Friday, December 20, 2013

LESU!

BANYAKNYA galei buku yang nak diprufkan.
Mata sudah strainful.
Esok mahu final, hari ini baru diserahkan untuk approval.
Sungguh impossible.
Untuk approve, setidak-tidaknya kena baca sekali lalu.
Sekali lalu itu ertinya tidaklah boleh dilakukan dalam tempoh sehari dua.
Apatah lagi buku berketebalan 200 halaman dan ke atas.

Selerak sana sini.
Buku itu, buku ini.
Perlu dilunaskan serentak.
Itu biasa!
Apa boleh buat, dah namanya kerja.

Fokus, perlu fokus.
Maka itu, saya tidak suka diganggu tatkala proofreading!


Cermin mata saya 1, 2, 3.
Sentiasa ada spare!
Untuk tujuan itu dan ini.

Mata saya bukan bionik.
Semakin tua serentak dengan usia.
Mata yang membaca pruf, perlu bergerak seiring dengan otak.
Otak yang merakam dalam memori supaya tidak perlu banyak merujuk kamus dan kitab tatabahasa.
Otak dan mata perlu bekerjasama.



Editor-editor saya perlu melatih mata dan otak mereka segera, kerana saya ini bukan muda lagi.
Saya tidak selamanya di sini untuk membantu.
Anda masih muda.
Waktu muda inilah otak masih cergas, mata masih cerah.

Huruf besar atau huruf kecil?
Ada sempang atau tidak?
Perlu sendeng atau tidak?
Jarak atau rapat?
Satu atau dua perkataan?
Ia perkara asas, perlu terus rakam dalam memori.

Mesti usaha gigih, mesti usaha keras.
Insya-Allah, anda semua mampu asalkan mahu berusaha lebih, serius dan fokus pada kerja.


Pulang ke rumah ... saya lesu selesunya!
Tanda usia semakin banyak.
Ajal pula semakin hampir.

Allahu Akbar! 

No comments: