Wednesday, July 17, 2013

TEPUNG PELITA

Kuih ini boleh dikatakan muncul setahun sekali pada bulan Ramadhan.

Kenapa dinamakan tepung pelita pun saya tak pasti. Yang pasti juadah ini menjadi favourite ramai orang pada bulan puasa termasuklah saya dan anak. Wajib beli dua tiga kali sepanjang Ramadhan.

Bagaimanapun, tahun ini agak sukar mencari tepung pelita yang benar-benar asli. Tahun ini belumlah lagi saya bertemu dengan tepung pelita asli. Maksud saya, lapisan bawah yang hijau itu menggunakan pewarna asli daun pandan dan aromanya mengujakan.

Maka setelah dua kali membelinya, saya sudah malas untuk membeli lagi kerana saya agak anti dengan pewarna tiruan. Orang sekarang semuanya hendak mudah, tidak suka bersusah payah dan mahu segalanya pantas siap.

Bak kata Chef Adu di dalam bukunya  'IKAN DI LAUT ASAM DI DARAT' terbitan Galeri Ilmu:

"... Bumi Allah ini penuh dengan warna asli. Memang agak remeh sedikit, tetapi bagi saya untuk meraih sesuatu yang istimewa kita perlulah bekerja dengan lebih kuat sedikit. Tiada jalan pintas untuk mengejar sesuatu yang istimewa. Memang senang sekadar membuka botol pewarna hijau daripada memotong, mengisar lumat dan memerah daun pandan untuk mendapatkan warna hijaunya. Cara mana pun tidak salah, pisau dan mentimun di tangan sendiri. Jadi, pandai-pandailah mengukirnya."

Mungkin jika berhajat dengan tepung pelita lagi saya perlu bertanya penjual dahulu, bahagian bawah guna pandan atau pewarna?

Sampan tepung pelita yang menggunakan lidi juga sudah pupus ditelan zaman kira-kira lebih dua dekad lalu. 
Lidi digantikan dengan dawai kokot untuk kemasan sampan tepung pelita. 

2 comments:

abunyer said...

hmmm dawai kokot jua digunakan untuk melekatkan daun pisang pulut udang... nyaris-nyaris tertelan jika makan gelojoh. ;-(

SURAIYA PAUZI said...

Betullll sgt.