Friday, October 25, 2013

JANGAN UNGKIT, JANGAN BERKIRA

"Dulu kedai akak depan Shell sana," kata Kak Nita sambil memuncungkan bibirnya ke suatu arah, menunjukkan arah kedai lamanya. Dia membahasakan dirinya 'akak' walhal saya tahu dia lebih muda daripada saya.

Ramah orangnya. Pendek kata, penduduk di Beserah yang kami temui di sepanjang jalan semuanya ramah dan mesra. Kerana bersempadan dengan Terengganu, dialek mereka lebih kepada Terengganu dan Kelantan.

Kami bercuti di Beserah sempena cuti umum Hari Malaysia, 16 September lalu. Hari terakhir, singgah-singgah di kedai-kedai tepi jalan membeli keropok lekor dan satar. Ternyata satar di kedai Kak Nitalah yang paling sedap berbanding satar yang kami beli di kedai lain.

"Kalau bagitau awal, bolehlah akak siapkan dulu," jelas Kak Nita. sewaktu kami menunggu satar RM30 siap dibungkus dan dibakar. Kami menyengih melayan Kak Nita. Dalam sibuk melayan pelanggan yang ramai dia masih ramah melayan kami.
Kak Nita sibuk merapi barang jualan di hadapan kedai.  (Sudut gambar kurang menarik kerana saya malas hendak bangun dari bangku yang berdepan dengan kipas. Cuaca cukup panas).

Pelanggan memang tidak putus berkunjung ke kedainya.

Apabila pelanggan reda, dia menyambung cerita.

"Kedai lama dulu sewa beli. Lebih kurang lapan ribu akak habiskan untuk ubah suai kedai, sudahlah kemudahan air dan api tak ada, semua kena buat sendiri. Bila tengok perniagaan akak maju, alih-alih tuan punya kata dia nak ambil semula kedai, nak duduk sendiri.

Pelanggan memborong di kedai Kak Nita. 
 "Terkedu akak. Kat mana akak nak duduk? Barang-barang kedai nak letak di mana? Tempoh pindah sudahlah pendek."

Ada kisah menarik rupanya di sebalik kedai Kak Nita ini. Saya mendengar penuh minat.

"Kos ubah suai lapan ribu ringgit, hangus macam tu aje. Yalah, mana ada hitam putih pun. Atas dasar percaya," ceritanya.

Ada di kalangan pelanggan tetap Kak Nita merupakan peguam. Dia menyarankan kes Kak Nita yang dianiayai begitu diselesaikan melalui proses undang-undang.

"Tapi tak apalah. Akak tak nak gaduh-gaduh. Dah tak ada rezeki akak di situ. Akak tak nak ungkit-ungkit, tak nak terlalu berkira dengan hidup ni."

Nak dijadikan cerita, tidak lama selepas itu, datang seorang tuan haji. Tuan haji ini memiliki banyak tanah dan rumah serta rumah kedai di sepanjang jalan itu. Tuan haji ini dikenali juga dengan sifat yang sangat payah untuk membenarkan premis dan tanahnya diduduki orang mahupun disewa.

Anehnya dalam kes Kak Nita, tuan haji ini dengan rela hati menawarkan satu kedai yang tidak jauh dari kedai lama Kak Nita.

"Alhamdulillah. Malam itu juga akak dan suami pindahkan barang-barang. Kedai baru ini jauh lebih baik. Api, air semua ada. Kalau kedai dulu, api air tak ada. Semua kita kena usahakan sendiri. Tapi kedai sekarang ni, jauh lebih baik, lebih luas. Sewa pun tidak semahal kedai lama," cerita Kak Nita.

Satar Kak Nita memang sedap.
Saya membuat kesimpulan, andainya kita tidak terlalu berkira, sabar dan redha, insya-Allah rezeki dan bantuan daripada Allah datang dengan tidak disangka-sangka. Keredhaan Kak Nita menerima takdir hangus lapan ribu ringgit, Allah gantikan dengan yang lebih baik lagi.

"Akak syukur sangat. Pelanggan-pelanggan lama semua dah datang. Malah rezeki akak di sini lebih banyak lagi. Pelanggan datang tak putus-putus."

Memang benar, sewaktu kami menungga pekerja Kak Nita siap membungkus dan membakar satar, pelanggan sentiasa datang. Sesekali ada yang datang dalam kumpulan. Sibuklah Kak Nita melayan mereka.

Jika anda ke Beserah, jangan terlepas membeli satar KakNita. Resipinya dibuat sendiri. Dalam banyak-banyak kedai menjual satar di sekitar jalan itu, kami rasa satar Kak Nitalah yang paling sedap.

No comments: