Wednesday, September 26, 2012

TIDAK CUKUP 20 MINIT

"Ammar beli apa kat kantin hari ni?" saya bertanya.
"Satu ringgit Ammar beli keropok lekor, satu ringgit Ammar beli nuget."
"Habis ke makan banyak-banyak?"
"Tak habis."
"Dah tu kenapa beli sampai habis duit? Tak makan pulak tu. Kan membazir?"
"Ammar dah lapar sangat. Ammar belilah."
"Habis, kenapa tak makan semua kalau dah lapar sangat."
"Laaa Mak ni, Ammar tak sempatlah Mak. Loceng bunyi cepat sangat."
"Ooo ... yang tak habis tu letak kat mana?"
"Ammar buanglah."

Aduh, memang membazir.

Dari zaman saya bersekolah rendah hingga kini, waktu yang diperuntukkan untuk murid-murid rehat hanyalah 20 minit ... suatu tempoh yang amat tidak munasabah untuk murid-murid makan bagi mengalas perut sepanjang waktu persekolahan sebelum pulang ke rumah untuk makan.

Tempoh itu tidak pernah berubah sejak berdekad-dekad yang lalu bagi kebanyakan sekolah.

Dengan mengambil kira waktu murid perlu beratur panjang untuk membeli, membasuh tangan, mencari tempat duduk untuk makan dan mula makan, ia suatu tempoh yang sememangnya tidak cukup.

Saya dulu juga begitu. Tidak pernah sempat makan habis semasa rehat melainkan jika membawa bekal sendiri. Tetapi sesekali mahu juga tukar selera membeli makanan di kantin. Anak saya pun begitu juga, sesekali mahu membeli di kantin, berselang dengan bekal.

Itu belum dikira lagi jika murid membeli mihun sup yang panas, perlu menunggu sejuk sedikit untuk dimakan. Juga murid yang jenis memang makan lambat. Mengunyah perlahan-lahan. Jauh sekali jika mahu mempraktikkan cara sunnah, cara makan Nabi SAW yang mengunyah hingga 40 kali setiap suapan.

Tempoh 20 minit itu menjadikan setiap murid terpaksa makan dengan gelojoh kerana takut tidak sempat makan sebelum loceng berbunyi. Maka berteraburlah makanan di meja makan dan mencomotkan pakaian sekolah.

Teringat zaman awal belasan tahun saya, bersekolah di England. Waktu rehat diperuntukkan dua kali. Rehat pertama selama 15 minit. Rehat kedua selama sejam. Kita dapat makan dengan selesa. Waktu persekolahan hingga jam tiga suku petang membolehkan waktu rehat diaplikasikan demikian.

Pun begitu, walau waktu persekolahan di Malaysia tidak sepanjang di UK, ia bukan alasan untuk memendekkan waktu rehat. Waktu rehat perlu dilanjutkan sedikit bagi membolehkan murid-murid makan dengan selesa. Paling tidak pun 35 minit!

No comments: