Tuesday, December 10, 2013

CERITA BERSUNAT!

ALHAMDULILLAH, Ahad lalu (8/12/13) anak saya selamat berkhatan pada usia lapan tahun. Hari sebelumnya kami sekeluarga melakukan solat hajat untuknya agar Allah beri semangat dan keberanian. Atoknya pula siap buat pulut kuning lagi.

"Puas hati buat pulut kuning untuk Ammar, sepinggan penuh dia makan," komen emak saya.

Esoknya, janji temu dengan doktor jam sembilan pagi di Pusrawi berhampiran dengan rumah. Jam 8.50 pagi kami sudah sampai. Masih lengang tidak ada pesakit lain. Kami orang pertama tiba.

Seperti biasa anak saya ini tidak reti duduk diam, ke sana ke mari. Dan memang tidak takut pun untuk 'anu'nya disunatkan.

Apabila dipanggil ke bilik doktor, kami terus masuk.

"Hahh, baring sini," kata doktor. "Hari ini kita main game sikit. Game ni ada empat level. Mula-mula level pertama awak kira satu hingga enam puluh. Faham?"

Anak saya mengangguk, tersengih-sengih (pantang dengar orang sebut 'game'... suka!).

"Level kedua, saya sapu ubat, level ketiga kita pasang 'kunci'," kata doktor sambil menghulurkan 'clamp' kepada anak saya untuk dibelek-belek.

"Level keempat, boleh balik. Faham?"

"Faham," jawab Ammar, masih tersengih-sengih.

"Cuba ulang. Level pertama apa?"

"Kira sampai enam puluh."

"Level dua?"

"Letak ubat."

"Level tiga?"

"Pasang kunci."

"Level empat?"

"Balik."

"Bagus. Dah baca Fatihah?"

Ammar menggeleng.

"Hah, baca sekarang. Lepas tu. Kita mula level pertama."

"Bismillahirrahmanirrahim, Alhamdulillah ........... aaameeeen."

"Okey, kira sekarang ... . "

"Satu, dua, tiga ...."

"Adoiiii .... sakit, sakitttttttt... waaaaa...waaaa...."

Saya dan suami tergelak!

"Kira, kira, kan saya suruh kira sampai enam puluh, tu baru sampai tiga," kata doktor.

"Adoiii ... sakit ... sakit ... mak ... sakit ... " makin kuat tangisnya.

"Bang, tolong pegang tangan dia," kata doktor kepada suami saya. Saya pula di kepala Ammar, memujuk dan mengajak kira sama-sama. Pembantu doktor pula memegang kaki.

"Huih, kuat betul budak ni," komen doktor. "Kira, sambung kira ... "

Akhirnya Ammar berjaya disuntik sepenuhnya. Tapi jarum di picagari telah menjadi bengkok membentuk huruf 'V', akibat meronta.

"Haah, dah tak sakit kan? Cuba picit, tengok ni saya picit ... rasa tak? Cuba picit sendiri," kata doktor.

Ammar menghulur tangan dan memicit 'anu'nya.

"Picit kuat-kuat, kuat lagi, tak apa ..." doktor memberi semangat. "Rasa apa-apa?"

"Tak ..." jawabnya, sambil menyeka air mata.

Mendengar taklimat 'level game' daripada doktor sambil membelek-belek 'kunci'.
"Okey, sekarang level dua. Saya sapu ubat." "Ambil clamp," arah doktor kepada pembantunya.

"Sekarang level tiga. Level tiga apa?"

"Pasang kunci," jawab Ammar. Perlahan saja nadanya.

"Sekarang dah level empat. Level empat apa?"

"Balik." Kain pelekat disarung.

"Fuhh, letih saya. Habis akak ni awak tendang ya," kata doktor. Memang pembantunya terkena tendangan Ammar.

"Eleh, sekejap je sakit. Sekarang sakit tak?" saya menyoal.

"Tak."

"Mak dah kata dah, sakit kejap je. Kena sabarlah sikit," tambah saya.


Dah selesai pun, menunggu bekal ubat!
"Esok dah boleh pakai seluar, tapi jangan lari sana lari sini, lompat sana sini. Ahad depan datang balik kita buka kunci," pesan doktor.

"Semua macam ni ke?" suami saya menyoal doktor.

"Biasalah. Ada yang okey, ada yang tak berapa okey. Tapi yang mula-mula tu kalau menangis tu biasa. Bila dah rasa bius senang saja," jawab doktor.

"Kena pantang macam orang dulu-dulu ke doktor?" Khuatir juga saya apabila mendengar macam-macam cerita daripada macam-macam orang.

"Boleh makan apa saja, ayam, daging, telur."

"Udang, sotong ... kena tunggu dulu kot, takut gatal?" suami saya minta penjelasan.

"Ya, seafood, tunggu dululah, tapi ikan boleh."

"Terima kasih, doktor," ujar suami saya sambil berjabat tangan dengan doktor.

Ya terima kasih Dr. Hishamuddin. Memang tangkas menyunatkan kanak-kanak. Dalam perkiraan saya, operasi keseluruhan lebih kurang 10 minit saja, segalanya selesai.  Mudahnya berkhatan zaman ini. Alhamdulillah. Dengan dibekalkan ubat tahan sakit dan antibiotik, kami pun pulang.

Dr. Hishamuddin telah merawat anak saya ini sejak bayi lagi. Lapan tahun berlalu, uban sudah mula memenuhi kepalanya. Entah sudah berapa 'anu' berjaya dikhatannya.

Petangnya di rumah Emak, saya mengorek lubang di bawah pokok pisang untuk menanam 'kulup' si Ammar.

Selesai sudah satu fasa penting dalam kehidupan seorang anak lelaki Islam yang wajib dilunaskan.


3 comments:

Tuan Juhaida said...

salam.
tahniah!anak2 sy pun dah selamat dikhatankan cuti sekolah ni.alhamdulillah.cuma kaedah berkhatan shj berbeza..anak2 sy dikhatankan cara laser

abunyer said...

lepas ni boleh la panggil dengan panggilan Encik Ammar Hadi ...

Kamariah Kamarudin said...

Alahai Ammar; dah jadi anak bujang, alhamdulillah dan tahniah. Moga cepat sembuh dan dapat "lari" sana sini lagi hehe...

Perubatan sekarang dah canggih untuk sunat anak lelaki. Anak bujang saya, Khalil waktu umur 4 bulan pun ditawarkan bersunat sebab kata doc senang kecil disunatkan, tapi biasalah suami "penakut" dan "kolot" sikit. Katanya tunggu besarlah...nampak gayanya tunggu dia sekolahlah dulu hehe...