Thursday, December 19, 2013

APABILA TIBA KEPUTUSAN PEPERIKSAAN DIUMUMKAN

Hari ini keputusan PMR 2013 diumumkan. Bagi anak-anak dan ibu bapa yang terlibat. pasti berdebar-debar.

Saya teringat suatu ketika dulu seorang ustaz berpesan, "Kita jangan sibuk dok tanya keputusan periksa anak orang, anak engkau dapat berapa, anak awak dapat berapa ..."

Tapi itulah yang berlaku. Kita sibuk bertanya keputusan peperiksaan anak orang.

Pesan ustaz itu lagi, kalau anak kita dapat keputusan cemerlang, tidak perlulah kita heboh umum sana sini. Umum di laman sosial sana sini.

Kata ustaz ini, keadaan seperti ini jelas diterangkan oleh Imam Ghazali tentang riyak dan aib. Akan timbul riyak. Riyak di hati ibu bapa kerana bangga dengan kecemerlangan anaknya. Seolah-olah anaknyalah yang paling bijak, paling pandai. Malah anak itu sendiri akan jadi riyak dan ujub. Ini juga akan menyebabkan ibu bapa dan anak yang kurang cemerlang keputusannya berasa rendah diri dan malu melihat kejayaan orang lain.

Kita yang tiada anak-anak yang menduduki peperiksaan pula tidak usahlah sibuk bertanya keputusan anak-anak orang lain. Hentikan tabiat ini. Kata ustaz itu, ini juga dijelaskan oleh Imam Ghazali. Takut-takut keputusan anak itu tidak bagus, bukankah ia aib orang yang tak sepatutnya kita ambil tahu. Ibu bapanya juga tentu berasa malu untuk menceritakannya kepada orang lain. Pasti mereka tidak mahu orang tahu.

Bagi saya, ia amat benar sekali. Untuk umumkan kecemerlangan, biarlah ia diserahkan kepada pihak sekolah dan guru-guru yang mengajar sahaja.Mereka lebih berhak. Jika anak kita dapat keputusan cemerlang, panjatkan kesyukuran kepada Allah. Tidak perlu heboh dan umum sana sini. Raikan bersama ahli keluarga terdekat saja.

Teringat kepada seorang jiran, jiran-jiran sekeliling dan kawan-kawannya tidak tahu anak-anaknya semua cemerlang dalam peperiksaan. Mereka diamkan saja tidak bangga sana sini. Orang cuma mengetahuinya daripada pihak sekolah.

Renung-renungkan!