Thursday, October 3, 2013

KE MANA HILANGNYA EMBUN? SAYA RINDU YANG DAHULU

Letih mata, stres, rimas, lesu dan lemas. Itulah perasaan yang berkumpul dalam diri saya hampir setiap hari tiga kali sehari apabila ulang alik ke pejabat (hantar dan ambil anak di sekolah) kerana hampir sepanjang jalan perlu melalui pelbagai jenis pembinaan mega di kiri kanan jalan. Jalan yang sedia sesak bertambah sesak dan bertambah buruk jika ada polis trafik atau JPJ melakukan operasi mereka.


Jengkaut, jentolak, kren, gerudi gergasi dan segala macam jentera berwarna kuning besar lagi raksasa, rakus bekerja. Sakit mata melihatnya. Bagi seorang yang menghargai masa, saya berasa cukup stres jika tersangkut dalam kesesakan lalu lintas. Lewat tiba di pejabat amat menyeksakan kerana banyak kerja yang tak luak perlu dilunaskan.

Di pejabat pula, apabila memandang ke luar tingkap di kanan meja saya, terus dapat dilihat lebuh raya dan projek pembinaan yang sedang rancak berjalan. Bunyi jentera yang digunakan juga menembusi dinding dan tingkap. Terkadang, terasa meja bergegar barangkali disebabkan kerja menggerudi atau menanam tiang.

Panorama di luar tingkap pejabat. Di kejauhan dapat dilihat jentera berceracak  di tapak pembinaan di seberang lebuh raya.
Alasan pembangunan untuk kesenangan masa depan  amat payah untuk saya hadam. Saya rindukan kehijauan, pepohonan merimbun, saya rindukan embun pagi yang sudah pupus ditelan urbanisasi. Saya sayang alam semula jadi yang Tuhan ciptakan.

Menyentuh soal embun, anak saya baru-baru ini bertanya, "Mak, embun itu apa?"
Allah, sukar untuk saya terangkan padanya. Zaman saya kanak-kanak dulu, embun masih wujud di waktu pagi. Barangkali untuk kanak-kanak zaman ini mengenali embun, kita perlu membawanya masuk hutan atau masuk ke hulu kampung.

Akhirnya, khidmat Google Images terpaksa digunakan. Di celah-celah imej itu terselit juga gambar minuman 'Mountain Dew' ... alahai! Inilah 'embun' yang dikenali generasi hari ini!

Malang sungguh anak-anak kita, banyak keindahan alam ciptaan Tuhan hanya dapat dikenali melalui gambar-gambar kaku.

Sungguh! Saya rindu damai alam yang dahulu! Udaranya nyaman, suasananya harmoni bak embun suci yang berkilau di hening pagi.
                                                  

1 comment:

abunyer said...

Nama Che Embun pun sudah tiada... hmmm... Emak saudara saya Che Embun ada 2 orang....