Thursday, October 4, 2012

TIKET DEWASA LEBIH MURAH

Rasa-rasanya di Malaysia ini atau boleh jadi juga di dunia, tempat yang tiket kanak-kanaknya lebih mahal daripada tiket orang dewasa adalah di KidZania.

Kira-kira seminggu sebelum raya dulu, saya berpeluang membawa anak ke KidZania di mana ia sememangnya dunia untuk kanak-kanak dan orang dewasa hanya jadi pemerhati.

 Menunggu giliran untuk belajar menyediakan burger di Marrybrown.

  Ada langkah-langkah standard dalam penyediaan burger.

Lebih 90 aktiviti dan kerjaya untuk diterokai kanak-kanak, namun dalam satu hari tidak memungkinkan mereka menjelajah dan mencubanya satu persatu. Perlu datang lagi (mmm ... kena bayar tiket lagilah tu).

Biarpun mahal, aktiviti yang disediakan amat berbaloi dengan harga tiketnya. Cuma yang tidak menyelesakan anak-anak kita, mereka perlu beratur panjang untuk mendapat giliran lebih-lebih bahagian 'hot spot'.
 Mencuba impian menjadi juruterbang. Tempat Air Asia ini adalah 'hot spot'. 
Queuenya 'mengular' panjang.

   Belajar mengendalikan program berita siaran langsung di konti Media Prima.
 
 Sayangnya, ketika ke sana saya terlupa membawa kamera. Lagipun agak sukar untuk merakam gambar kerana ibu bapa tidak boleh memasuki tempat aktiviti. Hanya boleh menunggu dan mengintai. Maka hanya kamera pada telefon sahajalah digunakan. Namun jurufoto KidZania kelihatan ke sana ke mari merakam foto kanak-kanak. Dan ketika check out nanti bolehlah membelinya jika berminat. Oh tentunya duit lagi perlu dikeluarkan.



  Jadi pakar bedah pula - Bersiap sedia untuk melakukan pembedahan.

Jika kanak-kanak cukup riang dan teruja dengan tempat gempak begini, seperti ibu bapa lain yang menunggu anak-anak mereka, tempat ini bukan untuk orang dewasa ... amat membosankan kerana tidak tahu nak buat apa, hanya duduk dan menunggu. Itu pun kalau ada tempat duduk disediakan. Ada tempat tidak disediakan tempat duduk.

Bagi ibu bapa yang mahu membawa anak ke KidZania, suka saya sarankan, bawalah buku untuk dibaca bagi mengisi masa lapang yang berjam-jam itu. Bagaimanapun, kalau saya ... saya tidak mampu membaca lama kerana cahayanya agak suram dan mudah meletihkan mata.

  Modelling pun ada. Belajar catwalk. Kerjaya ini tidak popular.
Maka tidak perlu tunggu lama, malah perlu dicari kanak-kanak
untuk menyertainya.

Berkunjung ke suraunya ... alahai, congak saya luasnya lebih kurang 5 x 6 kaki sahaja. Muat dalam maksimum tiga orang sahaja. Namun, saya faham mengapa surau dibuat sedemikian kecil ... kerana tidak ramai orang berasa berdosa meninggalkan kefarduan solat lima waktu itu. Aduhai ... tempat yang asyik melaghakan. Namun inilah saatnya bagi kita untuk mentarbiahkan anak tentang kepentingan solat, dalam apa jua keadaan pun. Ajak dan suruhlah mereka solat. Kita tidak melarang mereka berseronok asalkan tiang agama dijaga rapi. Biarlah umat Islam lain tidak memberatkannya, kita jangan jadi seperti mereka. Ingat-ingatkan selalu anak-anak akan solat agar mereka mentaati waktu solat dan sentiasa berasa diawasi Allah..


 Di kilang komputer Dell, belajar memasang komponen komputer.

Waktu berkunjung ke surau KidZania, tidak ada seorang pun 'manusia' bersolat. Allahu Akbar! Aduhai umat Islam! Maka saya tidak hairan mengapa suraunya sempit. Barangkali sudah dijangkakan ketika membinanya, tidak ada orang mahu memuliakannya.


Apa pun, KidZania adalah tempat yang selamat untuk kanak-kanak. Anak-anak kita bebas ke sana sini tanpa kita perlu selalu mengawasi kerana tag elektronik di tangan memastikan hanya penjaga mereka sahaja berhak membawa keluar anaknya.

Khabarnya, usahawan Mexico yang mencetuskan ilham KidZania ini (Xavier Lopez Ancona) sudah jadi multi-billionaire hasil mengeksport francais bandar tema kanak-kanak ini merentas dunia.

Sasaran Ammar Hadi seterusnya ... Legoland (entah bila hendak sampai ... jauh sangat).

2 comments:

abunyer said...

Menarik. Anak saudara saya pernah masuk ke sini...
Kalaulah ada jutawan yang boleh buat tempat untuk mengerjakan haji dalam taman tema seperti ini bagus jugak. labbaikallah...

SURAIYA PAUZI said...

Idea yang bagus! Brp hektar agaknya ye nak cover semua... tawaf, sai, melontar, wukuf... yikes!