan ayah yang ditua-tuakan oleh pelajar-pelajar di sana sering menjadi tumpuan dan tempat merujuk. Kalau nak makan mereka akan cari rumah Ustaz Pauzi dan Kak Nah. Rumah kami terletak di Kent di kampung Sturry dan bandarnya Canterbury. Kent terletak di South-East, England. (info tambahan: Kent: negeri Orlando Bloom gitu!)

Setiap dua minggu ayah akan mengadakan usrah di rumah kami bagi mengisi rohani anak-anak Melayu di sana. Maklum saja, ujian dan duga di perantauan sangat banyak, maka mudah saja iman tergugah. Justeru, pelajar-pelajar yang menetap di London turut turun ke Kent.


Ramailah tetamu datang ke rumah pada hujung minggu setiap dua minggu sekali, baik pelajar dari London mahupun yang tinggal di Whistable dan Canterbury sendiri yang menuntut di University of Kent berkunjung ke rumah untuk sesi usrah/kuliah agama yang ayah sampaikan.
Macam-macam pe'el dan perangai. Yang tak pernah solat pun ada, yang solat sekali-sekala juga ada. Begitu juga pada bulan Ramadan ada yang puasa ada yang tidak.

Ada seorang pelajar yang memberitahu, "Saya, puasa tu puasa ustaz. Tapi cukup 14 jam puasa sama waktu Malaysia, saya bukalah." Selamba saja dia bercerita tanpa segan.

Memang benar, jika Ramadan jatuh pada musim panas, maka Maghribnya lambat masuk berlarutan hingga jam 9 malam. Tapi itu bukan alasan untuk seseorang itu tewas dalam menamatkan puasa hariannya. Saya juga pernah tewas untuk menghabiskannya. Apa pun usia saya yang masih keanak-anakan waktu itu boleh diampunkan lagi...usia yang belum mewajibkan saya menanggung dosa!

Ada pula yang berkata, "Ustaz, kalau puasa jatuh musim summer saya tak puasa. Saya ganti puasa masa winter," juga tanpa silu. Pada musim sejuk, jam 3 petang sudah masuk waktu Maghrib. Perlu puasa hanya beberapa jam sahaja berbanding musim panas yang tempoh puasa menjangkau 18-19 jam. Begitu hukum alam di negara empat musim.

...ajaran dari mana mereka ini pakai? Tidaklah kami tahu dengan pasti...ciptaan sendiri barangkali. Sabar sajalah!

Kepada adik-adik yang bakal menjadi anak rantau atau sedang menjadi anak rantau, teguhkanlah iman. Berdampinglah dengan mereka yang baik amal ibadahnya dan dekatilah alim ulama yang ada di sana. Bertanya pada yang tahu. Jangan gadaikan iman kerana ujian yang sebenarnya tidaklah sehebat mana. Jangan kerana merebut jaya akademik yang menjanjikan segulung ijazah, agama dipinggirkan. Sesungguhnya pengisian rohani dengan hal-hal agama ialah proses berterusan sehingga akhir hayat. Moga selamat dunia dan akhir. Itulah sebenar-benar bekalan hidup ini.

Hari ini pelajar-pelajar yang pernah menjadi teman rapat semasa di sana telah menjawat jawatan besar-besar di tanah air. Didoakan mereka ini sentiasa dalam rahmat Allah dan sering mendapat pentunjuk daripada-Nya.
Wallahua'lam.

No comments: