Tuesday, January 31, 2012

REZEKI PADA BATU

Seperti biasa ketika memandu ke pejabat, pastinya stesen radio nombor satu negara menjadi pilihan saya.

Pagi ini ketika memandu, saya mendengar Sinar Pagi bersama SY, KE dan Krill. Topik sembang pagi ini berkenaan perniagaan yang pernah pendengar ceburi.

Saya terkesan pada cerita seorang pemanggil wanita ini.

Beliau merupakan anak yatim, dan kehidupan pada zaman kanak-kanaknya memang susah. Maklumlah, beribukan ibu tunggal.

Ketika pulang dari sekolah, ibunya lambat menjemput dia dan adiknya kerana mencari nafkah.

"Saya dengan adik duduklah di sekolah tunggu Emak datang. Dah tu tak tau nak buat apa, kami kutiplah batu-batu kat tepi-tepi sekolah," ujarnya.

"Kami pilih batu yang cantik-cantik. Balik rumah, batu-batu tu kami basuh dan kilatkan," ceritanya lagi.

"Masa tu kan main batu seremban popular. Jadi saya jual batu tu pada kawan-kawan. Tujuh biji lima sen. Laku! Alhamdulillah, rezeki saya Tuhan beri ... ."

"Hasil jualan batu tu, lepaslah untuk saya dan adik makan nasi lemak. Masa tu nasi lemak dua puluh lima sen sebungkus.

"Waktu itu saya tidak ceritakan pada Emak sebab takut Emak susah hati. Apabila dah besar, dan kerja pula gaji besar, barulah saya cerita pada Emak. Emak saya menangis ... ."

"Yalah, hati ibu, tentulah sedih ye dak. Hidup susah nak sara anak-anak ... " sampuk KE.

Saya cukup terkesan mendengar kisah ini. Bak kata orang, hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Rezeki ada di mana-mana hatta pada batu sekalipun jika ada usaha. Malah, ulat hidup pada batu pun ada rezekinya di situ.

Barangkali juga berkat menjaga hati ibu, dan berstatuskan anak yatim, dia dimurahkan rezeki.

Jika berusaha mengubah nasib, pasti ada bantuan daripada-Nya. Kisah ini merupakan teladan bagi mereka yang hobinya meminta sedekah walaupun ada kudrat. Ubahlah sikap dan mentaliti itu menjadi lebih positif!

1 comment:

Mynie said...

Subhanallah! Terharu baca cerita ni..